Sidor

onsdag 1 oktober 2008

Beijing

Hej hej. Vi befinner oss just nu på Beijings flygplats, klockan är halv elva på förmiddagen, och vi försöker döda lite tid.

Och så här har resan gått hittills:
Det gick bra att checka in på Arlanda. Hade sällskap av Teresa, Vinkis, mamma och pappa, mormor, Karro och småkussarna och så hade Maria sin familj där. Det var lite deprimerande, även om jag fortfarande inte riktigt har förstått att det är sista gången jag ser dem på ett år...
Hur som helst. Vi kom på planet. Jag hade fönsterplats och blev lite lycklig för det ;) Tyvärr var det dock molningt större delen av resan. Men vi är mer eller mindre övertygade om att vi såg Kinesiska muren :)
Det var lite långtråkigt på planet. Försökte sova i några timmar, men det fanns ingen bekväm ställning så jag misslyckades. Maria tror att hon sov lite grand.

När vi kom till Beijing var det dock förvirrande. Vi visste inte riktigt var vi skulle när vi kom av planet egentligen, så vi hamnade fel ett par gånger innan vi kom till någon som kunde hjälpa oss.
Och sedan var det förvirrande eftersom de på Arlanda sagt att vi skulle hämta ut bagaget i Beijing och checka in det igen, men det fick vi ingen möjlighet till. Men vi gick och frågade, och de sa att det inte var några problem. så vi hoppas det betyder att bagaget kommer på samma plan som vi och hamnar i Osaka ;)

Och nu har vi sex timmar innan flyget går härifrån. Fem och en halv innan vi ska gå på om jag förstått det hela rätt. Och ja... jag undrar vad vi ska göra. För flygplatsen är jättestor, men jag kan inte se att det finns mycket att göra. Framförallt för att jag är för lat för att vandra omkring ;)
Förr eller senare ska vi väl äta någonting. Om vi hittar någonting som går att äta.
Maria är förresten rik, för hon växlade in svenska kronor till kinesiska pengar, och sedan köpte vi varsin dricka (läsk och juice) för motsvarande typ sju/åtta svenska kronor :s Så det kan vara värt att titta på vad andra saker kostar här ;)

Hur som helst. Nu ska jag sluta skriva och vara lite social en stund.

Nästa gång vi hörs är det från Kyoto :)
(om jag inte tröttnar och skriver lite till härifrån innan vi åker) ;)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra att allt gått bra än så länge. Saker sägs ju vara rätt billiga i Kina, fast de är nog betydligt dyrare på flygplatsen än vad de är om man köper det ute på gatan ;)

Lycka till med resten av resan, och hälsa om du ser Jessies mormor och morfar ;)

Anonym sa...

Nu ska vi se om jag lyckas med detta, att pulicera en kommentar alltså (och att skiva en).
Så skönt att höra från dig och att det gått bra, även om det kan bli förvirradne ibland.
Nu kan jag lugnade återgå till vardagen.
Kram

Anonym sa...

Då får jag rätt när det gäller väskorna :) det är naturligtvis onödigt att ni ska checka in dom igen eftersom ni inte ska passera tullen.

Det var väl bra för Maria då slipper hon diskutera sin något överviktiga väska...

Anonym sa...

Här kommer en välkommen till Japan kram på distans. Såg just att ni landat. 5 min innan utsatt tid.

Här i Stockholm gråter himlen över att ni åkt. Sjutton va blöt jag blev på lunchen.

Anonym sa...

saknar dig redan! Vad ska du till japan att göra? ;) Ska läsa andra inlägget innan jag frågar grejer, så ses i den kommentaren! =)

Anonym sa...

nu är jag tillbaka. Blidde förvirrad av att det nyaste var överst, fast det är ju logiskt egentligen. =) Hoppas det går bra, att nu har kommit fram ordentligt och sånt! Själv har jag jobbat. Yay. =) Kram!

grodan sa...

Det är så roligt att läsa din Blogg Viste inte att man kunde göra sådant på datorn. Du är ju jätte duktig. Roligt att läsa om alla äventyr.Hälsa din kompis M att hon hör av sig hem på sin mail.Ha det under bart roligt o utvecklande. Kommer att fortsätta läsa hela året. Kram Lena

grodan sa...

Det är roligt att läsa dina små berättelser. Stackars dej jag gillar inte heller små äkliga odjur.Kul ändå att ni kommit på att det är bra att städa. Det är ju varken din eller M:s starka sida vad jag förstått. Synd att det inte finns Marabo choklad på ikea. Får väll skicka lite vid tillfälle. Hälsa M be henne skriva hem.Kram lena