Sidor

lördag 11 oktober 2008

Vidrigheter

Okej... idag har på det stora hela varit en bra dag.
Jag, Maria, Henrik och Yoshi var ute och gick lite grand. Hittade en supermarket (nåt som liknade Ica Maxi eller Coop Forum och de), där vi handlade lite mat och andra nödvändigheter.
Var sedan in på Joshin, som är en elektronikbutik som ligger alldeles i närheten av oss, och tittade lite på mikrovågsugnar och dammsugare och sånt. Vi tre (jag, Maria och Henrik) har kommit fram till att vi ska köpa en gemensam dammsugare iallafall. Funderade på gemensam mikro också, men insåg att det skulle bli för jobbigt. En dammsugare är lättare att flytta på och så :)
Och vi ska tydligen bli bjudna på middag av Yoshis mamma när hon kommer och hälsar på om några veckor. Hon älskar utlänningar och erbjuder sig att köpa massa saker åt Henrik hela tiden... han tycker det är rätt pinsamt ;)

Hur som helst. Det var väl ungefär vad vi roade oss med idag...

Sedan har vi då vidrigheterna jag nämner i rubriken:
Imorse var det en spindel i min lägenhet, visserligen en liten, men det var jobbigt ändå. Men jag lyckades döda den iallafall, alltid nåt.
Sedan pratade vi kackerlackor (ett ord jag bara tänker skriva en gång) lite grand under dagen. Och guess what? Det var en dålig idé, för nu ikväll fanns det en sådan i min lägenhet :s Och det var jätteäckligt och jag känner mig lite smått löjlig men är inte säker på att jag kommer kunna sova inatt. Tänker inte släcka lampan helt och hållet iallafall. Det var verkligen jätteäckligt, och jag och Maria har härmed bestämt oss för att bli cleaning freaks. På allvar. Ingen disk, inga ätbara sopor, ingenting sånt i lägenheten, utom sopor i slutna påsar. För jag vill verkligen inte ha de där äckligheterna här.
Och om någon råkar ha nåt lugnande att säga om dem, eller nåt tips vad man ska göra för att slippa dem, så snälla skriv en kommentar. Men inga äckliga historier tack... de är bara roliga att höra när man vet att risken att själv råka ut för det är ytteliten... eller senare när jag har vant mig vid dem (doesn't feel likely at the moment, though) och kan hantera det.
Hoppas att jag känner mig lugnare imorgon. Just nu är klockan faktiskt kvart över två på natten här så det kan vara lite övertrötthet som är orsaken till den här starka reaktionen...

För övrigt, för att lämna detta bakom mig. Vaknade vid åtta imorse, eftersom jag somnade tidigt igår. Men vi har inte varit igång lika mycket idag som vi var igår, så det är nog därför jag ändå inte är så trött. Delvis.

Imorgon ska vi åka till Kobe och gå till IKEA, kanske tillsammans med en annan svensk som Henrik skulle fråga. Köpa nödvändigheter och ha massor att bära på vägen hem ;) Enligt Henrik och Yoshi finns det ingen Marabouchoklad där dock :( Och vår är snart slut :( Så jag hoppas de har fel. Har de inte det kräver jag att någon skickar mig choklad! För chokladen här i Japan är inte lika god som Marabou... inte de sorterna jag har smakat hittills iallafall... och det är lite deprimerande.
Har ätit lite japanskt godis idag, eftersom det är lördag, för att se hur det smakade... ingenting jag direkt fastnade för. Några saker som var rätt goda, men inget jag känner att jag kommer bli beroende av. Får hålla mig till glass när jag vill ha något sött, för glassen här är i allmänhet rätt god. Så länge man inte äter någonting grönt, för det är oftast inte mint utan sjögräs ;p

Nu ska jag försöka sova. Klockan är tjugo över två och vi har bestämt att vi ska åka klockan tolv imorgon. Och man vill ju vara vaken en liten stund innan dess också. Så ja, sova ska jag försöka.
Wish me luck.

'night

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... så länge de ger dig motivation att städa så är de väl kanske inte helt dåliga :)

Skämtåsido, det du behöver ta reda på är vad mjölkchoklad heter på japanska, om de nu har någon sådan där... Jag har för mig att norden är ganska unikt vid att ha mjölkchoklad, i andra länder är det betydligt mer kakao som gäller. Kan ha fel dock ;)

Andy sa...

Tss, tack för sympatin ;p

Ja, det är så jobbigt tyvärr... allt som heter "Milk Chocolate" här har för mycket kakao i sig :( De är visserligen rätt goda ändå, men inte Marabou-goda. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det

Anonym sa...

Andrée!!!Kackelackor är Mulles kompisar!! Bra att komma ihåg när man träffars på dem! Roligt att läsa din blogg. Det känns nästan som om man börjar lära känna Nippons rike.
Kram Mormor

Anonym sa...

Uhm... blä. Det är allt jag har att säga om det. Förutom att de brukar försvinna när man städar, så det låter som en bra idé ;)

Ingen marabou? :o Illa! Du får köpa nutella :o

Anonym sa...

Kackelackor? (jag förstår varför du bara ville skirva det en gång. Äckligt!) Fy fan! Jobbigt att behöva städa hela tiden. *tacksam tanke för att jag bor i Sverige*
Sympati för chokladen. Min mamma skulle säga att mjölkchoklad är äckligt, men det är hon det. Hoppas det löser sig.
Nu ska jag läsa nästa inlägg!
See ya!

Unknown sa...

Visst är det Mulles kompis, som städar upp det som människorna lämnat. Det vore väl helt ok om de var så diskreta så att man aldrig såg dom.

Håll dom kort...