Sidor

fredag 17 oktober 2008

Snart helg

Hej. Nu är klockan 10:23 på fredag förmiddag. Snart är det helg :)

Jag mår bättre nu än jag gjorde i förra inlägget. Min hals är lite ond, men ingen feber, ingen huvudvärk och ingen allmän sjuklingskänsla. Gick över dels när jag åt riktig mat och dels när jag lugnade ner mig lite efter skolan.

Skolan:
Vi har haft tre lärare hittills.
Igarashi, är kvinnan som inte pratar engelska med oss. Vet inte om det är att hon inte kan så mycket engelska eller om det är ett trick för att få oss att lära oss japanska snabbare. Men hur som helst, vi har bara haft henne en gång, och det när jag inte mådde bra, så jag kan inte ge henne någon rättvis bedömning än. Jag återkommer.
Tanaka, hade vi igår på första lektionen. Han var bra, lite rolig, och han förklarade åtminstone för oss på engelska så vi begrep någorlunda vad vi skulle göra. Vi övade telefonsamtal, och han envisades med att vi skulle hålla fingrarna vid örat och munnen (ni vet, simulera en telefon) medan vi gjorde det ;)
Kurita, har vi haft två gånger, och honom gillar alla. Han är väldigt rolig. När Raul, våran Venezuelare, råkade säga flera gånger i rad: "kore wa anata no pen desu" ("det här är din penna") tog Kurita pennan ifrån honom och behöll den tills han lyckades säga "sore wa watashi no pen desu" ("det där är min penna"). Sedan snodde han pengar ur Robins (en av svenskarna) plånbok, och behöll dem tills någon på japanska kunde säga att det var Robins pengar, och tills Robin själv lyckades säga det också. Var nog lite jobbigt för dem som blev utsatta, verkade så på Raul iallafall, men nu tror jag inte de säger fel igen iallafall :) Och ingen annan heller för den delen.

Vi har också fått två läxor, men de var inte så jättesvåra. Det var att skriva meningar vi hade lärt oss under dagen - så många som möjligt. Igår fyllde jag hela papperet vi fick, idag har jag en rad kvar jag inte vet vad jag ska skriva på. Men det gör nog inte så mycket, hoppas jag.

Kort sagt, hittills gillar jag skolan. Det är inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Alla i klassen har gjort misstag, sagt någonting fel, så ingen är jätterädd för att göra det igen. Och lärarna är förlåtande, även om man kan bli av med en penna och lite pengar ibland ;)



Annars. Det var en väldigt trevlig kväll efter skolan igår :)
Jag, Maria coh Henrik gick hem från skolan, och Henrik spontanköpte en hylla ;) Jag funderade på att köpa en också, men det hade varit omöjligt att få hem båda hyllorna samtidigt, så det får bli vid ett senare tillfälle.
Sen kom vi hem, jag och Maria satte oss att titta på Stargate Atlantis, och sen gick vi ner till Henrik och blev bjudna på middag. Stekta nudlar - det var jättegott. Fast han blev misstänksam när jag sade det, för han vet hur kräsen jag är. Men jag åt upp - jag hade mindre kvar på tallriken när vi var klara än Maria hade - så jag hoppas han trodde på mig iallafall ;)
Sedan hämtade jag min externa hårddisk och så tittade vi på Mortal Combat (båda filmerna). Ingen av dem hade sett dem. Så satt vi och tittade på film och pratade (dissade filmerna), och hade jättekul :)

Sen gick jag och Maria upp till mig och tittade på lite Stargate Atlantis, sen höll jag på att dö av trötthet så vi gick och lade oss. Då var klockan typ ett.
Sen sov jag gott ända till tjugo över nio imorse :)

Och nu ska jag se om jag kan äta lite frukost/lunch (för man blir jättehungrig om man inte äter nåt innan skolan, har vi erfarit). Sen kvart i ett träffar vi Signe och Henrik och så går vi till skolan.

Efter skolan blir det nog att ta det lugnt, hoppas jag iallafall. Henrik åker till Yoshi (som bor i Osaka, 20 minuter härifrån, om jag inte nämnt det). Sen kommer de båda tillbaka hit på lördag och då ska vi hänga med dem och titta på en parad som går genom Kyoto - någon sorts monsterparad eller liknande... lovar att ta med mig kameran så att ni kan få lite foton :)
Sen hoppas jag på att få vila på söndag också, eller åtminstone inte göra nåt jätteansträngande.

Men vi får se hur helgen utvecklar sig.

Nu är jag hungrig, och nu kommer Maria, så nu ska vi se om vi kan hitta någonting att äta :)

Vi hörs :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det där med att bara prata Japanska är en pedagogisk metod, bland flera att lära ut språket har jag förstått. Så det är mycket möjligt att hon kan engelska men aldrig kommer att berätta det just för att ni bara ska prata japanska.

Men det är väl bra att de varierar metoderna antar jag.

Ha en bra helg.

Anonym sa...

Skönt att du mår bättre och att skolstarten är positiv.
Bra kompisar, god mat och mycket sömn. Låter lovande :)

Själv har jag HV och helgen blir nog en städhelg :(

Anonym sa...

Kul att dissa filmer! Och du har verkligen hunnit med massa inlägg sen jag var här sist. Här lämnar man datorn i en dag. Fy! Eller nåt. ;) Låter kul med skolan, och det trodde jag inte att jag skulle tycka. Jag börjar få tillbaka plugglusten, tror jag. =)

Anonym sa...

Kul, verkar som ett riktigt äventyr blir riktigt avis när jag läser inläggen. Och nu när jag förstått hur bloggarna fungerar också så kan jag ju läsa alla inläggen dessutom(fattade inte först att det fanns fler inlägg än det man fick upp först :D men nu har jag fattat det också). Resten av inläggen får jag läsa under veckan.

Skolan och lärarna verkar ju riktigt roliga, kul med lärare som har lite humor. :D

Ha d bra!
/Christian

PS. Ska hälsa så mycket från Lilly också :)