Sidor

söndag 26 oktober 2008

Rapport om min födelsedag ;)

Hallå där. Igår fyllde jag år, om någon har missat det, och jag hade en jättetrevlig dag :)

Klockan fem träffade vi Signe, Henrik och Yoshi nere vid entrén till vårt hus, och så åkte vi in till Kawaramachi.
Kawaramachi är Kyotos centrum, typ, med flera stora department stores, och massor av småaffärer, restauranger och allt möjligt annat. Det är också sista stationen på Hankyu, tåget som har en station en minut från vårt hus och som åt andra hållet går ända till Osaka. Och så är det stationen man åker till när man ska till vår skola också.
Just igår var det nästan fullt på tåget. Vi fem kunde inte gå in i samma dörr, och det var trångt när man väl kommit in. Ungefär som på tågen från Stockholm som har anslutning till Nynäshamn på sommaren när en Gotlandsfärja just ska gå.

Men i alla fall, vi kom till Kawaramachi, och vi gick mot skolan för att Henrik skulle ta ut pengar, vilket går att göra på Family Mart och Seven Eleven i närheten av skolan. När han fått ut pengarna började vi leta efter ett Café som Yoshi sagt var bra. Vi var tvungna att gå runt lite grand, och Yoshi fick fråga efter vägen. Det är jättesvårt att hitta saker här, även när man vet precis vad det är man letar efter.
När vi till sist kom fram till cafét hade de inte plats för fem stycken. Vi väntade en liten stund för att se om någon annan kund gick därifrån, men sen gav vi upp och gick upp till stora vägen igen, och till en restaurang.

Där var det också lite ont om plats, så vi fick sitta på rökavdelningen, vilket har helt okej eftersom ingen faktiskt rökte just då.
Det tog en stund innan vi lyckades bestämma oss för vad vi skulle äta. I alla fall jag och Maria som inte hade minsta aning om vad det var vi kunde beställa. Okej, lite aning, för det stod lite grand på engelska också.
Det jag till sist beställde in var Räkor, ris, ägg och chili. Det starkaste som fanns på menyn, och som var… en liten aning starkare än inte starkt, men mest sött. Jag kommer få abstinens för starka saker till sist här :(
Men i alla fall, den var god ändå. Och så här såg den ut:


Och så här såg de andras mat ut:
Henriks närmast, och hans hand, sedan Yoshis i den runda formen och Signes till vänster. Tyvärr vet jag inte riktigt vad något av det var för något. Jo, Henriks var ris, ägg och friterad köttbit. Typiskt japaner. Ris får man överallt, ägg likaså och friterade grejer också.

När vi ätit upp fick jag en gratis parfait :D För att jag fyllde år, då bjuder de på en gratis parfait :)
Så här såg den ut:
(ni kan också se Signe i bakgrunden, och några sovande japaner)

Och den var jättegod. Grädde, jordgubbar, parfait, och så Corn Flakes i botten.
Vi fick in fem skedar också, och jag undrar om det hade skett i Sverige. Jag har en känsla av att det inte skulle göra det. De andra skulle ha fått köpa en egen om de ville ha nåt. Men hur som helst.
Eftersom vi alla fem åt av den så tog den slut rätt fort.

Och när den tog slut gick vi vidare, till ett ställe som sålde crepes. Där hade de just nu extrapris (igår var sista dagen) så min crepe kostade bara 450yen tror jag. Men det var Yoshi som betalade för mig, så det var väl han som var glad ;)
I alla fall. Det var crepes med jordgubbar, grädde, brownie och små chokladbitar. Jättegott! Orkade dock inte äta upp hela, för det blev rätt mycket till sist ;)
Vi tyckte väldigt synd om hon som stod och gjorde dem också, för hon var helt ensam – och skulle ta beställningar, göra crepes och lämna ut dem till rätt person. Det var säkert jättestressigt, och vi kände att vi egentligen ville hjälpa henne lite. Men, men…

När vi hade ätit upp våra crepes gick Signe därifrån, för hon skulle till sina kompisar och ha Atlantis-kväll. Lite orättvist ;)
Men vi hade jättekul resten av kvällen också.
Vi gick till något ställe som hade en mystisk apparat, där man tog några bilder, och så kunde man manipulera dem efteråt. Eller ja, manipulera, men man kunde skriva och rita digitalt på dem, och sätta dit massa skojiga bilder. Så vi hade lite kul med dem ett tag :) Man fick ut dem som klistermärken sen också, men de har Yoshi så jag vet inte om/nät jag kommer få några :o
Men i alla fall. Går säkert dit igen så småningom ;)

Här har vi en bild på när vi satt och lekte med bilderna:Ni kan också se lite antydningar till hur Henrik och Yoshi ser ut :)
Man satt alltså med en varsin penna och petade på skärmen för att rita och skriva och sätta ut saker.

Sen gick vi vidare. Vi hamnade på en department store som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Men den var jätterolig. Nederst hade den bland annat massa Halloween-saker – dräkter, masker och assecoarer. Roliga saker ;) Och lite mobilsmycken och grejer med olika mangafigurer. Jag hittade massa småsaker jag ska köpa till folk när jag lyckats lista ut hur man skickar brev hem ;)
I alla fall, sedan fanns det ett par våningar med inredningssaker. Dels glas, koppar, och andra kökssaker. Och gosedjur, klockor och kuddar. Coola lampor, speglar, stolar, typ saccosäckar fast inte riktigt, och kotatsus.
Jag ska köpa en kotatsu! Det är ett lågt bord med värme på undersidan, och så lägger man en filt över (och så en bordsskiva över filten så det fortfarande är ett bord) och så sitter man där och myser när det är kallt på vintern :)
Men ja. Det fanns också en våning med kontorssaker. Massor av pennor, kalendrar, anteckningsböcker och så vidare.
Och överst fanns en våning med musik och lite film. Där lyssnade jag på en låt Henrik tyckte jag skulle höra (den var bra) och funderade på om jag skulle köpa Jumper. Den var på halva priset (vilket fortfarande var nästan 2000yen), jag har tänkt att jag vill se den längre och den hade en cool bild med sig också. Men jag köpte den inte.
Men det ligger i närheten av skolan så jag kan gå dit när jag vill egentligen :)

Men sen åkte vi hem. Och det var det ungefär…

Idag har vi bara vilat oss. Tittat på lite film. Men jag har inte mycket film nu :( Jag måste köpa en ny hårddisk i veckan.
Goda nyheten är att ingen har kommit till varken mig eller Henrik och klagat på att vi laddat ner saker. Så det är nog ganska säkert.

Till sist kan ni få en bild på vad Maria köpte i den stora affären i var i:
Susuwatari!
Den heter Jinto ;) Och det är möjligen kul för Teresa om hon kommer ihåg det namnet ;)

Nu ska jag sova. Klockan är tjugo över elva och imorgon är det sopor och skola.
Godnatt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad söt! Och ja, jag kommer ihåg Jinto. Kommer aldrig mer glömma det namnet. Hoppas jag. =)Hur kom det sig att hon döpte den till det? Var det med flit?
Crepen lät jättegott! Avundsjuk. (Har ätit chokladmousse med jordgubbsbitar i nyss, så jag ska egentligen inte klaga.)
Stackars människa som jobbade på crepe-stället! Låter mycket jobbigt, och hon har all min sympati. ;)
Låter som en super-födelsedag! Har du fortfarande inte sett Jumper? Man, det var ju jättelänge sen vi försökte första gången! Och nu blev min kommentar massa lång, men det är väl inget fel på det? =)

Anonym sa...

Vilken födelsedag! Vad är Ishotell och Tromsöar mot detta? ;)

Vilka äventyr du får vara med om. Kul att få "dela" dem med dig. :)

Kom just hem från Åland. Har inte sovit så mycket i natt, då det stormade och ven utanför. Vi fick ta hand om en omkullfallen gran som låg över skogsvägen på morgonen. Så nu är jag jätte trött.

Andy sa...

Hoppas jag med ;) Ja, hon funderade på att döpa den till något från Stargate, och då kunde jag inte låta bli att föreslå Jinto, så sen blev det så :)

Nä, det har inte funnits nån som ville se Jumper på bio med mig, och sen har jag inte velat köpa den och inte orkat ladda ner den, så...

Långa kommentarer är bara trevliga :D


Precis, släng er i väggen :D
Naaw, stackars. Storm är spännande, men onda granar är... onda.

Anonym sa...

BTW så var Jinto det gulligaste jag någonsin sett. (maybe a slight exaggertion) om NÅGON skulle köpa en sån åt mig och ta med den hem, skulle jag bli mycket glad! Jag betalar förstås, om du orkar släpa hem en. ;)