Sidor

onsdag 29 oktober 2008

Onsdag, och inget viktigare än så

Hej på er. Idag är det onsdag. Klockan är sex på kvällen. Vi har ganska nyligen kommit hem från skolan.

Skolan har den här veckan varit rätt lugn. Det vi gör nu är mest att repetera vad vi lärde oss under de två första veckorna. Eller mest förra veckan. Och det är bra, repetition behövs. Och jag började få lite panik för allt vi lärde oss, och undrade om vi nånsin skulle få chans att nöta in det på riktigt ;)
Kurita-sensei har också sagt att vi kommer repetera allt när vi väl börjar med en riktig lärobok - efter de första fem veckorna när vi bara skulle prata.
Första lektionen var lite jobbig, mest för Maria. Hon har inte en så stark röst, och när vi ska prata i par, hela klassen i samma rum, blir det väldigt hög volym, naturligtvis. Jag tycker att det är jättejobbigt, för jag har jättesvårt att koncentrera mig på vad min partner säger när det är så mycket ljud omkring mig, och på sätt och vis är jag lite stolt över att jag inte var den som bröt ihop först.
Imorse pratade Maria med Giliam (vår holländare) och när han inte kunde höra vad hon sa blev det jobbigt. Så till sist gick hon och jag med Kurita-sensei till ett annat rum och pratade lite där i lugn och ro istället. Och jag blev jättelycklig när Kurita-sensei faktiskt bad om ursäkt för att han givit den här uppgiften. Det ger mig hopp att när jag väl bryter ihop har lärarna förståelse för det också.
Iallafall. Sen var resten av dagen rätt lugn. För mig iallafall.

Efter skolan blev vi förvirrade när Henrik inte väntade på oss på nedervåningen eller utanför som han brukar göra. Vi slutar nämligen alltid 5-10 minuter för sent. Idag var det 10 minuter, så till sist trodde vi att han hade gått utan oss. Så vi gick, men sen ringde han när vi kommit till Kawaramachi och det visade sig att han suttit och väntat på Kurite-sensei för att få ett papper av honom.
Så nästa gång ska jag ta mod till mig och faktiskt skicka ett "var är du"-mail.
Men, men. Vi väntade på honom vid stationen och så kom han och vi åkte hem tillsammans.
Blir ingen film eller nåt ikväll, vilket jag tycker är lika bra. Då får jag lite ensamtid iallafall. Inte just nu, för Maria sitter och ritar bredvid mig, men vi har bestämt att vi ska skiljas åt klockan åtta, vilket är mycket tidigare än normalt. Och då får jag några timmar själv på kvällen utan att gå och lägga mig för sent ;)

Nu ska jag nog försöka göra läxan. Vilket liksom igår är lättare än den varit tidigare. Kurita-sensei har redan skrivit med romaji (normala bokstäver) vad vi ska skriva, så vi behöver bara översätta det till hiragana eller katakana :) Skönt.

Jo, vi har förresten pratat med Tanaka-sensei om vandringen i bergen på måndag. Frågade vad vi skulle göra, och han sa att allt vi skulle göra var att gå och sen äta lunch :)
Så nu har jag bestämt mig:
Jag går inte på Halloween-festen på lördag, utan stannar hemma och har en egen kväll.
Istället följer jag med på vandringen på måndag och får se lite berg och fin natur :)

Planen kan förändras beroende på hur jag mår på lördag och måndag, men jag tror det blir så här nu :)


Och jag ska sluta babbla. Publicera det här nu innan ni får reda på fler saker som egentligen inte är intressanta ;)

Vi hörs

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du får en kombinnerad kommentar på båda inläggen :p

Nånstans måste man ju klaga :p Och jag skulle bli galen också, även om jag älskar människorna jag är med... herregud, jag har simulerat magsjuka bara för att få vara ifred och stirra i taket. I know how you feel.

Jag antar att ni pratade om det dock, eftersom ni skullee vara ifred lite på kvällen idag :) (Igår. Whatever ;p)

Bergen låter bra! Jag blev medlurad på Halloweenfest igår. Det var mest trevligt innan och efter, och inte så väldigt roligt där ;) Alla blir öndå bara fulla och tråkiga. Och blir man själv full också så blir man bara trött ändå ;p

Jag vill ha ditt nummer! Bara för att... ha det X) Men jag mejlar.

Bluetooth är rätt bra. Man brukar gå in på inställningar i mobilen, och sen... kommunikation, typ. Så brukar det finnas att man kan aktivera det där. Sen kan man göra det på datorn också (vilket oftast r en knapp på tangentbordet X) eller nere i aktivitetsfältet brevid klockan) och sen trycker man på "sök enhet" på antingen datorn eller mobilen under bluetoothsaken, så kan man skicka saker mellan :D

Och jag har värdens sötaste lilla dator nu! 20 cm bred och väger i9nte ens ett kilo. Med åtta timmars batteritid. Så jag kan skriva på caféer och tåg. Moahaha.

Och jag saknar dig.

Och det var ingen mening med att åka upp till sthlm på lovet, så jag gjorde inte det.

Meep.

Kram! :)

Anonym sa...

Vad bra att du bestämt dig! Låter också som att du snackat med Maria, och det är ju också bra! =) Jag vill gå på Halloweenfest, men ingen har bjudit mig på en. =( Vill klä ut mig! Sofia är på en just nu. hon kommer säkert inte ha haft kul, det brukar hon inte ha (nu överdiriver jag, hon har säkert kul) och jag kunde ha gått istället! Inte för att jag kände någon, eller så, men ändå!
Nu ska jag sluta anväda ditt kommentarutrymme för att klaga. =)
Ha det jättebra nu och njut av ensamheten!
Kram!

Anonym sa...

Läs tidigare kommentar! jag vill ha en Jinto! =)

Anonym sa...

Det känns på något sätt ganska japanskt när läraren ber om ursäkt för att uppgiften inte passade. Det är bra att ni tar mod till er att berätta att det inte funkar. Då får ju lärarna en chans att hjälpa er.

Sen så börjar det väl bli vardag för er i Japan. Då kommer ju lite vardags förtretligheter som måste lösas...

Vill se bilder från bergen :)

Anonym sa...

Ska berätta något som inte är intressant ;) Jag har storstädat ditt rum, från golv till tak :) En halv arbetsdag, minst =P
Nu är jag alldeles slut, så jag säger god natt :)

Anonym sa...

Bra Val,Andrée! Bergen före festen!!!
God natt! Jag är för trött för att skriva mer.
Kram Mormor