Sidor

onsdag 15 oktober 2008

Första skoldagen på riktigt

Publicerar det här inlägget samma dag som föregående, så läs båda två :)

Det är fortfarande onsdag. Klockan är tio över sex på kvällen och jag har just kommit hem från skolan. Första riktiga skoldagen.
Eleverna i nybörjarklassen kommer från:
Amerika (1)
Holland (1)
Lettland (1)
Schweiz (1)
Spanien (1)
Venezuela (1)
Sverige (13!)
Jag lovar och svär, det är fördelningen i vår klass. Sedan vet jag att det finns (minst) tre svenskar och en svensk-japan i de andra klasserna.

Lektionerna gick bra. Första lektionen fick vi lära oss lite om att presentera oss själva och säga vad saker och ting var för nåt. Lite samma sak som förut, repetition, men det är bara bra :)
Andra lektionen hade vi en annan lärare, som inte sade någonting på engelska, och hela klassen blev jätteförvirrad. Vi fick uppgifter, men ingen var riktigt säker på vad det var vi skulle göra... vissa tyckte det var bra, jag tyckte det var jobbigt. Men förmodligen är det också ett bra sätt att lära sig saker :)

Och ni ska veta att jag inte är helt klarsynt idag heller. Mådde märkligt under andra lektionen, tung i huvet och så, nästan svimfärdig i slutet. Trodde det var att jag var hungrig, men sen när jag åt kände jag mig visserligen inte som jag skulle svimma längre, men jag var, och är, fortfarande tung i huvet.
Det beror delvis på att det är massa nya grejer, naturligtvis, men det hela görs inte bättre av att jag har feber också. Inte mycket - inte ens en hel grad - men tillräckligt för att allt ska bli lite extra jobbigt.
Vilket är anledningen till att jag skriver det här inlägget - jag vill ha sympati. Tyck synd om mig, tack :)

Iallafall ska jag lägga mig och titta på film och äta en clementin och tycka lite synd om mig själv en stund. Och sedan gå och lägga mig tidigt ikväll och hoppas att jag mår bättre imorgon.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars dig! Inte roligt alls att känna sig vissen. Tag dig ett "bad" och kryp ner i sängen med "dolleplutt", och koppla av. Du har i alla fall sovmorgon varje dag så ta det lugnt.
Krya på dig!

Unknown sa...

Synd om dig. :(

Jag skulle garanterat få ont i huvudet av en lärare som bara pratade Japanska :)

Jag har haft en som bara pratade franska, det var jobbigt. Dessvärre var det inte särskilt effektivt heller, men det kanske beror på läraren. Naturligtvis inte på eleven :)

Anonym sa...

Spännande :)

se till att försöka undvika att prata svenska, trotts att de flesta förstår det. Man lär sig mycket bättre om man försöker prata det så mycket som möjligt ;)

Visst är det jobbigt när man har ont i huvudet när man ska göra något roligt... Var på konferensmiddag igår och mådde inge vidare... Kvällen blir mycket jobbigare då (även om maten fortfarande är god) :p

Anonym sa...

Stackare! (Skicka den där klappa på huvudet smileyn :P)
Och bättre kommentar får du inte... X)

Anonym sa...

Jag tycker synd om *ysso*

Skolan! :o 13 svenskar! :o Ja, det kan man säga, det händer alltid saker i Japan ;p Vad bra att det kändes okej iaf :)

Jag vill också ha skola på eftermiddagen!

Anonym sa...

Nice tider! Men synd om dig! *Klappa på huvudet!* Hoppas du mår bättre, vilket jag kommer få red på om några sekunder när jag läser nästa inlägg. =)