Sidor

fredag 3 oktober 2008

Första bilderna

Hrm, om någon råkat gå in de senaste fyrtio minuterna eller så, ignorera att det var ett tomt inlägg här då. Jag råkade nämligen publicera det innan jag skrivit någonting. Smått klantigt.

Men jag är förlåten, hoppas jag, för klockan är tre på natten lokal tid. Jag är dock inte särskilt trött. Men jag lovar, jag har tagit tablett. Det är bara lite spänt.

Så jag tänkte att jag skriver lite på bloggen och berättar om dagen. Dagarna. Whatever.


Jag har lite bilder nu. Tyvärr inga på lägenheten, men dock en på den vackra utsikten jag har från balkongen:










Stiligt värre :)


Sedan har jag en bild på middagen vi åt igår:
Kanske inte syns så bra här, men det är några yoghurtar och den lila flaskan som var mina, och fanta-flaskan och det gröna och bruna som är smörgåsar (i plastförpackning alltså) som var Marias.
Den vita yoghurten med röda och en grön prick på var godast. Det var naturell yoghurt med äppelbitar (prickarna är alltså äpplen).
Den röda var rätt god också, yoghurt med jordgubbar i. Lite väl stora jordgubbsbitar bara - de var hela.
Den som blixten fokuserar på, längst ner, var yoghurt med clementin, ananas, druvor och persika. Clementin- och persikobitarna var goda, men yoghurten på det stora hela var halvgod. Men jag ska ge den en till chans.
Den lila lilla, högst upp bland yoghurtarna, vad druvyoghurt och den var vidrig. Riktigt äcklig, den smakade plast. Likaså den lila drickan, som också var druvläsk. Så jag har lärt mig att aldrig köpa japanska saker som har druvor på sig.

Maria sa att hennes mackor var goda, jag smakade inte. Smakade hennes fanta (persikosmak) och den var helt okej.



Sedan måste jag få upplysa om att det finns vending machines överallt här. Jag hade hört att det fanns en del, men det är seriöst överdrivet. Här har vi ett exempel:
Det är på vägen till skolan man går förbi de här åtta maskinerna på raken, efter att tidigare på gatan ha gått förbi kanske fyra enstaka här och var. På två minuters promenad.
Det säljs läsk, sportdryck, vatten, cigaretter, och märkliga förpackningar jag inte har en aning om vad de innehåller.



Vi har en maskin utanför lägenheterna också, varifrån man kan köpa olika sorters drickor. Det är rätt skönt när man blir törstig sent och inte orkar gå långt.

'Orkar man gå lite längre har vi en minut härifrån minst en affär och en McDonalds som är öppna dygnet runt. Har inte sett öppettiderna på alla butiker vi har här i närheten, men jag vet också att bokaffären ett tjugotal meter härifrån har öppet till 22:00. Den säljer dock naturligtvis bara japanska böcker, men vi lyckades köpa tejp därifrån iallafall. Och pennor och sånt säljer de också, och förr eller senare kommer vi ju lära oss att läsa :)

Och appropå affärer har vi idag (igår egentligen) shoppat lite. Tvål, tvättmedel, schampoo och lite såna saker.

Och maten idag:
Som den såg ut i kylskåpet. Tätrorna högst upp är Lemon Tea (Marias, men jag kan nog köpa sån jag också för den var rätt god) och apelsinjuice, som var min och smakade helt okej.
På hyllan nedanför ser ni mer yoghurt. Äpple och jordgubb.
Och på hyllan nedanför det står sallader och ett ägg. Jag åt tonfisksallad och ägg - köpte alltså ett färdigkokat ägg. Fascinerande. Och Maria blev skrämd när jag öppnade det mot huvet i brist på någonting hårt att slå det mot ;)
Hon åt nudelsallad av något slag. Såg mystiskt ut, men hon gillade den tror jag. Kanske ska smaka jag med.


För övrigt finns det inget matbord, naturligtvis. Hittills har vi suttit i sängen och ätit. Och hittills har vi ätit och gjort allting tillsammans såklart. I min lägenhet har det blivit, eftersom Maria inte fått sin dator att fungera. Hennes sladd får inte plats i adaptern så hon måste göra någonting åt den, och man är lite för lat för att riktigt orka det när man bara har en sax som verktyg... jag har inte heller orkat göra mycket åt min.
Saker man borde ha kollat redan hemma. Men det löser sig väl det också.


Det är fruktansvärt varmt här. Bara så ni vet. Gick i T-shirt och tunn skjorta idag och svettades rejält. Trots att det var molnigt större delen av tiden. Okej, jag hade en tung väska också (efter allt vi handlat), men iallafall. Varmt. Vilket är ganska skönt just nu, men jag bävar inför nästa sommar ;)
Men varför tänka på det nu. Har en kall vinter däremellan att se fram emot..


Hur som helst. Planerna för imorgon är att gå på flea market. Finns ett ställe som tydligen har marknad första och tredje lördagen varje månad, och imorgon är ju första lördagen i oktober så vi tänkte se om vi kunde hitta dit. Se vad de säljer - om det är någonting man kan ha nytta av som nyinflyttad.
Har hört att lördagar är en bra dag för flea markets i Japan, och det kan vara sant. Återkommer imorgon.

Ska också försöka hitta någonting att laga mat i och någon form av tändare till gasspisen. Tack för alla tips om den förresten :)


Okej, nu är jag lite smått trött. Så jag ska försöka sova lite grand nu. Halv fyra på morgonen. Idiotiskt. Måste upp klockan tio imorgon för att hinna till marknaden. Blä.
Men jag får skylla mig själv. Jag och Maria får skylla oss själva, för vi har suttit hela eftermiddagen, kvällen och stor del av natten och pratat om berättelser, skrivit och haft kul. Och egentligen är vi lediga så vi har rätt att göra sådant :)

Men godnatt. Hörs... :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se att ni hittar mat (även om jag kan tänka mig att mamma har kan ha lite invändningar på att ha en drickautomat så nära) ;)

På tal om automater så ska man tydligen kunna köpa lite vad som helst i sådana i Japan... Men jag tror det först när jag får se en bild på den beryktade maskinen med använda underkläder ;)

Jag tror nog att du klarar av att bemästra gasspisen så ni kan laga mat också, det är nog läskigare i teorin än när du faktiskt använder den.

Jag har satt upp ett galleri just nu finns det inga bilder där (som andra kan se i alla fall), men om du vill så hör av dig på MSN eller något så ska jag fixa så du kan lägga upp dina bilder där.

Karolina sa...

Det är skönt att höra att du inte svälter även om utsikten från balkongen är av druvjuicekaraktär.
/Karolina

Unknown sa...

Alltså utsikten. Var är alla körsbärsblommor? Det ska vara sådana i Japan. Kul att se lite bilder. Fredriks förslag är kanske inte så dumt. Då får du ju även backupper på bilderna, inte för att du skulle kunna glömma en sån sak men ändå...

Spännande med marknad, kanske hittar ni lite bra att ha saker.

Anonym sa...

Hm, läskautomater... Minns de tre "visdomsorden":
Fluor, vatten & vila.
Då mår tänderna bra:)

Anonym sa...

Lång tändare, that's all I'm saying. Jag tror det är omöjligt att använda en kort utan att bränna sig. Druvjuice låter blä. Men det verkar funka att leva på youghurt iaf ;)

Ja, man får vara uppe mitt i natten när man är ledig *ysso*

Anonym sa...

nu är jag lite avis på att du är i ett helt annat land! Vill åka, nu på en gång! Fast egentligen inte. Det är lite både och. =) Bra att ni har hittat nåt att äta.