Sidor

måndag 20 oktober 2008

Andra skolveckan

Hej hopp :)

Klockan är tio i nio på kvällen måndagen den 20 oktober. Och jag är glad.

Igår var en rätt mysig dag. Jag mådde lite taskigt på eftermiddagen, men det gick över. Jag och Maria gick ner till Henrik, Maria lagade mat och så satt vi och tittade på film. Först Dragon Hunters, som var en tecknad film som var otroligt söt. Vi satt och skrattade, fast den egentligen var jättehemsk ;)
Sen såg vi Hancock, som också var rolig :)
Sen tittade vi på lite konserter som Henrik hade, på hans japanska favoritartister.
Och sen tittade vi på några avsnitt av en animeserier. Mushi-shi nånting hette den. Den var också bra :)
Och sen gick vi och lade oss :)

Idag har vi haft skola, naturligtvis. Det var intressant. Vi lärde oss säga vad som finns framför, bakom, till höger och vänster om oss och annat, och på och i och under. Och så pratade vi lite klocka och siffror. Båda lärarna vi hade idag var bra. De pratade nästan bara japanska (ett engelskt ord här och var när vi verkligen inte begrep) men vi förstod dem bättre än vi förstod Igarashi-sensei förra veckan. Men vi kanske är lite bättre nu ;)
Henrik klagade på att vi lär oss saker så fort i Japan, och han undrade varför han slösade bort två år på att plugga japanska i Sverige innan han åkte hit. ;)

Hur som helst så var det kul.
Sen efter skolan gick jag, Maria, Henrik, Alyssa och Gabbi till Mos Burger och åt hamburgare. Och den här gången sade jag att jag ville ha Cola, vågade inte peka på de märkliga bilderna. Fick ju kallt kaffe förra gången jag var feg och gjorde så ;)
Egentligen var Tarmo, Signe, Mel och några andra med också, från skolan, men vi gick ifrån varandra på vägen. Vet inte riktigt varför, men det var nog lika bra.
Vi fem hade iallafall trevligt. Satt där jättelänge och pratade. Bland annat om att Mel hade laddat ner massa film, och genast hade deras hyresvärd kommit med en lista på alla filmer hon laddat ner och sagt "illegal, please understand". Att om hon fortsatte skulle hon behöva betala böter, och om hon ändå fortsatte skulle Internet stängas ner för hela huset. Jobbigt jobbigt.
Henrik laddade ner tre filmer igår så vi får se om någon kommer till honom och säger åt honom. Gör de inte det kanske jag vågar mig på att ladda ner också. Någon som har tips på hur man kan kryptera det eller nåt så det blir svårare för dem att upptäcka mig? ;)
Iallafall. Vi pratade lite politik också, och lite allmänt om relationer och märkliga människor. Sen gick jag, Maria och Henrik hem, och på vägen gick vi förbi samma gubbe som Henrik köpt en hylla av förra veckan, och jag passade på att köpa två stycken jag också idag ;)
En likadan som Henrik, som nu står i min hall och är en förlängning på köket:
Det är jättebra, för nu känns det som jag har lite mer plats i köket :)

Och en annan hylla som jag faktiskt använder som bokhylla. I och med det inköpet möblerade jag också om lite grand i rummet och satte upp lite saker på väggarna (lite - jag måste skaffa fler affischer och grejer), så nu ser det ut så här:
Lite finare :) Och över sängen har jag en påse från sf-bokhandeln uppsatt på väggen numera ;)

Så min lägenhet är lite mer ombonad nu. Det känns trevligt. Jag börjar vänja mig vid tanken på att bo här ett tag :)

Hur som helst. Medan jag var duktig och gjorde detta och städade lite satt Maria och Henrik och tittade på Gackt på min dator ;) De är jättenördiga. Allt man hörde var kommentarer om att "han är snygg" och "nej, han är gud!" osv. Det var lite roligt ;)

Men ja... sen var klockan mycket, så Henrik gick ner till sig, och jag satte mig och svarade på lite mail och skrev det här.

Och förresten har jag fått brev :D Igår fick jag dem.
Ett brev från mamma, skickat från Åland. Det var trevligt :)
Och en födelsedagspresent från mormor och morfar som jag inte har fått öppna för Maria :(

Men iallafall, jag blev jätteglad :) På lördag får jag öppna paketet också och se vad det är, och bli ännu gladare ;)


Så adressen vi fick först fungerar uppenbarligen. Nu ska vi bara vänta och se om den andra också gör det :)


Så, ja. Nu är klockan tio över nio. Och jag ska avsluta detta och vara social med Maria en stund.

Godnatt


PS. bilder från i lördags finns nu upplagda på https://gallery.winterbird.org/gallery/main.php?g2_itemId=30620 DS.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lätt hänt, att råka skratta när det är hemskt ;)

SF-påse :D

Det är klart att du inte får öppna dina födelsedagspresenter i förtid, dummer ;) Då försvinner ju hela meningen ;)

Anonym sa...

Mushi-shi är en ganska bra serie... kan dock vara lite seg ibland ;)

När det gäller att ladda ner saker... Om man nu ska göra det är det säkrast att ha i alla fall någon form av skydd. Jag rekommenderar deluge-torrent, och ställ in så du bara accepterar krypterade anslutningar; samt att du laddar in det blocklist-plugin som finns. här finns en bra blocklista att ladda in (av typen safepeer (zipped) - den kommer fråga dig om det).

Kan inte garantera att det håller alla sura mediabolag borta, men det är bättre än ingenting.

Anonym sa...

Kul med bra lärare.

Vad bra det blev med hyllorna. Praktiskt. Lärt av mamma eller hur..:)

Bra att brevet kom fram. Det tog 10 dagar. Snabbt, men det kanske går ännu snabbare från Sverige :)

Jag skulle behöva lite utbildning i smileys. Vad betyder de här:
;) :D =)

Andy sa...

Tack för tipset, Fredrik. Ska pröva, och se om jag förstår hur allt ska gå till ;)

Snabblektion i smilys, för mamma och andra som kanske inte är ute och chattar på internet så mycket:
:) och =) betyder att man är glad eller vänlig
:( och =( betyder att man är ledsen
;) betyder att man är skämtsam eller retas
:p :P =P och liknande betyder ungefär samma sak som föregående.
;p och ;P betyder att man är sarkastisk
:D och =D betyder att man är jätteglad
;D betyder typ skrattar
:'( betyder att man är jätteledsen och gråter
:o betyder ungefär förvånad
:s betyder förvirrad, eller att något är äckligt - det är ungefär vilken grimas som helst
( = och : används båda som normala ögon)

Och det är väl alla smilys jag i normala fall använder. Och märk väl att detta är i betydelserna jag använder - en del använder dem annorlunda. Och att man får tolka smilyn efter vad meningen innan den säger också ;)

Anonym sa...

(*_* )

( *_*)

(^_^)

Unknown sa...

När jag ser din stol på bilden. Fick du den lagad? Ryggstödet var ju trasigt...

Andy sa...

Ja, vill man vara mer avancerad kan man använda Fredriks smilys också. Fast de är flummiga så jag är inte säker på vad de betyder ;)

Stolen lagade jag själv. Det gick när jag skaffade en vettig skruvmejsel :)

Anonym sa...

Du glömde;

X)
XD

Vilka betyder typ skrattar mycket och skrattar mycket mycket mer... X)

Anonym sa...

Bra med smiley-lektion, jag har aldrig fått en sån förut. =) Folk har bara antagit att jag ska kunna dem. ;)
Låter farligt med nedladdning, värsta storebror ser dig, ju.
Ditt rum ser mycket mysigare ut nu, men som sagt, affisher är bra. Hur ska jag klara mig utan ett eget rum med affisher i tre månader? Hjälp! ;)