Sidor

lördag 4 oktober 2008

Det börjar arta sig

Hej på er allihopa. Idag är det lördag. Klockan är elva på kvällen lokal tid, jag har lite huvudvärk men det kan vara för att jag gick upp klockan tio imorse efter att ha sovit i fem timmar ungefär. Jag ska sova, ska försöka få det här till ett kort inlägg.

Idag var vi på loppmarknad. Det var en väldigt bra grej kan jag tala om.
Vi hittade varsin tallrik och varsitt glas, och jag köpte en stekpanna också. Det kostade sammanlagt 350yen (23kr) för mitt. 300 för Maria tror jag. Det var det som fanns där vi ansåg oss behöva köpa.
Sedan när vi skulle gå upplyste en snäll engelsktalande dam oss om att de engelska begagnade böckerna vid dörren var gratis. Bara att ta för sig. Och vet ni vad? 75% var fantasyböcker! :D Så vi letade igenom bokhyllorna och hittade några stycken som var intressanta och som inte verkade vara bok två eller tre av nåt. Jag tog fyra: Sing the Four Quarters och The Fifth Quarter av Tanya Huff, Hidden Warrior av Lynn Flewelling (Maria tog några andra av henne) och Antrax av Terry Brooks (för att den har förföljt mig i flera år och jag har tänkt att jag kanske ska köpa den. När man hittar den gratis i Japan är det ett övertydligt tecken ;) )
Så det var en utflykt jag är mycket nöjd med.

Annars har vi väl inte gjort så mycket. Det var alldeles för varmt för att orka göra särskilt mycket, faktiskt. Köpte lite mat och sånt...
Upptäckte också idag att vattnet i våra kranar är väldigt äckligt. Det påstods att det går att dricka japanskt kranvatten, men jag är inte villig att dricka det där kan jag säga. Så jag kan lugna mamma med att det vi mest kommer handla från våra vending machines är vattenflaskor ;)

Så, nu är jag lite trött. Så jag ska avsluta med ett par bilder:

Women Only-skyltar på golvet på tunnel-banans plattformar. "Applies to all limited express runs on weekdays." Jag var bara tvungen att ta ett kort på dem.







På vägen från loppmarknaden gick vi förbi det här fina huset med blommor (vet inte om finigheten syns så bra på bilden, men iallafall).
Det är intressant att man går på en väl trafikerad, väldigt modern gata med massa affärer och folk och vending machines, och så svänger man av och plötsligt har man hamnat på en smal gata med några parkerade cyklar och världens sötaste små hus. Så att det nästan känns som om man besöker Kyoto för ett antal årtionden, ibland århundraden sedan. Speciellt när man ser folk i kimonos och parasoll där också. Har tyvärr ingen bild på en sådan människa, men det finns rätt många av dem.



Jag har reagerat på att så fort man tittar upp ser man härvor av telefonledningar och allt vad dessa sladdar nu är. Överallt.












En sista bild, på dagens efterrätter. Jag åt den det står Pino på, Maria den andra. Min var god. Sex små vaniljglassbitar med chokladöverdrag. Marias hade något sorts vitt överdrag hon tyckte var jätteäckligt, så hon skalade av det och åt bara vaniljglassen inuti :)




Och med detta säger jag godnatt, stänger datorn, släcker lampan och lägger mig ner i den hårda sängen för att försöka sova. Så får vi se vad morgondagen bjuder på :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Va bra att ni hittade både tallrikar och glas på marknaden. Nu behöver ni inte äta direkt ur matförpackningarna.Sitter och småfryser framför datorn. Skulle vilja ha lite av er "japanvärme"

Anonym sa...

Riktiga "fågelbon" de har i Japan. Våra "ormbon" hemma ligger i lä, eller..

Vilken tur att du inte behövde "pinoa" i dig glassen också:)

Sov gott!

Unknown sa...

Jag tycker det ser ut som elledningar. Man kan undra om det är på grund av jordbävningsrisk som man inte gräver ner dom. Det borde vara lättare att laga luftledningar, kanske.

Kul med böckerna, det visar kanske hur attraktiv engelskan är i landet. Men det blir ju mindre troligt att ni får tråkigt och det är ju bra.

Kul med bilder.

Anonym sa...

du har köpt Tanya Huff-böcker! Eller fått, men ändå! Nice! Upplys mig vad du tycker om dem. Du kommer nog fatta varför jag gillar dem, i alla fall! ;)Ska tatuera mig i övermorgon, och den jäveln har inte mailat över designen som han sa att han skulle. Så jag vet fortfarande inte hur den kommer se ut. =( Är i alla fall peppad! Ha det jättebra, och jag saknar dig!

Anonym sa...

"Speciellt när man ser folk i kimonos och parasoll där också."

Låter som ett trevligt ställe, bilder tack :)

Jag har för mig att jag läst om elledningarna i kyoto någonstans också, kommer dock inte ihåg om det var pga. jordbävningsrisk eller någon annan anledning som man valde att dra dem över gatorna...

23 kr är ganska överkomligt för en stekpanna, glas och tallrik. För att inte tala om att gratis böcker är ett rätt bra deal ;)

Den där skylten i golvet... är den på vissa ställen på plattformarna på alla stationer? har för mig att det var speciella vagnar för att undvika taffsare på tågen under rusningstid då tågen är fyllda till bredden.