Sidor

måndag 13 oktober 2008

Vilodag

Idag har varit en lat dag. Vi har varit ute en gång, för att köpa skedar och lite block och mappar.
Annars har vi skrivit, tittat på film... och inte gjort så mycket alls.
Jo, vi har lagat mat på allvar första gången. Eller Maria, jag är helt oskyldig... tittade bara på. Och fettet började brinna. Så jag var lite orolig för att hela huset skulle brinna upp, men det klarade sig. Trots att hon tog bort stekpannan och nästan lade den i vasken, med stor risk för vatten att hamna på brinnande olja. Då var jag lite rädd.
Sen har vi vittjat brevlådorna, och förutom massa reklam har jag fått två brev som faktiskt är adresserade till mig. Ett fick Maria också, men inte det andra. Ska ta med mig båda två imorgon och be Henrik försöka översätta. Egenltigen borde vi gått ner idag och frågat honom medan Yoshi var där och fått honom att läsa det åt oss, men... vi tänkte göra det, men sen blev det inte av. Vet inte riktigt varför. Men nu får det bli imorgon. Kan inte Henrik hjälpa oss kanske hyresvärden kan det, vi ska prata med henne också imorgon, och be att få ett nät till vår balkong så vi kan ha den öppen ibland och få frisk luft.

Men hur som helst. Annars har jag städat idag. Och inte hittat några nya äckligheter, så nu är jag lite lugn.
Och så har jag pratat med pappa över Skype vilket var jättekuligt :) Ha lite kontakt med hemma.

Och efter att jag städat tog jag kort på min lägenhet, så ni ska äntligen få se hur den ser ut:




















Hallen.
Den är pytteliten, man får plats med sina skor. Mattan som ligger där köpte jag på IKEA igår, nu ser den lite trevligare ut än den gjorde innan iallafall ;)



























Sedan har vi köket. Det är också litet, men framförallt i höjd. Allting är i samma höjd som handikappköket på hemkunskapen, ungefär. Byggt för små japanska damer, har vi kommit fram till.
Ni kan skymta gasspisen på diskbänken, under handduken (som inte hänger där när spisen är på).
Och inga lådor finns det, och man vill helst inte ha någonting i skåpen under diskbänken för där luktar det avlopp... så det är lite svårt att organisera.
Men kylskåpet är bra. Tillräckligt stort för en person (lite litet nu när vi är två och har allting i mitt kylskåp). I övrigt tror jag att hela köket blir bättre när jag och Maria har tröttnat på varandra och lagar mat för oss själva ibland, för det är litet för en person.

Här har vi kylskåpet:
























Det ser onyttigt ut för att ni kan se en Cola och all chokladen, men den sistnämnda måste man bunkra upp eftersom den bara går att köpa på IKEA.


Och här har vi vårt badrum, som jag en vacker dag kommer att gå vilse i:
























Ett litet badkar (som jag kan sänka ner det mesta av kroppen i om det är fyllt till bredden, tror jag, har ännu inte prövat det.
Ett handfat och en toalett, som ni inte ser mycket av, och sedan är det dörren. Man får ha lite teknik när man ska röra sig där inne, men det går.
För övrigt är det en gjuten plastbit (två egentligen, ni kan se ett litet mörkt streck strax ovanför handfatet som är skarven), alltihop, utom möjligen toaletten.

Och här är rummet, sett från köket.


















Jag använder stolen som datorbord, dels för att jag inte orkat flytta på sladdarna och dels för att ryggstödet till stolen ramlade av det första det gjorde, och jag är inte säker på att jag kommer kunna sätta tillbaka det. Skruvarna har ingenting att fästas i.
Hur som helst är rummet förutom det ganska fint.

Här är garderoben, kortet taget från skrivbordet ungefär:


















Den tjänar just nu som bokhylla och medicinskåp också, eftersom det inte finns någonting annat som kan göra det.
Hur som helst - på bottenplanet ligger min resväska som är smutstvättskorg numera. Så får jag användning för den också. Och mina fårskinnstofflor som jag säkert kommer få användning för i vinter, om Henriks skräckhistorier är sanna.
På mellanplanet står massa böcker, necessär, tandkräm och alla de sakerna, och där ligger också de rena kläderna, just nu i en vettig ordning, enligt mig.
Det finns också ett övre plan, som ni kanske inte riktigt ser där. Där ligger min jacka, och de två skjortorna hänger i jackan. Finns nämligen ingenting annat att hänga saker på, vilket jag måste försöka lösa på något sätt.


Och den sista bilden på lägenheten, blir på balkongen. Ni har redan fått se utsikten, så nu får ni se tvättmaskinen:


















Ni ser också tvättlinan jag köpte igår, och bläckfisken, och i förgrunden mitt fina paraply. Och det är ungefär hur intressant balkongen är.
Där jag står och tar kortet finns också en... annan märklig apparat... jag inte vet vad det är för nåt. Så den får ni inte se ännu.


Iallafall. Det är så här jag bor :)


Nu ska jag gå och lägga mig och hoppas jag sover gott. Imorgon börjar skolan. Lite läskigt ;)

Godnatt :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hmm... gå vilse på toaletten, tror inte det. Annars verkar den vara i stil med en toalett i en fartygs hytt. Badkaret är väl för samma små damer som diskbänken är dimensionerad för.

Kul att få se din lilla lägenhet. Den är väl kanske lagom stor nu när ni ska bli cleaning freaks? Mycket intressant balkong, är halva balkongen inbyggd?

Japanska lägenheter ska vara kalla. det är bara så har jag hört.

Kan du inte prata med hyresvärden om stolen, så får de skruva ihop den eller byta ut den. Så borde det väl funka även där...

Anonym sa...

Badrummet ser lite ut som det vi hade i Dublin - fast den här verkar vara lite frächare. Fast lika trång och konstigt byggd.
Annars var lägenheten fin! :)

Anonym sa...

Har hänt att spritlågan på jobbet har brunnit lite okontrollerat. Man blir lite skärrad när sånt händer. Har ni något lock eller bricka, i icke brännbart material, som ni kan kväva elden med?

Vad blev det för mat förresten? "Koldolmar"? :)

Håller med om att lägenheten ser fräch ut även om den inte hållar "standardmåtten" :)
Städad och fint dessutom. Snyggt!

Andy sa...

Balkongen är inte inbyggd, men räcket är lika högt som mig ungefär. Om man ställer sig på tå på den lilla upphöjningen precis under balkongen så kan man bekvämt se ut på utsikten (varför man nu skulle vilja göra det) och titta ner på ormbunkarna som växer nedanför :)

Och nej, jag insåg igår att vi inte har nåt icke brännbart att kväva en sådan eld med, inte när det gäller stekpannan iallafall. Ska vi se till att skaffa.
Mat var pasta och pastasås, som bara var lite bränd i botten men fullt ätbar :)

Anonym sa...

Hihi, mini-badrum. =) Ser ut som en liten lägehet, tycker jag. Afischer behövs. ;) Fast det tycker jag alltid. Så köket är typ i lagom höjd för mig, eller vad?
hur vet du att det var reklam om det stod på japanska? Det kanske bara var ett mycket färggrant brev. =) Hur ser det ut utanför lägenheten? Trappor, eller vad?
Kylen såg helt klart lagom nyttig ut. =)