Sidor

lördag 25 oktober 2008

Födelsedag

Tjoho!
Hej på er. Klockan är 12:47 lördagen den 25 oktober. Och idag fyller jag 20 år :D
Det är en väldigt speciell ålder här borta. Åldern man blir myndig, så nu får jag äntligen skaffa mig en mobiltelefon osv :) Och så har det inte ens ett normalt namn, "tjugo år", det heter "hatachi" :) Vilket kanske inte låter konstigare än alla andra japanska ord för de flesta, men det konstiga är att det tekniskt sett inte betyder "tjugo" överhuvudtaget. Vet itne vad det betyder, och jag uppfattade ingen förklaring till varför, men så är det iallafall :)

Men iallafall. Jag har just gått upp så jag vet inte hur dagen utvecklar sig riktigt. Men planen är att jag, Maria, Henrik och Yoshi ska gå ut och äta, förmodligen på ett café, och sedan ska vi äta crépes :) Och de ska bjuda mig, för vi tycker allihop att födelsedagspresenter är jobbiga att hitta på, så det här blir lättare ;)

Och apropå mat och födelsedagspresenter så öppnade jag mormor och morfars present. Ett par grytlappar, med fiskar på :) Jättebra, för sådant har absolut saknats här. Jag har tänkt på att köpa underlägg att ställa kastruller på, men inte grytlappar så man kan få dit dem ;) Så nu hänger de på mitt kylskåp och väntar på att bli använda :)



För övrigt. Igår var en rolig dag också. Efter skolan gick vi upp till vår hyresvärd för att betala hyran, och där uppe var ägaren till huset, och han gav oss en hel påse full med chips. Bara så där ur det blå. Vi vet inte varför, men vi blev väldigt glada och hade lite fest på kvällen sen :)
Vi åt chips och godis, drack läsk och tittade på andra säsongen av Zero no Tsukaima. Hela andra säsongen, precis som vi tittade på hela första i torsdags ;) Och det var fortfarande jätteroligt :)

Från skolan har vi fått en lite ny läxa. I vanliga fall får vi att skriva tjugo meningar, varje dag. Nu över helgen ska vi skriva tjugo frågor, och vi ska också prata japanska utanför skolan. Typ på barer och så, sade Kurita-sensei. Nu ska jag inte ut på nån bar, men jag får väl prata lite japanska med Yoshi så har jag gjort mitt ;)
Det är lite läskigt. vi har lärt oss jättemycket för att bara ha gått i två veckor, men jag känner mig fortfarande blyg. Men jag är övertygad om att det är bra att försöka prata japanska även utanför skolan, så man faktiskt får in det man lärt sig i riktiga konversationer. Så jag ska försöka. Till att börja med ska jag försöka börja beställa saker på restauranger och så med ord istället för att bara peka. Och faktiskt försöka höra vad kassörskorna i affärerna säger till mig. Det försöker jag iofs redan, men de pratar jättesnabbt och verkar egentligen inte intresserade av att jag ska höra. Jag misstänker att det egentligen gör är att räkna upp hur mycket alla saker man köper kostar. På Life frågar de också efter ett "pointo caado", och det är jag jättestolt över att veta, och kunna svara nej på japanska :) Men jag ska försöka lite mer. Tänk om de faktiskt säger nåt viktigt ;)

Hur som helst. Nu ska jag försöka få ihop alla 20 frågor och skriva dem så jag inte behöver bekymra mig för det resten av helgen :) Så kan jag fira min födelsedag i lugn och ro :D

Hörs :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

grattis på födelsedagen! Ska bli kul att se hur mycket japanska man lär sig på ett år :)

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen. Önskar pappa, mamma och farfar.

Anonym sa...

Du verkar ha lärt dig massa på bara några veckor. Vill också lära mig ett nytt språk! Har tänkt läsa teckenspråk när jag kommer hem, så det ska bli kul. Så kan du snacka japanska med mig och jag teckenspråk med dig. Ingen kommer fatta nåt, vi minst av alla. =)
Kolla din mail för födelsedags-grattis!
Ha det bra på vad som nu är kvar av födelsedagen!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! :D
Mamma tyckte att jag skulle kalla dig för farbror nu när du har blivit så gammal... Så nu har jag gjort det... X)

För att komma in på språk och sådant så har jag också funderat på att lära mig ett språk - teckenspråk. Det har jag velat länge...
Men vad betyder "pointo caado" för något då? :)

Grattis igen! :D