Sidor

torsdag 2 oktober 2008

Hej från Kyoto!

Hej hej!
Klockan är halv två lokal tid och jag har äntligen lyckats lista ut hur man tar sig ut på Internet :) Blev väldigt ledsen igårkväll när det inte fungerade, men sedan visade det sig att jag hade kopplat in sladden på fel ställe på hubben. Fy på mig :)

Hur som helst. Jag mår bra. Okej, jag är fortfarande lite nervös, och förvirrad för allting är nytt och konstigt, men det är inte annat än man kan förvänta sig.


Resan gick bra, fast det var tråkigt på Pekings flygplats, eftersom vi fick vara där i åtta timmar istället för sju (som ju hade varit mycket roligare *host*). Första planet tog en timme mindre på sig än vi blivit informerade. Vilket var mystiskt.

Vi kom till Osaka, vi stod i kö i en timme för att få passen kontrollerade. Bakom mig stod en lätt berusad kinesisk dam som försökte tränga sig i kön.
Sedan lyckades vi ta oss till transfern. Ringde skolan, tror vi, men det var ingen som svarade (vilket kanske inte var så konstigt eftersom hon var halv tio på kvällen), så jag visste inte vad jag skulle säga, eftersom telefonsvararen bara pratade japanska. Så jag babblade på lite grand. Men iallafall.
Så åkte vi till Kyoto, i en liten minibus som inte hade plats för västerländska ben :) Men jag var så trött så jag sov en stor del av den resan iallafall. Tog väl två timmar ungefär.

Upptäckte att Kyoto är stort. För när jag såg en skylt som betydde att vi svängt av och hamnat i Kyoto (om jag tolkade den rätt alltså) så dröjde det ytterligare en halvtimme innan chauffören började släppa av folk. Det var alltså vi och sex japaner. Vi var näst sist att släppas av. Men det var en vänlig chaufför iallafall, även om han inte talade särskilt mycket engelska.
Så kom vi till lägenheterna, blev insläppta av en man och en kvinna. De visade oss lite hur saker och ting fungerade. Mannen kopplade in Marias Internet, men jag fick klara av mitt själv. Vilket som sagt bara gick halvbra.
Skrev kontrakt. Och jag hoppas jag begrep allt vad kontraktet innebar. Man får inte störa folk, man måste betala hyran osv. Rätt självklara saker.
Men det finns en del läskigheter:
Tvättmaskinen (som faktiskt står på balkongen). Hon visade att man skulle trycka på power-knappen och sedan på en till knapp. Sa "only this". Och jag undrar hur det är med tvättmedel, för det är inte uppenbart för mig hur man gör med det.
Spisen - det är en platta och det är gasspis. Vilket jag aldrig har använt och jag är seriöst livrädd för den. Fast jag behöver inte bekymra mig för den än på ett tag eftersom det inte finns någonting att laga mat med och i, och ingenting att äta med och ur, så... det blir det första problemet. Hitta nåt ställe som säljer sånt.

Och rummen är rätt tråkiga. Betongbyggnad, och dörrarna är av metall och... tja, rummen är vita och släta, vilket väl inte är så märkligt. Har nu stökat till lite grand så det ska kännas lite mer hemvant ;) Borde kanske ha tagit med mig affischer eller nåt, för väggarna är läskiga...
Stod förresten nåt i kontraktet om att man inte får förändra rummet. Vet inte hur långt det går. Möblera om? Allt står på hjul, typ... Men. Huvudsaken var väl att man kan få rummet att se likadant ut när man flyttar ut sedan.

Hur som helst. Igår kväll var jobbig. Vi var trötta, lyckades inte få Internet att fungera, och så vidare, så... ja, det var rätt jobbigt.
Men sedan sov vi på saken. Var lite lugnare imorse, och gick ut för att upptäcka staden.

Det är rätt märkligt. Här i närheten finns massa små hus, området ser lite slitet ut, och det står döda träd vid sidan av vägarna. Sedan vandrar man längs stora vägen, och efter ett tag kommer högre hus och gatorna är inte lika smala osv... Men överallt är det massor med telefonkablar och andra saker uppe i luften. Fascinerande mycket.
Vi gick rätt långt. Tre stationer tunnelbana. Sedan gick vi på tunnelbanan (fick hjälp av en snäll japan när vi skulle köpa biljetter) och åkte en station, till stationen som ligger i närheten av skolan. Vi hittade skolan ganska lätt. Hittade floden också. Den är bred men väldigt grund, och fin. :)
När vi hittat skolan gick vi tillbaka. Gick på McDonalds för att äta ;) Var det som kändes säkrast. Som tur var hade de också bilder med text på engelska så man kunde beställa genom att peka på bilderna :)
Måste väl också erkänna att jag inte åt särskilt mycket. En tugga på hamburgaren och några pommes. Det var helt okej smak, men jag har ingen aptit för tillfället. Jag tror det löser sig nu efter att jag varit ute på internet och haft lite kontakt med världen där hemma.
Nästa gång vi äter kanske vi tar någonting lite mer exklusivt. Kanske. Fanns lite matställen här i närheten.

Sedan skulle vi åka tunnelbanan tillbaka till vår station. Hamnade på fel tunnelbana, en som inte stannade på vår station, så vi åkte för långt. Fick gå av där och åka tillbaka. Såg till att hamna på rätt tåg, så vi kom hem iallafall :)

Nu... tja, sitter vi i min lägenhet. Maria försöker få mig att titta igenom en guidebok för Kyoto och säga vad jag vill göra ;)


För övrigt måste jag ha sönder min adapter - ta bort ett par plastbitar som gör att jag inte kan sätta in fördelaren. Sådant man naturligtvis kunde ha kollat i Sverige, men...

Jaha... ja, jag har säkert glömt nånting, men. Det kommer väl senare.
Har inga bilder än. Tog några i Peking och några på flyget när vi flög över enorma städer, men jag har inte tagit något här ännu. Varit för upptagen med att titta själv. Och inte laddat in de andra än.
Men nästa inlägg, jag lovar. Då kommer lite bilder :)


Ha det bra!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra ifrån dig. Vilka äventyr. Kan ta musten ur vem som helst.
Väntar med spänning på fortsättningen.
Ny börjar arbetsdagen...

Anonym sa...

När det gäller kokkärl så kanske det finns någon secondhand affär där du kan skaffa sånt lite billigare. De som visade er tillrätta när ni kom kanske vet, om ni kan hitta dom igen.

Du vill väl tex få tag på ett alien card? appropå vad du vill göra. Se var ni hittar livsmedelsaffärer.

Ha det bra själv.

Anonym sa...

Kul att höra att ni kommit tillrätta :)

Ska bli spännande att se om du är lika frälst på gasspisar som pappa när du kommer hem igen ;)

Jag ser fram emot att se lite bilder så småningom.

Lycka till!

Karolina sa...

Oj vad du har hunnit med sedan vi sågs! Jätteroligt att du är på plats. Nu vill Vigdis skriva ngt. Nej, hon ville visst bara skriva en bokstav. Nehej, hon ville skriva nova, och det gjorde hon, men så suddade hon ut det . Vigdis har studiedag o är ledig, så nu skall vi käka pankisar o gå ut och tjacka vinterkläder. kram.karolina

Anonym sa...

Du är där!

Haha åt den berusade kinesiska damen. Jag är väldigt imponerad av att du förstog kontraktet, måste jag säga.

Japansk tunnelbana! Ta kort :D

(Linnea i min klass råkade se en bild på dig idag, med reaktionen "Herregud, vad lika ni är." ;) )

Jag är livrädd för gasspisar också. Jag har lärt mig hantera dem dock. Snabblektion i gasspisbehandling:

1. Tänd ALDRIG med en tändare, om det är manuell tändning. Tänd helst med en sån där lång tändarsak.

2. Om du tänder med en lång sak, vrid på gasen högt så att du ser om du lyckats tända. Tänder du med en tändsticka, vrid på den lågt, så att du inte bränner dig.

3. Kolla noga så att det är en låga innan du ställer något på den.

4. Stäng av snabbt och börja om, om du misslyckas med att tända.

5. Vrid av ordentligt och hela vägen när du lagat maten klart.

Det kommer gå jättebra med allt :)

Anonym sa...

Hej! Det var både roligt och lunganade att få läsa om dina äventyr.Skönt att du kommit till lägenheten och installerat dig. Ser fram mot att få läsa hur du attackerar gasspisen och tvättmaskinen!Ha det bra lilla (jag menar stora) Tivedstroll
Mormor

Anonym sa...

wow! Ni är framme! Very cool! And scary: =) Jag hade också problem med dumma plastbitar i min converter när jag var i london. Mycket mysko. Tog bort dem, men elen var liksom konstigt, datorn blev gryning. Hur gick det för dig? Nu måste jag gå till båten! Ha det jättebra!

Anonym sa...

Hej Andy
Nu har din mamma och pappa varit här och ätit hos mig.vi har haft en trevlig kväll tillsammans och jag hoppas du har det riktigt bra. Jag är rätt avundsjuk på dig skulle också vilja lära mig prata japanska på riktigt.
Kramaar från Ulrika B

solflickan sa...

hej Andy och Maria.
vad kul att du skriver en blogg andy. jag är Marias moster. Ni är modiga som åker ända bort till Japan för att stanna ett år.
Om ni vill göra något x tra fint i Kyoto så kan jag rekommendera filosofens väg. Det står om den i Lonely planet som Maria har. The philosophers road. Den tar ca en dag att vandra. Jag och Per gick den förra året i december.

Ki o tsukete = Take care.

Maria's Moster.

Anonym sa...

Hejsan!
Trevligt att höra att ni kom fram ordentligt och att allt med boendet är löst. Hoppas innerligt att ni har det trevligt och att ni får uppleva massor av nya & spännande saker.
Hoppas att det dyker upp fler inlägg snart!
Sköt om er!
Många kramar från Lilly & Christian