Sidor

måndag 6 oktober 2008

Näktergalsgolv och bråkiga tvättmaskiner

Hej på er där hemma :)

Igår var en regnig dag här i Kyoto. Regn, regn, regn hela dagen, så jag och Maria gjorde inte så mycket. Satt inne och hade en lat dag. Gick ut för att köpa mat på förmiddagen, och sedan på kvällen för att få lite frisk luft och köpa glass.

Men:
Vi fick se massa japaner med paraplyer. Och jag räknade alla japaner jag såg utomhus som inte hade paraplyer: 7 stycken. Av de minst hundra jag såg totalt.
Och vi blev besökta av en mystisk japan som vi tror försökte sälja internet till oss. Och jag tror vi förstod honom bättre än han förstod oss, och att när han till sist gick var det för att han tröttnat på att försöka begripa sig på oss ;)
Och jag fick chocka en av våra grannar. På kvällen, när jag var törstig och gick ner till vår vending machine för att hitta någonting att dricka, så orkade jag inte sätta på mig några skor så jag gick ner barfota. Och så kom han ut ur huset när jag stod och räknade pengar att lägga i maskinen, och han stannade till och stirrade en stund, gick några steg till och så vände han sig om och stirrade en stund till, på mig och mina fötter. Och sen gick han. Och jag tyckte det var väldigt roligt, och undrade vad han kommer tro om mig resten av året X)


Sedan blev det idag. Måndag. Inte särskilt mycket folk ute, vilket var skönt. Vädret var något bättre - det regnar inte, men är molnigt och varmt och fuktigt så man blev törstig och svettig när man var ute och vandrade.

Men vi gick till Nijo Castle. Det var väldigt fint där:


Även om bilderna inte kan göra det rättvisa hur fint det faktiskt var där. Men de kanske kan ge en idé om det iallafall.


Fanns också en jättevacker trädgård kring själva slottet, men tyvärr hittar jag inga bilder som kan vara fina även i litet format. Dock har jag en vacker bild av utsikten från tornet man fick klättra upp i (torn och torn, det var inte jättehögt. Men man hade utsikt):
Mycket vackert, tyckte vi. Och bilden ger åtminstone en liknande känsla :)


Men häftigast var iallafall när man gick in i själva slottet. Har inga foton därifrån, för man fick inte ta några. Men det var hur som helst inte utseendet som var coolast, utan det att man faktiskt gick på näktergalsgolv :) Det gnisslade mest när man gick ensam, men när man gick bakom massa folk så lät det verkligen som kvittrande. Jätteroligt var det :)
Trots att jag slog huvudet i en dörrkarm. Jäkla små japaner :o Men, men, de hade åtmisntone vänlighet nog att fodra den så jag fick inte så ont :)


Sedan kom vi hem. Och så tänkte vi att vi skulle tvätta kläder, för det behövde iallafall jag göra. Tyvärr tyckte inte våra tvättmaskiner att vi skulle göra nåt sånt, för de vägrade starta. Vi lade i kläderna, tvättmedel och sköljmedel, sedan stängde vi locket och tryckte på de två knapparna värdinnan sagt åt oss att trycka på. Då brummade maskinen lite grand, sedan slutade den brumma och sedan pep den. Och inget tvättande gjorde den.
Så nu tänker vi gå till dem imorgon och fråga hur tvättmaskinerna egentligen fungerar... och hoppas att hon har någon enkel lösning på hur man ska få den att tvätta.

Hur som helst. Nu är klockan tjugo över fem på eftermiddagen. Och det luktar grillat! Man borde inte ha balkongdörren öppen :( Eller så borde man vara förkyld som Maria.
Lagad mat är en underskattad lyx. Imorgon vill jag verkligen hitta någon sorts tändare eller tändstickor eller nånting så man kan få liv i spisen och åtminstone steka en omelett eller nåt. Det enda vi har hittat hittills är vanliga små tändare, och dem har jag ju blivit varnad för att använda...

Men, men. Idag blir det sallad till middag. Liksom igår. Och dagen innan. Och dagen innan om jag inte minns fel. Nyttig och varierad kost :)

Nu klagar Maria på min spellista, så jag ska sluta skriva inlägg och göra någonting åt den.

Godnatt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket fina bilder, vill också dit (kom ihåg att höra av dig om du vill kunna lägga upp dina bilder på https://gallery.winterbird.org )

Synd att du inte fick ta några bilder i slottet också..

Anonym sa...

Uppenbart väldigt fel att gå barfota, stackars dig... Fina bilder var det i alla fall.

Jag spekulerar i att det var vatten brist tvättmaskinen klagade på :)

Två tändare för 29kr på clas ohlson såg jag i går, *Teleporterar*.

Andy sa...

Du får komma och hälsa på så kan du få gå dit också :D
Jag tänkte att jag skulle höra av mig, men sen insåg jag att jag inte har din mailadress, så då gick det inte. Så om jag får den kan jag höra av mig, för det vore kul att kunna lägga upp dem där :)

Andy sa...

Ah, tack pappa, det var vattnet tvättmaskinen klagade på. Vi vred på en kran och nu tvättar den. Tack tack :D

Anonym sa...

tvättmaskiner är krångliga grejer, tydligen. =) Ni har i alla fall en i lägenheten, och det är ju bra. Slottet såg coolt ut, och jag ser att du listat ut ett sätt att svara på kommentarerna. Goody!
Jag förstår vad du menar med lagad mat. Själv har jag varit ensam hemma ett antal dar, blir inte så mycket lagande då. =)

Anonym sa...

Har äntligen kommit in på sidan! På något mystigtsätt så har lappen med adressen på försvunnit! Lagom kul tyckte jag.. :/
Som Teza sa, tvättmaskiner är krånliga grejer - du ska vara glada att den inte har fått för sig att spruta ut vattnet över golven och sådant! X)
Men du får ha det så bra! Kramar

Anonym sa...

Appropå Jessicas kommentar.

Vi satt och diskuterade detta på jobbet. Vart tar avloppsvattnet vägen? Balkongen under? Och hur i hela friden ser man till att det inte fryser?

Sen får du säga åt Maria att hon får höra av sig hem. Det var någon som fyllde år i går... Dessutom så är hon slarvig att svara på mail.

Anonym sa...

Vanlig tändare = Varning! Nej! Tro mig, gör det. Jag har fortfarande ärr efter när jag försökte. Och jag har hört många skräckhistorier av folk som råkat göra samma sak.

Näktergalsgolv :D Jag vill också! Det är ju jättetufft ju!

Ni verkar börja lära er hur saker och ting funkar iaf :) Och en vecka för att skrämma den första apanen var inte allt för illa ;)

Anonym sa...

BTW: coolt med näktergalsgolv! Var det liksom runt slottet, som skydd, eller bara för att ha det?

Anonym sa...

Ja, det står japan i minförra kommentar. Nej, det står inte apan, Markus. Du läte fel.

*ysso*