Sidor

torsdag 4 december 2008

Takusan

(Takusan - japanska för 'mycket')

Ja, idag är det torsdag. Imorgon är det fredag. Sedan är det helg. Och helg är trevligt :)
Jag är lite lat och gör inte läxorna så mycket, men det är för att läxorna är konstiga. Vi ska skriva saker vi inte lärt oss hur vi ska skriva egentligen, och sånt gör mig bara nervös. Så jag låter bli, och väntar tills jag fått lära mig hur det ska skrivas.
En av mina läxor är att skriva en presentation av mig själv. Och visst, jag kan skriva "jag heter Andrée, jag kommer från Sverige, jag är född 1988, min familj består av sex personer, jag tittar mycket på science fiction, jag läser och skriver mycket fantasy". Men där någonstans tar det slut. Allt annat jag vill skriva är för komplicerat, eller helt enkelt måste jag använda ord och uttryck jag inte har lärt mig. Faktiskt så vet jag inte riktigt hur man skriver science fiction eller fantasy på japanska. Vet inte vad TV-serier heter heller. Och jag kan inte skriva att jag har spelat teater. Jag vet inte hur jag skriver att jag gillar att vara ute i naturen, och jag vet inte hur jag skriver att jag inte tycker om att vara social... och det är sånt jag vill skriva som presentation av mig själv.
Och en sak till jag inte vet, som jag tydligen måste ta reda på för att bli accepterad i det japanska samhället, är vilket blodgrupp jag har. Jag hade hört innan att japanerna gillar blodgrupper, men jag hade inte begripit hur besatta många av dem är. En viss blodgrupp gör att man har en viss personlighet, en A och en B kan inte bli ihop för de är inte kompatibla :s Japaner är konstiga! Men iallafall. Någon där hemma som råkar veta eller kunna ta reda på vad jag har för blodgrupp? ;) Jag har vetat förut... tror att jag är B, men jag är inte säker?

Iallafall, nu lämnar vi skolarbete, och saker relaterade till skolarbete, därhän. Och går till... mina planer för den här månaden.

Imorgon efter skolan tänker jag, förhoppningsvis, gå till LoFT och köpa julkort :) Och kanske lite julpynt till min lägenhet också. Och levande ljus, för det känner jag just nu att jag gärna skulle vilja titta på :)
Sedan ska jag i helgen skriva julkort, och någon gång nästa vecka går jag till ett postkontor och skickar iväg dem. Om allt går som jag planerar ;)
Ska också köpa lite julklappar till en del folk där hemma, men jag varnar er - det kommer vara små saker, för nyligen gick yenen upp till att 100yen kostar 9kronor!!! Mer än 50%mer än det var när vi kom hit för två månader sedan. Och inte ser det ut att bli bättre än på ett tag :\

Men trots detta.
I helgen planerar några av svenskarna att åka till IKEA i Osaka. Maria ska med dem, jag kanske följer med också. Har inte bestämt mig än. Skulle vara trevligt med en chans att köpa mer svenskt godis och svensk mat och så där. Så det är möjligt att jag följer med, men vi får se om det överhuvudtaget blir av.

På tisdag ska vi sedan tillbaka till Internationella Kyoto-huset, och sätta upp fler lappar om jobb. Maria tänker inte sätta upp fler, för hon har fått massa svar. Jag tror att jag ska sätta upp en till lapp (och den här gången skriva ett pris).

Den 13 är det luciafest på Osaka universitet - studenterna som läser svenska och danska. Jag är tydligen uppskriven att jag ska med, och jag antar att det kan bli rätt kul. Kan vara en chans att äta lussekatter och dricka glögg och så vidare ;)

Den 17 ska jag hålla mitt tal i skolan. Och Kurita är då på Hawaii och springer maraton, så jag behöver inte hålla för honom. Förhoppningsvis får jag prata inför den snälla läraren vi hade i måndags och tisdags :) Det känns bra, för Kurita är lite läskig... känns alltid som han förväntar sig så mycket :s Och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska prata om...

Sedan är det jullov 20dec-7jan :) Den 22 ska jag träffa min japanska. Klockan halv sju på Kyoto station. Lite läskigt, men jag överlever nog. Just nu känner jag mig rätt lugn i allmänhet. Allting kommer att lösa sig helt enkelt :)


Ja, vad mer... Teresa flyger till Australien idag :) Av någon anledning har jag varit nervös för det i flera dagar ;) Kändes jättedumt egentligen, men iallafall.

Och så... ja, designen på bloggen :) Verkar som om ingen hatar den än iallafall ;)
Jag föll för det gammaldagsa (jo, det är visst ett ord!) i den. Hade velat göra färgen på själva huvuddelen en liten aning mörkare, men det går inte.


Nu har de senaste delarna blivit lite korta, och hela inlägget har tagit mer än en timme att skriva, för jag mailar med pappa och Jennie under tiden ;) Så nu ska jag koncentrera mig på det en stund, sen ska jag sova, för klockan närmar sig tolv...

Godnatt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så blodgrupp A och B är inte kompatibla... Hur blir det då med oss stackare som har AB? För att inte fråga hur det över huvudtaget är möjligt om inte A och B kan vara kompatibla :/

Japaner är lustiga :)

Unknown sa...

Det är väl en sådan där "konstig" pedagogik där du ska sitta och grubbla på något du inte förstår för att den bli jätte glad när du får veta svaret, och därmed kommer ihåg det i eviga tider :)

När det gäller beskrivningen av dig själv så får du väl vända på det. Ta dom ord du kan och gör en story av det. Allt blir väl inte sant, men är det någon som bryr sig egentligen. Det viktiga är väl ändå bara att du skriver nåt.

När det gäller japanskan så är det nog rätt inställning, det löser sig. Eftersom du inte krävt hutlöst betalt av henne så behöver du ju inte känna att du måste prestera en massa. Du ska ju inte hålla en språkkurs för henne utan bara prata med henne.

Andy sa...

Hon blev väldigt osäker när vi frågade om AB, och sa att det inte finns så många såna i Japan så hon visste inte ;)
Det var personligheterna som inte var kompatibla tror jag - A är ordningsam, B är inte det, O accepterar vad som helst, så O kan bli ihop med vem som helst ;)


Men jag vill inte skriva nåt som inte är sant. Det blir så jobbigt då när jag måste förklara vad som är sant och vad som inte är det ;p

Ja, det är ungefär så jag tänker med japanskan. Om hon inte är nöjd sen så får hon väl hitta nån annan att prata med ;)

Anonym sa...

Jag vet inte vilken du och Thomas tillhör, men jag, Christian och tydligen även Fredrik är AB och pappa B, så du kan vara vad som helst utom en "nolla".

Pappa och jag är i alla fall kompatibla, så en ordningsam personligehet med lite slarv passar med en slarvig en:)

Dumma yen:( Inte roligt med "mal" i plånboken;)

Det är ju inne att skicka julkort via mail, fick ett av fam Lagerman förra året. Jag skrev ut det och satte det bland de andra julkorten. Kanske något snällare för plånboken och lite miljövänligare;)
Fast farmor blir nog glad om hon får ett kort med posten:)

Tycks som ni får lite "svensk" julstämning. Trevligt. Här är lussekatterna fixade och pepparkasdegen ligger och "vilar" till i morgon.
Är det julrusch för japaner också? Vad har de för traditioner kring jul/nyår?

Vila ska jag också göra nu.
God natt

Teza sa...

Jepp, jag ar pavag. =) Jag star pa Markus blogg! Yay! Verkar ha mycket planerat. Jag ar lite avis, for allt jag vet ar att jag ska bo pa ett hotell i tva dagar, sen ar allt ett enda stort hal tre manader. Hakuna Matata.
Borde lata andra anvanda internet nu, sa jag ska bara skriva klart det har.
Kan du inte sla upp lite ord till saken? Eller ar det fusk? Kanske inte gar, janskan ar ju lite mysko. =)
Hoppas du far lite kul med din japanska, och vi kan bilda klubb om att inte veta vilken blodgrupp vi har. =) Kommer du ihag nar vi retade gallfeber pa Jessica och Vinkis genom att bilda klubb hela tiden? Det var tider det. =)
Jag ar jattenara dig nu, sakart bara massa mil till Japan fran Singapore. Jag vinkar lite nu! Ser du mig?
Kram!

Anonym sa...

Fun to read what you are up to. Hälsningar från fam. Freeman