Sidor

lördag 13 december 2008

Luciafest

Glad Lucia på er i Sverige. Och på Åland och i Australien, och var folk nu befinner sig. Jag vet ju inte ens vilka som läser den här bloggen, om jag borde säga hej till USA också eller så :s Men sak samma.

Idag har jag varit i Osaka på Luciafest. Vi var tolv svenskar och en dansk (plus två svenskar och en dansk som tillkom på vägen) som åkte från Kyoto, och vi kände oss som en fånig turistgrupp ;)
Men iallafall. Det var jättekul. Prata med massa japaner som pratade svenska - de flesta väldigt bra och alla så man förstår dem. Och se ett lussetåg, höra Sankta Lucia på svenska, danska och japanska ;)
Och så julpysslade vi och klädde julgranen:
Den var visserligen av plast så den luktade inte gottigt juligt men man får ta det man får :)
Vi blev också bjudna på pepparkakor, lussekatter, glögg och några små bullar som smakade nästan pannkaka, och var danskt. Jag kommer inte ihåg vad de hette...
Det är de som ligger i skålarna här närmast. Jättegott var alltihop :)

På bilden med julgranen ser ni några jultomtar, som kom och gav oss klappar :D Tja, vi hade köpt varsin julklapp, och så delades de ut helt random. Jag fick klappen Gabbi hade köpt X)
Men den var ju söt så det gjorde absolut ingenting :) Bättre än nagelklipparen Mai (tror jag hon hette) mittemot fick ;) Och påsen med godis Henrik fick, när han just idag bestämt sig för att inte äta godis förrns julafton X) Men, men, det är ju hans problem ;)

Som sagt, mycket trevligt luciafirande var det iallafall :)

Utanför Universitetet hittade jag lite fler saker att ta bilder på, också. Utsikten från busshållplatsen:
Och ett par fina hus, med julpynt:

Det är väldigt fint där utanför helt enkelt.
Och med bilderna kan ni också se vad vi har för väder här just nu. Ingen snö, inte ens minusgrader. Vilket jag ju inte räknat med men ändå ;)
Det var molnigt där på eftermiddagen, men under dagen var det faktiskt sol. Och då var det riktigt varmt - jacka var fullständigt onödigt. Även med molnen var det rätt behagligt. Över 10grader måste det ha varit iallafall. Me like :)

Vägen hem var trevlig. Jag läste mest, och lyssnade på när de andra pratade och så ;)
Sen kom vi hem... jag stekte pannkakor och bjöd Henrik och Maria på dem, för de var för lata för att laga mat själva ;) De satt och läste min blogg medan jag stekte, och det var läskigt. Tror jag ska sluta ha bloggen uppe konstant. Har inget emot att folk läser, naturligtvis, men jag vill helst inte vara i närheten när de gör det ;)
Sen tittade vi på julkalender, och sen gick de hem till sig. Jag har suttit och lekt med GenoPro, och tittat på Stargate :) Bestämt mig för att jag inte ska göra några läxor idag, det ska sparas till imorgon.

Imorgon ska jag f.ö. till posten också. Posta csn-brevet, och förmodligen hämta ut ett paket som jag fått idag :D Gissar på en julklapp ;) Hoppas på en bra julklapp ;)
Fick ett julkort hemifrån igår också. Det var trevligt :)

Nu ska jag fortsätta slappna av :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lucia :D

Här är det snö. Massamassa snö. Det är mys. Jag bakade pepparkakor igår - det spårade inte alls ur eller så. Nejnej. Vi började inte göra massa konstigt formade kakor X)

Jag minns när vi gjorde lussebullar förra året. Haha. Det spårade ju inte heller ur till ett degkrig ;)

Jag saknar dig!

Anonym sa...

Västerås = kallt och snö,
Stockholm = ingen snö, bara kallt,
Kyoto = varmt...

så Västerås vinner på julväder i alla fall ;)

Annars säger jag bara mums med glögg... har redan druckit upp tre, snart fyra flaskor i år, skönt att se att det inte är helt omöjligt att få tag på i Japan också ;)

Andy sa...

Haha, degkrig! :D Massa roligt det vara :)

Mjufs, snö :o Jaja, den ligger säkert inte kvar på julafton iallafall ;) *evil*

Jaa glögg är bra :) Fast det var lite för mycket alkohol i den glöggen vi fick, för mig som inte har druckit alkohol alls på några månader ;) Men det ska finnas på IKEA, glögg med mindre alkohol som jag kan dricka till jul om någon orkar köpa ;)

Unknown sa...

Åland kan inte skryta med snö. Några plusgrader och lite solsken. Naturligtvis frost på bilrutan när vi skulle åka.

Lite glögg i strandkanten, det blåste lite grann ut från land så när vi satt på stranden så var det praktiskt taget stilla. Men det var förmycket blåst för att mammas lucia skulle kunna stå där med tända ljus :)