Sidor

söndag 21 december 2008

Sista advent

Hej på er :) Och glad sista advent :) Och grattis på namnsdagen till lillebror ;)

Ja, andra dagen på jullovet.
I fredags satt jag uppe alldeles för länge. Jag planerade egentligen att gå och lägga mig tidigt, för att vara på den säkra sidan med förkylningen och allt... men så blev det inte :p
Först chattade jag med pappa, så då ville jag ju inte sova. Sen loggade han ut, men då fastnade jag i film och ett släktträd till en av mina berättelser istället, så det blev ingen sömn förrän vid fem på morgonen :s
Men, men. Dagen efter vaknade jag vid tolv ungefär. Vid halv ett eller så ringde det på dörren. Det var Henrik som ville gå till McDonalds ;) Han var bakfull (eller fortfarande lite full) efter julfesten de var på i fredags, så då ville han till McDonalds och få i sig fett. Så jag och Maria följde med honom, och det blev lunch där :)

Julfesten var uppenbarligen trevlig :) De gick på karaoke efter den ;) För att kollektivtraffiken i Japan är lite fånig och slutar gå helt och hållet klockan tolv. Inga nattbussar. Så man måste sysselsätta sig ända fram till klockan fem när de börjar gå igen, och karaoke är ju ett enkelt sätt att sysselsätta sig ;)

Sedan gick Henrik och lade sig igen (sade han i alla fall) och jag och Maria satt i mitt rum en stund utan att egentligen göra någonting. Sedan gick Maria ut och handlade, och jag satt med mitt släktträd igen.
Därefter gick vi in till henne och lagade mat :) För vi skulle ha en festmåltid – största vi lagat sedan vi kom hit ;) Potatisgratäng (därför vi var hos henne – behövde ugnen), och fläskkotlett. Och chokladpudding till efterrätt :D Jättegott var alltihopa :)
Medan vi lagade maten ringde pappa också, så jag pratade med honom, och med mamma, en stund :) Det var också väldigt trevligt :)
Medan vi åt sedan så tittade vi på Stargate, och sedan skrev vi tills klockan var halv tre ;) Uppe för sent igen, men vafan… jag är nästan frisk nu, och det är jullov, så… whatever :)

Hur som helst. Idag vaknade jag vid tre, och undrade vad jag skulle äta till lunch. Och eftersom jag har en massa ny julmusik nu, som jag fått hemifrån, och två fina röda ljus som brinner, och kände mig allmänt julig, så skulle jag äta risgrynsgröt :) Så det gjorde jag. Gottigt :) Trots att jag fick improvisera lite när jag insåg att jag fortfarande inte har något margarin/smör, som det stod på receptet att man skulle ha ;) Hade dock köpt kanel och socker, så… ja :)
Så nu sitter jag och lyssnar på julmusik, tittar fortfarande på ljusen, och är på väldigt gott humör :)


Planer inför jullovet:

Idag ska jag väl ta det lugnt mest... kanske kommer Tarmo ikväll :) Och hämtar en skiva jag ska bränna till honom, och är lite social. Stackarn, som inte har någon annan i närheten av honom där han bor :)
Imorgon ska jag till Kyoto Station och träffa Masae. Det är lite läskigt, för jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska prata med henne om, och inte heller riktigt hur jag tar mig dit. Men det ska jag ta reda på alldeles strax :)
På tisdag ska jag ta det lugnt och vila.
På onsdag är det julafton :D Då ska vi som sagt äta julmiddag :) Och jag får äntligen öppna julklapparna som jag har fått ;) Vi ska inte köpa julklappar till varandra här, eftersom vi har ont om pengar, och så där... men det gör inget, har ingen aning om vad jag skulle köpa till folk ändå ;)
På torsdag och fredag ska det enligt prognosen regna, så det blir väl dagar med skrivande och lite pluggande…
Sedan ska det vara fint på lördag, så då ska jag ta min cykel och cykla lite aimlessly omkring i Kyoto och utforska :) Se om jag kan hitta lite fina saker att ta kort på :)

Och sen har jag planer att på Nyårsafton ta mig till ett tempel och titta på japaner i fina kläder. Massor av japaner går till tempel på nyårsafton säger mina lärare :)

Så… ja, det var väl allt jag hade att skriva. Intressant, eller hur? ;)

Jaja, vi hörs :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att prata med dig:)
Ovant att prata med headset, men det får väl bli en vana;)

Du kommer ihåg tid lillebror:)
Han sover men vi väcker honom när vi åker till farmor och ser till att han får din hälsning.
Han har heller inga tidiga vanor;)

Lycka till i morgon:)