Sidor

onsdag 10 december 2008

Hashi no hashi ni hashi ga arimasu.

Hejsan. Klockan är sent och jag är trött, men jag måste få skriva ett kort inlägg och berätta om detta roliga vi har lärt oss idag iallafall:

Hashi betyder chopsticks (ätpinnar)
Hashi med ett annat uttal betyder bro
Hashi med ytterligare ett annat uttal betyder hörn

Alla tre har olika kanjis, men det är kul att det är i princip samma ord.

Så, min rubrik: "Hashi no hashi ni hashi ga arimasu" betyder "i hörnet på bron ligger det ätpinnar" X)

vi hade väldigt kul åt det idag ;) Japanskan är ett konstigt språk...

Det var en bra dag i skolan överhuvudtaget idag.
Matt - vår amerikan - blev utskälld av Kurita :) Vilket kändes bra, för han förtjänar det.
Han höll sitt tal idag, och jag förstod bara delvis vad han ville säga, och Kurita förstod uppenbarligen ungefär lika mycket. Och han sa att Matt inte avslutar sina meningar, och måste komma till lektionerna.
Och Matt förtjänar det, för han är seriöst på möjligen två tredjedelar av alla lektioner vi har. Han kunde mycket när vi började, men nu har nästan till och med Robin och Raul kommit ikapp honom. Så där fick han. Fast jag hoppas att han forstätter skolka, för då vet jag iallafall att jag är bättre än han på att komma på lektioner åtminstone ;)

Sen skickades Giliams ID-kort runt hela klassrummet för att alla skulle få se hur söt han var när han var tretton ;)

Och jag har äntligen kommit på vad jag ska hålla mitt tal om. Böcker ;) Att läsa och skriva och så, för jag tror att jag faktiskt kan uttrycka det mesta av allt jag vill säga på japanska. Och kan jag inte det kan jag nog låtsas att jag nästan vet... för som sagt, det är inte Kurita jag ska hålla talet för, enligt mina uträkningar ;)


I andra korta anteckningar blev jag erbjuden jobb på en skola idag. Som engelskavikarie - bara för på fredag, men ändå. Jag tackade nej, eftersom tiderna var bland annat medan jag själv måste vara i skolan. Men jag var så trevlig jag kunde och hoppas att de kontaktar mig igen med bättre tider ;)
Vi var också på Kyoto International Community House. Henrik satte upp en ny jobblapp, men jag struntade i det... jag vill se hur det går med min japan först ;) Och jag tog en mailadress till nån annan som ville lära sig engelska och kunde lära ut japanska och visa runt i Kyoto... som kompis då alltså. Ska nog maila honom och se om han vill bli kompis med mig för han verkade trevlig :) Och jag behöver ju faktiskt skaffa lite japanska kompisar...


Nu är klockan halv två så nu måste jag verkligen sova. Godnatt...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Japanska är ett konstigt språk. Det har jag alltid tyckt;)

Tal om böcker, absolut din grej:)

Vilka spännande tider du har, nya kontakter och kanske jobb:)

Lycka till!

Teza sa...

Hej pa dig!
Ja, japanska kan vara mysko, men det ar coolt ocksa. Fast jag fattar inte varfor de behover olika alfabet. Mysterium. =)
Jag kom av na helt random anledning att tanka pa Tosh. hon sager "mamma" pa japanska, sa mycket kan jag. Undrar var hon sager mer? Hanger du med pa det? Och nej, jag kan inte saga NAR hon snackar japanska, for det kommer jag inte ihag. =)
Bra val att snacka om! Bocker at bra. ;)

Andy sa...

Jag kommer ihåg när Tosh pratar japanska... på sjukhuset när pesten har kommit dit typ :) Jag hängde med på lite av vad hon sa, och kände mig jätteduktig ;)


För fler kommentarer kring det japanska språket, se nästa inlägg ;)