Sidor

tisdag 2 december 2008

Glömskiga saker från igår

Ja, jag var ju lite förvirrad igår så jag glömde skriva lite saker. Så de kommer här :)

För det första. Richard (en svensk i klassen) var den första som höll sitt tal. Han gjorde det igår, och jag kände mig plötsligt lite lugnare när han hade gjort det. Det kommer naturligtvis gå över så småningom, men just nu känner jag att jag nog också skulle klara det. Kanske inte lika bra som han, men ändå.
Han pratade om musik, berättade hur många CD-skivor och LP-skivor han hade hemma, och hur ofta han lyssnade på musik. Berättade att han varit på ett par konserter, och lite om gitarristen i ACDC (om jag minns rätt). Att han var bra, typ ;)

Så det var väldigt enkelt och så där, och jag började fundera på vad jag ska prata om. Att skriva, att läsa, eller mina TV-serier ;)

Av vilka jag förresten glömde en som jag återupptäckte igår - The 4400. Som jag också kommer nämna så småningom för jag har börjat försöka få tillbaka den.
Vet att det inte hjälper så mycket att bara nämna namnen, för dem som inte har en aning om vad de är för serier, men jag kommer säkert beskriva dem mer ingående när jag väl pratar om dem på riktigt :)

Vilket leder mig till nästa problem, om att jag inte får ner saker från servern hemma nu heller :( Fick ner en sak i natt, men sen blev jag utslängd... grulf på den, säger jag bara. Ska försöka igen när jag kommer hem från skolan ikväll.

Och sen var det min japanska, som jag nu har fler problem med. För det första vet jag inte om/vad jag kommer få betalt av henne. För hon har inte sagt nåt om det, och jag vågar inte ta upp det för då känner jag mig sniken, men det är möjligt att hon inte uppfattade att jag vill ha betalt överhuvudtaget på min lapp. Hon är ju trots allt japan ;)
Igår råkade jag nämligen skriva "that works for me", och hon förstod inte vad det var jag menade. Det kändes lite jobbigt, för då insåg jag att jag måste tänka mig för när jag pratar med henne. Måste vara säker på att hon förstår vad jag menar hela tiden, för jag vet ju egentligen att japaner lär sig att läsa och skriva, men inte att prata - och därmed inte talspråk. Men, men.
Sen har hon föreslagit att vi ska träffas på Kyoto Station, där jag aldrig har varit... vilket innebär att jag vill dit en gång innan, för att vara säker på hur lång tid det tar att ta sig dit och lite hur det ser ut. Så vi kan inte träffas imorgon som vi hade tänkt. Vilket jag måste svara henne typ nu omedelbart, för jag orkade inte göra det klockan nio imorse när hon skickade mailet ;p


Och det var väl det, tror jag.
Mitt pluggande igår blev lite halvtaskigt. Vet vad lektionerna kommer handla om idag, men jag vill vara lite mer säker. Så jag ska läsa på lite till innan vi går.

Och ikväll ska jag se till att få vara själv. För mitt humör är fortfarande lite dåligt. Framförallt för att jag drömde en massa mardrömmar inatt. Mycket om eld. Till exempel att min gasspis vägrade släckas, och att jag brände sönder mina ben när jag råkade hålla en brinnande stekpanna mot dem medan jag försökte släcka den. Och jag vaknade då av att det seriöst gjorde ont precis som om jag hade bränt mig på benen. Det var inget kul.

Nu ska jag se om jag kan äta nån lunch, och plugga lite till, och om en halvtimme bär det av till skolan.

Vi hörs :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var väl skönt att talet inte behöver vara så märkvärdigt.

Det där med att kräva pengar av folk kan vara svårt. Man är ju inte riktigt uppfostrad till någon affärsmänniska. Men får du inte betalt så borde hon åka till dig i Kyoto. Det kostar ju faktiskt tid och pengar att åka till Osaka.

Lyckas du inte få någon ersättning av henne så har du åtminstone lärt dig att vara tydligare om att du vill ha betalt, på lappar eller mail. Dessutom har du testat hur det kan vara att vara samtalspartner. Det kan också vara nyttigt till nästa gång.

Det regnar här hemma så bredbandet är lite dåligt. Hitec problem va, bredband som inte tål regn :(

Andy sa...

Fast jag behöver inte åka till Osaka. Bara till Kyoto Station, vilket visserligen också kostar, men inte lika mycket. 440yen tur och retur om jag tar bussen. Annars kan jag gå, vilket förmodligen tar en timme eller så. Men sen ska vi förmodligen träffas på ett fik eller så där, vilket innebär att man måste köpa nåt att äta/dricka där och så vidare, så... ja, det kostar ju lite om hon inte betalar mig.
Ja, nästa gång ska jag skriva ett pris på lappen. Gjorde jag inte sist.

Det låter egentligen som ett rätt otippat problem att bredbandet inte tål regn X)

Anonym sa...

Jag har beställt byte av bredbandsleverantör men det är 3 månaders uppsägningstid :( Sen är det nog inte bredbandsleverantören det beror på egentligen ben det blir säkert bättre :0

Det ska i alla fall bli bättre fart på uppladdningen då, det kan ju nån som bor långt borta ha nytta av.

Anonym sa...

ben = men :)

Undrar om man borde använda förhandsgranska knappen?