Sidor

torsdag 18 december 2008

Potatis

Som alla vet gillar jag ordet potatis, men nu har jag en anledning att använda det som rubrik... jag behöver lite råd när det gäller potatisar ;)
För igår när jag letade igenom mitt kylskåp insåg jag att jag inte visste hur länge mina potatisar legat där inne, så jag tog ut och tittade på dem. De var inte mögliga och inte ruttna, men för ett par månader sedan slängde Maria potatis som jag tyckte såg helt okej ut, så... nu måste jag fråga någon där ute som vet - när blir potatisar oätbara? :s


Idag är jag hemma från skolan. Hade svårt att sova inatt. Legat och snörvlat och hostat. Har dock kommit över halsontet lite grand - hostan är kvar, men inte ontet. Det kliar i näsan, och jag är ledsen för att jag inte har någon näsduk ;) Har inte tagit tempen men jag tror inte jag har feber längre... Så på det stora hela tror jag att det blir bättre :)
Förhoppningsvis kan jag gå till skolan imorgon utan att känna mig hängig hela dagen. För som sagt, imorgon är sista chansen att träffa många av klasskompisarna. Jag är inte helt säker på vilka som slutar efter jul, men... enligt de som har mer koll kommer klassen vara väldigt svensk efter jul. Mer svensk än tidigare alltså ;) Ännu mer svensk :s Gah!
Som Jana sa härom dagen, i klassrummet under rasterna känns det som om man är i Sverige, och när man går ut efter skolan känns det som om man är i Spanien :p

Skruf... min lunch idag blev McDonalds, för att jag inte orkade laga mat... vad jag inte insåg var att jag inte får någon middag om jag inte cyklar och handlar ;p Behöver storhandla. Massor av mat, och någonting så att jag kan städa min toalett, för det behöver jag verkligen göra... hoppas det finns en flaska med en skinande och lycklig toa på någonstans bland städgrejerna i affären ;)


Jaja. Egentligen sitter jag just nu och skriver här för att jag inte har nåt bättre för mig. Orkar inte med något annat. Borde handla, borde plugga, borde städa... borde mycket. Men det struntar jag i. Jag är fortfarande sjuk, s'deså. Är iallafall glad att jag har ork att hålla ögonen öppna och titta på film idag - igårkväll kunde jag inte ens det.

Min dator fånar sig. Windows Media Player hackar en massa, så jag måste använda VLC för att spela musik på nätterna (märk väl att på dagarna hackar den inte). Och touch paden är ond mot mig så musen smiter ibland iväg av sig själv när jag försöker jobba. Och varje gång det händer blir jag rädd och undrar om det betyder att jag snart måste köpa en ny datorn...
Visst hade jag räknat med att köpa en dator medan jag är här - den här är trots allt några år gammal - men jag vill helst att yenen ska vara lite snällare när jag måste göra av med så mycket pengar.
För övrigt är jag iallafall glad att datorer här har Windows XP när man köper dem, och inte Windows Vista ;) Om man inte köper en Mac såklart, men det är jag inte sugen på... de är snygga och bra enligt vad jag förstått, men när man är van vid Windows... jag har ju aldrig riktigt använt en Mac förut :p

Jaha... mjufs, jag vill hitta på nåt mer att skriva, annars måste jag ju avsluta och publicera, och då får jag tråkigt igen :o

...
...

......


Nähä. Då får jag väl ha tråkigt då.

Hejdå *vinka*

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bra att du känner dig bättre i dag.

Potatisar är aldrig farliga, bara så du vet. Det kan börja växa groddar på dom det är ofarligt, men man behöver inte äta groddarna. Blir dom mjuka och skrynkliga så är dom besvärliga att skala men dom går att äta. Låt dom ligga i vatten en stund om som är mjuka så blir dom hårdare. Har potatisen den status att du inte vill ta i den så bör du nog överväga att inte äta den...

För övrigt så står euron i 11,14 kr :(

Anonym sa...

Förr lagrade man potatisar i potatiskällare hela året och gammal potatis är god till potatisgratäng:) Om potatisen ser fin ut men är lite grön i "köttet" bör man inte äta den, i övrigt följ pappas råd.

Borde också handla mat, städa, stryka, tvätta :s
Men varför ska jag...;) Ska ta mig en kopp kaffe och tänka över saken.

Bra att du leder slaget om "friskis". Du är en vinnare:)

En ren svenskinvation i Japan alltså. Kan man kalla det "swerodi" ;) (min ordverifiering i detta inlägg)

Anonym sa...

Nu har jag läst flera dagars blogg Intressanat som vanligt. Se mailet jag skickar!!

Anonym sa...

Naa, stakcars dig som är/var sjuklig! Hoppas att det är bra nu! Själv går det maginfluensa på jobbet och det vill man ju verkligen inte ha! Hellre är jag förskyld och så än magsjuk! Blää säger jag bara... Att folk inte kan hålla koll på sin hygien (inte för om jag vet om det är skälet men i alla fall)!

Nog om det, det är i alla fall bättre att du mår bättre... :) Och har lov snart - din lyckoost! Själv jobbar jag hela julen förutom en dag - men lika glad för det är jag men gladast är nog räven! X)
Jag menar - det är full ob dem dagarna, med andra ord tvåtimmarslön på en timme! Vad sägs om det?! :D När du nu pratar om att köpa dator och sådant som kostar en maaaaaaassa pengar... Allt ska vara så himlans dyrt! Gasch säger jag bara!

Och för att prata om något annat (hoppas att kommentaren inte blir alldeles för knasig och osammanhängande - jag är trött, klockan är 08.42 och jag jobbade till 21.30 igår, jag tycker att jag får vara trött och osammanhängande (bara jag inte är det när jag sedan ska sitta i kassan, då blir det livat vill jag lova, då har jag säkerligen en STOR diff ikväll :( )...

Tur att talet gick så bra för dig och att du kunde sjukskriva dig på japanska! Superimponerad! :D

Och tack för Julkortet! Jag blev jättesupermegadupermegajättesuper-glad! :D Tänk att den kom ända från Japan och hem i min brevlåda! :D Tänkte skicka ett till dig också, men så kom jag på att jag inte kan skriva; "Markus Eriksson Japan", på det hela... Tror inte att det skulle komma fram till dig då. :( Och det skulle verkligen vara tråkigt!

Men men, nu vet jag inte vad jag ska skriva mer. Tror jag ska kolla om mina arbetskläder är torra, göra iordning en matlåda åt mig, packa väskan, packa arbetskläder, kolla lite jobb, handla de sista julklapparna, hämta ett packet på posten - och allt innan klockan 11. Förutom julklapparna då...

Ha det och en massa julkramar och hälsningar från mig!
Jessica

Anonym sa...

Och det blev en jättelång kommentar idag! XD

Andy sa...

Vad bra, då kan jag känna mig lugn gällande potatisarna :)

Långa kommentarer är trevliga :) Gör mig glad :)

Men jag har just skrivit ett långt inlägg, så jag orkar inte kommentera hela din kommentar. Sorry ;)
Kul att julkortet kom fram och blev uppskattat :D

Anonym sa...

Markus!

Tack för julkortet :D Det var massa fint och brevet gjorde mig glad :) Jag har ett postat till dig också, jag vet dock inte när det kommer fram - vi kan ju låtsas att det blir innan jul ;)

Jullov är bra. Jag har det också nu. Även om jag mest hunnit sova än så länge X)