Sidor

måndag 29 december 2008

Cykeltur

Goddag. Eller godkväll eller så, klockan är tjugo i åtta. Idag har varit den första relativt aktiva dagen på länge :)

Vid halv två tog jag min kamera och min cykel och gav mig ut för att upptäcka Kyoto. Cyklade åt nordväst, för att ta reda på vad som finns där borta. Tyvärr tänkte jag inte på att ta med mig extra batterier till kameran, trots att jag har undrat i flera veckor när de här skulle ta slut. Och det gjorde de naturligtvis idag. Men jag fick några foton iallafall :)

Jag hittade ett tempel ungefär en halvtimme härifrån. Först hittade jag en mur, med massor träd bakom. Gick inte att se vad som var bakom träden. Så jag cyklade runt, parkerade cykeln utanför en 7-11, och tog sedan kort på detta:Med inzoomning:
Fint fint tempel :) Eller om det är ett shrine, man vet aldrig... jag vet faktiskt inte säkert vad som är skillnaden mellan ett tempel och ett shrine.
Jag vågade inte gå in på området, trots att det ju var öppet och så, men... njä, jag nöjde mig med att ta fina bilder utifrån :)


I närheten av templet hittade jag också ett hus som bevisar vad japanerna anser att balkonger är till för:Tvätt, tvätt, tvätt, det är allt man ser på alla japanska balkonger. Kanske tre gånger har jag sett folk som faktiskt odlat växter på balkongen, och aldrig möbler så man kunnat sitta där... och blommorna ser man oftare så här:
Det här ser man överallt på de små japanska gatorna. Blommor på utsidan av husen :)



Var ute i en och halv timme. Sen dog batteriet på kameran, och det blev alldeles för varmt för att jag skulle orka cykla mycket mer ;)
Jag gick hem och bytte batterier på kameran och tog mig en liten promenad i området för att försöka hitta saker att ta kort på. Den senaste bilden där uppe är tagen något kvarter härifrån, och den här saken finns just på hörnet:
Såna här ser man också överallt. På stora gator, små gator, överallt. Och jag tänker inte ens på att det är hakkors på dem längre ;)


Så... inte mycket text idag, ni får titta på de fina bilderna. En bild säger mer än tusen ord, kom ihåg det :)

Vi hörs :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Fina bilder. Vad är det röda skåpet på sista bilden?

Sen har jag fortfarande inte sett någon bild på ditt hus som du bor i. Beställs härmed :)

Andy sa...

Röda skåpet är förmodligen någon form av brandsläckare. De brukar ju vara röda, och mittentecknet betyder eld :)

Har jag inte visat er någon bild på vårt fula bostadshus ännu? :o Förlåt, det var dåligt av mig... nu är det för mörkt, men imorgon ska vi se om jag kan göra någonting åt det ;)

Anonym sa...

vad du är tuff, som ger dig ut på cykelturer alldeles själv,men så får du också se en massa fint!!! Jag skulle vilja ha så där vackert utanför mitt hus, som jag såg på ett av fotografierna!
GOTT NYTT ÅR!!!!!
kram