Sidor

måndag 22 december 2008

Japan

Jaha, hej på er. Idag har jag träffat Masae :) Hon var trevlig. Fast väldigt dålig på engelska, så hon försökte prata japanska med mig ibland, och jag hade väldigt svårt att förstå exakt vad hon menade ;)
Hon var väldigt söt. Alltså, hon såg inte ut att vara 36 år gammal, hade jag sett henne på stan hade jag kanske gissat på 30, men det var inte bara det. Hon rörde sig som en liten flicka, och när det spelades musik i högtalarna i gångarna medan vi gick så dansade hon ibland till den :)
Tja... vi gick omkring på Kyoto Station, och så var vi på Café. Jag drack te som smakade nästan precis som det mamma och pappa dricker hemma, så jag blev lite home sick en stund ;)
Vi ska träffas igen om en vecka :) Hon vill träffas flera gånger i veckan :s Men det tycker jag är lite mycket... jag vill hinna göra andra saker också ;)

Iallafall. Första gången jag var på Kyoto Station :) Men det var mörkt och det mesta var stängt så jag kan inte säga någonting om hur det var... utom att det var väldigt stort, jag var väldigt högt upp och jag var ändå inte högst upp :p Nästa gång ska jag komma dit lite tidigare och faktiskt se mig omkring en stund :)

Såg dock den stora julgranen. Som jag blev lite besviken på för att alla sade att den var enorm, och jag tänkte genast på julgranen på Disneyland. Visserligen kan mitt minne bedra mig en aning eftersom det var åtta år sedan och jag var mindre då, men den här granen kändes inte lika stor. Men den var rätt fin:




Och nu går jag baklänges i dagen en stund, och tillbaka till början.
Vi åkte till Kyoto Immigration Office, för att fixa våra Work Permites (så att vi är tillåtna att ta arbeten i Japan), men vi hade inte med oss våra pass, så vi fick inte göra det. Får åka tillbaka dit och försöka igen så småningom :)
Sedan gick vi till skolan, för att Maria ville hämta sitt psp som hon ju glömde i fredags. De var där - vi träffade Tanaka, klädd i typ myskläder (inte skjorta och så som han brukar ha på sig), och det såg ut som om de hade storstädning på kontoret. Det var lite kul ;)
Och sen gick vi till en curryrestaurang och åt underbart god japansk curry :D

Det är en märklighet i det japanska köket, förresten. Som väl alla vet så äter man med pinnar i det här landet - och man äter allt med pinnar. Inklusive soppa. Okej, man äter sakerna i soppan med pinnar, och så dricker man själva buljongen. På restauranger och så är detta alltså, jag vet att man äter en del soppa med sked också, men hittills har jag alltid fått pinnar när vi ätit ute.
Märkligheten är att curry inte äts med pinnar, utan med sked! Och man blir tydligen fruktansvärt bortgjord om man försöker äta det med pinnar, och alla japaner tycker att man är dum i huvet.
Ingen logik alls har de :s

Sen gick vi till Loft för att Henrik skulle hitta en julklapp till Yoshi :)
Sen åkte vi hem... och jag hann inte vara hemma länge innan jag åkte iväg till Kyoto Station.

På vägen hem därifrån hade jag förresten tråkigt på bussen så jag tog fram kameran och filmade lite grand. Så är ni intresserade kan ni här få se lite grand av hur det ser ut när man tittar ut genom ett bussfönster klockan nio en kväll i Kyoto ;)




Sen kom jag hem och tog lite kort på min lägenhet, och jag har nu insett att jag inte kommer kunna få några bra bilder, så nu får ni de här halvbra istället ;)

Girlanger, eller vad det nu kan tänkas heta, ovanför sängen:
Ljus, snöboll och julgran vid huvudvändan av min säng:Och för övrigt har min nya snöboll fått ett namn av Tarmo: Miranda-Robert :)

Och så här ser det ut ovanför mitt skrivbord:Julkort, och ja, födelsedagskorten är fortfarande uppe, och det är inte troligt att varken de eller julkorten tas ner än på ett tag ;) Jag blir glad av dem :)

Och de är de bilder jag har... och detta är väl ungefär allt jag har att skriva idag. Så... vi hörs :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Då kan du lära Masae mycket engelska:) Och du får kanske lite draghjälp med din japanska också:o

Och nu har jag också åkt buss i Kyoto;) Kul.

Miranda-Robert var ett gulligt och unikt namn. Passar ju bra på en snöboll som tillhör en väldigt gullig och unik person:)

Tycker du har fixat det fantastiskt mysigt och trevligt i ditt lilla kryp in.

Önskar dig allt gott.
Kram

Unknown sa...

Kul att du träffade henne till sist. Du får alltså prata låååångsamt när du pratar med henne.

Du får gärna filma när det är ljust också, det var en kul idé med lite film.

Granen i disneyland var stor, men den hade också en hemsk massa julgransprydnader. Den här är ju lite mindre ner lastad med prydnader. Det är väl en smaksak vad man tycker om.

Lite mystiskt hur dom äter japanerna. Kul att du provar på lite annorlunda saker. Glöm inte berätta när du börjar äta fisk :)

Unknown sa...

Kunde tydligen inte rätta en kommentar utan att det lämnade spår...

Andy sa...

Jepp, jag ska filma när det är ljust också så ni får se på riktigt, jag lovar :) Kom på att man kunde göra det igår först, får se när jag åker buss eller så i dagsljus ;)

Granen på Kyoto Station blinkade en väldig massa... det var lite irriterande tyckte jag, iallafall efter att ha suttit där i tjugo minuter ;)

Tog bort det borttagna inlägget åt dig ;)

Anonym sa...

Vilka spännande dagar du har!!!Och vad julfint du har i din lägenhet. Det ser så mysigt ut. Japanerna är inte heller dåliga på att julsmycka sin stad. Vad mycket spännande mat du äter. det låter så gott!!
Bra karta har du tydligen och gott lokalsinne. Du har inte villat bort dig i den stora stan. .Det skulle jag har gjort