Sidor

fredag 19 december 2008

ふゆやすみ

Rubriken: uttalas "fuyuyasumi" och betyder "vinterlov" :)

För idag har lovet börjat :D Ända fram till sjunde eller åttonde januari (jag är inte säker på vilket av det faktiskt) ska jag vara ledig och inte tänka på skolan :) Okej, jo det ska jag. Jag ska plugga Kanji och skriva dagbok på japanska (en dag - det är läxa till Igarashi), och allmänt hålla liv i japanskan jag kan, annars blir det jobbigt att komma tillbaka efter lovet ;) Men ändå, det är inte så svårt :) Hoppas jag :p

Iallafall. Igår kväll var jättejobbig. Förmodar att det var förkylningen, även om det inte var fysiskt sjuk jag kände mig... men spela roll.
Hade lite svårt att somna, och vaknade ett par gånger och hostade, men imorse mådde jag helt okej, så jag gick till skolan. Och jag är glad att jag gjorde det, för det var en bra dag :)
Kurita var tillbaka från Hawaii, och han berättade om sitt maraton. Han hade slutat på 4:09:nånting (timmar alltså) - hans mål hade egentligen varit under fyra timmar, men det regnade, så... :p Iallafall, det var kul att höra om, och jag var stolt över att jag förstod det mesta :) (Erik hade hållit sitt tal strax innan, och det hade jag inte fattat mycket av. Men det hade iofs ingen annan heller, så) ;)
Sen fick Jana ett diplom, där det stod att hon slutfört kursen osv :) Hon slutar efter julen :( Det gör Camile och Melina också, vilket inte gör mig lika mycket, för dem har jag inga egentliga känslor för. Eller ja, Melina är jag inte så förtjust i, men å andra sidan känner jag henne inte egentligen så jag ska väl egentligen inte säga nåt. Camile har jag aldrig pratat med personligen så... nä, jag vet inte. Men Jana har jag pratat med, och jag tycker om henne, och kommer förmodligen aldrig ha kontakt med henne igen :( Men, men...

Andra lektionen hade vi Igarashi. Vi pratade om hur man skriver dagbok, lite grand. "Den här dagen var bra för att..." och så vidare :) För att vår läxa, som sagt, är att skriva dagbok, en dag under lovet. Den bästa dagen ;)

Sen efter skolan åkte Henrik och Maria direkt hem, för de skulle på julfest i Esaka (som ligger i eller strax utanför Osaka) och hade lite bråttom :)
Själv gick jag och storhandlade ;)

Och nu kommer lite Kyoto-geografi, som jag tar hjälp av denna karta för att förklara:
Den röda pricken långt till höger på bilden, under "Kawaramachi" är korsningen mellan Kawaramachi Dori och Shijo Dori. Skolan ligger på Kawaramach dori, en liten bit under pricken.
Den blå pricken långt till vänster på bilden, över där det står "Sai-in" två gånger är ungefär där jag bor :)
Och den gröna gatan som går rakt igenom Kawaramachis W ska vara Teramachi. Jag kan inte svära på det, men jag är 90% säker. I vilket fall som helst ligger Teramachi där i närheten :)

Så. När jag hade lämnat Henrik och Maria vid Kawaramachi station (röd prick) så gick jag till Teramachi (grönt streck). Där började jag med att gå till en 100yen-shop. Där jag gjorde av med nästan 1500yen (mindre än 150kronor) på en tallrik, en skål, potatisskalare, rivjärn, lite andra kökssaker, massor av städsaker, en burk spikar... och säkert nåt jag har glömt bort just nu :)

Sen gick jag vidare norrut på Teramachi, i tanken att hitta ett Crepes-ställe för att fira att lovet börjat, men jag hade glömt var man skulle svänga av från Teramachi, så jag fortsatte upp till Sanjo dori (hoppas ni kan hitta själva var det står på kartan). När jag kommit dit hittade jag fina julpynt att ta kort på, så då började jag göra det.
Och som alla som någonsin ägt en kamera vet, är det jättesvårt med ljus och kort, framförallt när man ska ta kort på ljus, så det blev inte många bilder jag vill kännas vid att jag har tagit. Men här är några:Tja, fin ljusgrej helt enkelt. Bakom och till vänster om den här ligger Kyoto City Hall, som är en imponerande stor byggnad, men tyvärr var det för mörkt för att ta kort på den så ni får väl se den vid ett senare tillfälle :)
När man gick över gatan till höger (Kawaramachi dori) hittade man det här:
Otroligt fint var det här trädet, och det omkring :) Och med ett par vid foten av trädet också ;)

Jag gick ner på Kawaramachi dori igen, och hittade på vägen ett par julpynt som ville bli åtminstone hyfsade på bild :)De här hänger över trottoarerna bredvid alla stora vägar :)

Och massor av butiker har julgranar utanför sig, som blinkar och står på :p

Så småningom kom jag ner till en gata vars namn jag inte känner till, om den ens har ett namn, där Loft ligger. Jag har nämnt Loft förr - stor affär med massor av fina saker, bland annat där jag köpte julkorten jag skickat till folk ;)
I hörnet på den gatan finns också en "Crepe Oji-san" där jag köpte mig en crepe med banan, chokladströssel och grädde :) Som jag sedan gick och åt på och blev färdig med precis när jag kom till nästa crepe-ställe X) Behärskade mig dock och gick förbi den och in på Loft ;)
Där köpte jag... hrm... massor med fina saker, som det kommer bilder på sen ;) De har så mycket fint! och så mycket gulligt! och så mycket helt enkelt! Man blir blandat lycklig och deprimerad när man går in där och vandrar runt på alla sex/sju/åtta våningar (glömmer alltid exakt hur många det är).
Fick stå i kö läääänge när jag bestämt mig för vad jag skulle ha. Det var många japaner som köpte julsaker.

Vilket alltid förvånar mig, för enligt alla antydningar ska julen inte vara så stor här. Japaner är inte kristna och firar inte jul, enligt mina lärare. Men trots detta... Well. Får väl se vilken explosion det blir på nyår, som ska vara enormt ;)

Hur som helst. När jag handlat klart och hade ont i ryggen av alla saker i ryggsäcken och i påsar så gick jag till stationen och åkte hem. På tåget tittade jag också på klockan och insåg att hon var sju redan. Jag var alltså ute och vandrade i två timmar. Inte undra på att ryggen protesterade ;)
När jag kom hem satte jag mig och skrev kassabok och konstaterade att trots alla pengar jag gjort av med idag har jag fortfarande pengar kvar i budgeten denna vecka.
Efter det konstaterandet satte jag mig på cykeln och tog mig ner till Life (mataffären) och handlade mat. Massor och åter massor handlade jag. Och trots detta har jag fortfarande pengar kvar ;) Men de ska sparas till nästa vecka :)

När jag kommit hem och lagt in maten i kylen och frysen ville jag börja julpynta. Men det var alldeles för stökigt för det, så jag bestämde mig för att storstäda istället. Så det gjorde jag. Hela lägenheten - inklusive toaletten. Så nu är det rent och fint överallt här :)
Och när det var gjort kunde jag inte låta bli att börja pynta ;)
Så här får ni se vad jag köpte.

Detta är min säng, där gosedjuren hopar sig ;) Snöbollen är nyinköpt för dagen ;)

Och så måste man ju ha en julgran :) Den är säg 25cm hög och blinkar om man sätter i sladden, vilket jag inte kommer göra mycket, men ändå :)
Och jag älskar snöklot, inser jag varje gång jag ser dem. Visst är den fin! Bakom ser ni granen, och ett ljus, som inte kommer få brinna förrns jag kommit på hur jag ska få det att stå ordentligt i den för stora ljusstaken :(

Här har vi julkort :) Okej, det från Teresa (längst till vänster med Australien på) är väl bara delvis ett julkort, men det är ett kort som jag har fått så det får sitta där ändå :) f.ö. är den lilla söta svarta saken en dustbunny, som är köpt till Teresa, men inte kommer att hamna hos henne förrns hon är hemma igen ;)

Idag får ni inga bilder på hela mitt rum med julpynt, för jag verkar inte kunna få ta en bra bild på det... det får komma senare om ni är intresserade :)


När pyntningen var klar tittade jag på mobilen, och såg först och främst att jag hade fått tre mail som jag inte sett. Två från Maria som glömt sin psp (för de oinvigda: playstation portable - en bärbar grej man kan spela spel på... gameboy fast mycket mer avancerat) i skolan. Hon bad mig hämta den om jag var vid skolan, vilket jag var när jag fick mailen, men dessvärre såg jag dem inte... väldigt jobbigt för Maria, som inte får spela sitt nya spel (som hon köpte igår) på hela lovet :s
Och så ett mail från Masae (min japan) som ville byta tid på måndag för att hon skulle jobba sent.

Sen såg jag att klockan var halv tio. Och jag insåg att jag borde vara hungrig eftersom jag inte ätit annat än en crepe och ett friterat kycklingben på hela dagen :s
Så jag stekte pannkakor och åt dem :) Egentligen har jag tänkt steka fläskkotlett och koka potatis, men det var för avancerat vid den tiden ;) Det får bli imorgon om jag och Maria inte äter tillsammans :)

Sen satte jag mig här och började skriva blogg... och det måste ha tagit mycket längre tid än det känns som, för nu är klockan tjugo i ett. Och jag är trött. Så jag ska duscha och gå och lägga mig nu tror jag...

Godnatt :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att du är frisk igen. Eller har du möjligen drabbats av shopping feber?

Fina bilder. Du får allt lite jul stämning du också. Japaner firar inte jul men dom passar på att vara lediga i alla fall, smart tycker jag.

Anonym sa...

Vilket energiknippe du är, trots förkylningen:)

Så mysigt du har det. Riktigt myspys:)

Jag brukar använda aluminiumformar när ljusen inte passar ordentligt i ljusstaken.
Vanligt aluminiumfolie går också bra.

Vill gärna ha mer bilder på din fina julpyntade lägenhet:)

Teza sa...

Imponerad! Very cool!
Och du har fatt mitt kort! Det kom fram! Och min dustbunny! Yay! Manga utropstecken. =)
Nu ska jag jobba, hinner inte lasa resten idag. See ya!