Sidor

fredag 12 december 2008

Hej. Helt enkelt

Ja, roligare än så kan jag inte vara idag.
Vad har hänt sedan sist...

Igår köpte jag och Henrik varsin cykel :) Så nu ska vi börja cykla till skolan, och jag ska börja utforska Kyoto på riktigt ;) För jag orkar inte gå omkring, men får jag cykla blir det mycket roligare, anser jag. Och nu när yenen är så hög så vill jag inte betala 300yen varje dag för att ta mig till och från skolan :s Och cyklarna kostade bara 6000yen, vilket vi ju kommer ha sparat in på en månad :)

Och så var vi på postkontoret och postade massa julkort. Femton stycken har jag skickat iväg. Bara tre av dem har personliga brev också, för jag kom inte på att jag kunde skriva såna förrns just igår, så... hann bara bli de tre som jag faktiskt visste vad jag ville skriva. Sorry ni andra :)
CSN-brevet skickades dock inte. Vilket är märkligt, för jag kan se helt klart framför mig att det fanns där när mannen bakom disken räknade alla mina brev. Men ändå låg det på skrivbordet när jag kom hem.
Maria glömde också ett julkort, så vi gick till posten idag för att posta dem, men vi kom dit klockan sju och de stänger klockan sju, så det blev inte av. De får skickas på söndag istället.

Igår bakades det också lussekatter. Gabbi var här och hon och Maria bakade. Jag och Henrik satt i Marias säng och tittade på och spelade spel och skrev och åt deg och godis ;) Och jag försökte verkligen låta bli att tänka på att tjejerna bakade medan killarna tittade på. För varje gång jag tänkte så kändes det så fel av oss... men vad fan, de tyckte d et var kul att baka, vi tyckte det var kul att titta på, och dessutom fanns det ju inte plats för oss alla att baka på Marias lilla skrivbord ;)
Här kan ni få en bild på hur det såg ut:Massor och åter massor av små lussekatter :) Och så en del av Gabbi som står och rullar dem.
Det var förresten första gången någonsin hon bakade lussekatter, och vi tyckte det var lite ironiskt att hon gjorde det i Japan första gången ;) Men så kan det gå...

Det tog jättelång tid, för Marias ugn är pytteliten och som ni ser är det många bullar, så det var inte klart förrns klockan var nästan ett på natten :s Gabbi hade naturligtvis åkt hem för länge sedan då. Hon bor rätt långt härifrån.


Skolan idag var jobbig. Första lektionen gick jättebra, men andra var jätteförvirrande, hela klassen fadade ut och pratade om massa annat medan stackars Igarashi-sensei försökte hålla lektion. Och nu har jag ingen aning om vad jag ska skriva i läxan vi fick. Suck.
Men jag ska skriva två försenade läxor också. Presentation om mig själv (som jag nu tror jag kan skriva) och beskrivning av min skogväg. Som fyi är jättetråkig. Går tjugo meter till stationen, går på tåget, går av tåget, går hundra meter till skolan. Så jag kommer skriva en kort och tråkig grej om det.


Och det ska jag nog göra nu ikväll. För imorgon ska vi ju som sagt till Osaka för att gå på luciafest. Åka härifrån halv elva på förmiddagen, så jag hinner ju inte göra nåt innan dess. Och även om jag inte vet hur länge det hela pågår så kommer jag förmodligen vara dödstrött när jag kommer hem igen. Sen kan man möjligen göra läxor på söndag också, men så många läxor som jag känner att jag har till nästa vecka så behöver jag ha lite gjort redan då också.

Sen är det bara en vecka kvar tills jullovet :) Jätteskönt med lov så man får sova, och kan utnyttja sin cykel och se staden lite grand :)


Så... nu ska jag vara duktig. Hörs :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hur räknar man cyklar?

Gott med lussebullar. Vi har haft en lucia på jobbet i dag och lussebullar och glögg har vi fått. Får ni glögg?

Det är ett evigt bekymmer med läxor, men det är väl bara att göra dom man känner till, mer kan man inte göra.

Dagens namn på ordverifieringen "trigge"

Anonym sa...

Hur är det med cykelvägar och cykelhjälmar i Japan? Är trafiken anpassad till cyklister?
Kul att kunna komma ut och se mer av sin närmiljö utan större anstängning:)

Nu väntar jag på julkort:o

Vårt luciafirande gick bra, även om vi sjung väldigt lågt ibland, alltså bastoner nästan;)
Jesus kunde ha vår gamla stjärngosseskjorta stl 150-160 utan att spränga den. Och Carl-Erik fick låna pappas vita skjorta!
De vart väldigt söta;)

Ha så kul på er Luciafest:)

Teza sa...

Lussebullar! Onding! Vill ocksa ha! Suck.
Satt ni och tittade pa medans tjejerna bakade? Markus, da! Naja, jag far overleva. Det har landet ar sa puckat pa den fronten. Bordeller ar lagligt har! Weird. Och ja, kvinnofortryck hit och dit. Sverige ar bra pa den fronten.
Laxor, laxor, laxor. Laxor at jobbigt. Och laxor ar ett roligt ord nar man inte har "a. Hoppas du kan lista ut vad det dar var for bokstav. =)
Cycklar! Nice!

Andy sa...

Cyklar räknar man med normala siffror och lägger till -dai efter, om jag minns rätt. Ichidai, nidai, sandai osv... ;)

Trafiken i Japan är anpassad för alla utom fotgängare ;) Finns inga cykelvägar, men man kan cykla i princip var som helst, och fotgängarna får helt enkelt skylla sig själva om de blir påkörda ;p