Sidor

söndag 7 december 2008

IKEA / Andra advent

Hej på er :)
Idag är det söndag. Klockan är halv åtta. Och jag sitter och skriver julkort :)

Jag hade flera komplicerade planer på vad jag skulle skriva, men jag hade inte tid att fullfölja någon plan riktigt, så de får bli som de blir. Exakt hur det blir får folk se ;)
(bare in mind att det är första gången jag skriver julkort, så vänta er inte för mycket) ;)

Men iallafall, idag har jag också varit på IKEA. Tillsammans med Richard, Erik, Gabbi och Maria. Vi var i Osaka den här gången (förra gången var i Kobe), och de såg precis exakt likadana ut ;) Åtminstone på insidan, men Osakas såg större ut på utsidan.
Det var komplicerat att ta sig dit, för övrigt. Vi träffades på Kawaramachi (i närheten av skolan) och åkte till Osaka. Umeda, är namnet på stationen, och den är enorm och man går vilse. Vilket vi gjorde. Fick fråga några snälla japaner, och till sist hamnade vi vid rätt tunneblanelinje :)
När vi kom av tunnelbanan fick vi gå en stund innan vi hittade IKEA-bussen, och när vi väl gjort det var det inga problem.
Sen tog vi oss hem. Bussen vi åkte från IKEA stannade inte på den station vi åkt från tidigare, så det blev lite förvirrande där också. Men vi hamnade iallafall på en tunnelbana, åkte till rätt station, bytte till en annan tunnelbana till Umeda, och sen hittade vi Hankyu igen utan problem. Och nästan utan att tappa bort Erik ;)
Hankyu är alltså linjen som går från Umeda till Kawaramachi. Vi kom på ett sånt tåg, och ja... kom hem :)

Hur som helst. På IKEA. Köpte lite galgar, diskborstar, diskhanddukar, ett stort glas osv. Kostade lite drygt 3000yen. Sen köpte jag massor, massor av godis ;) Choklad och bilar, och så drottningsylt. Kostade lite drygt 6000yen. Hrm, så... jag är nyttig.
Richard köpte svensk ost, Maria köpte julmat, Erik köpte tre burkar pepparkakor... och så vidare. Vet faktiskt inte riktigt vad Gabbi köpte ;)
Jag tänkte köpa en badrock, för det har jag saknat att ha, men... njä, de kostade 5000 så jag orkade inte. Fast de var fina... kanske nästa gång vi åker till IKEA, när nu det blir :)

Det fanns julgranar förresten! Riktiga granar! Men jag visste inte hur jag skulle få hem dem, så... köpte ingen :( Ska köpa en liten av plast! Även om de inte luktar gran på riktigt... jaja.


Jag tog lite bilder, eftersom pappa påpekade igår att han inte fått se såna på ett tag ;) Och för att det var kul ;)

Här har vi massa japaner som vill på IKEA-bussen:

Bussen var för övrigt rätt smart, med extra sittplatser man kunde fälla ut i gången, så ingen behövde stå ;)

Här är en bild tagen från trappan ner från restaurangen:
Under "Need a helping hand?" på skylten där uppe står det "Borrow a trolley" vilket jag tyckte inte kändes så hjälpsamt egentligen ;)
Men bortsett från det.

Här är en bild på våra påsar efter att vi gått ut från kassorna. Närmast är Eriks, sen min, sen Richards. Även en del av Richard själv där, som rotar i sin väska för att hitta en lingondricka han köpt ;)
Vi satte oss på golvet, för det fanns inga bord åt oss, men efter en stund kom en japan som jobbade där och sa att vi inte fick sitta där :( Han visade oss till ett bord istället. Misstänker att han väntade med att gå fram till oss tills ett bord blev ledigt så han hade någonstans att sätta oss istället. Skulle vara japansk mentalitet. "Vi kan ju inte mota bort de stackars dumma utlänningarna utan att visa dem någon annanstans att gå" ;)

Nästa bild är på IKEA-bussen vi tog från IKEA. Den är blå och gul! Och så IKEA-huset där bakom. Och jag vet att det inte är så intressant för er att se, men håll i minnet att det är i Japan bara, så blir det lite mer speciellt ;)
Bussen vi åkte till IKEA var för övrigt snyggare. Den var vit med en fenix målad på sidan :)
Men ändå:

Sedan är sista bilden, som är tagen från samma plats som den föregående, fast jag vände mig en kvarts varv åt höger:
Vi ville åka över den coola bron till höger på vägen hem, men det var åt fel håll :( Om vi någon gång lär känna en japan med körkort ska vi få den att köra oss över en sån bro ;)


Nu har bläcket torkat så jag ska skriva klart resten av julkorten :) Kanske också göra läxan till imorgon...

Godnatt :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Julshoppat ser jag:) Snart har du ett helt bohag;) Pappa och jag har också shoppa, på Skansen. Det blev en mistel i år också.

Funderar över skyltningen i t-banan. Står det bara på japanska eller har vi västerlänningar någon chans att läsa oss till var vi är??

Kul med bilder. Bron ser mystisk ut, mer som en liten hoppbacke;)

Julkort, bläck? Låter spännande:)

Fortsatt glad advent önskar jag dig!

Teza sa...

Later som helt ratt saker att kopa pa IKEA. Och jag vill ocksa ha Marabou-cholkad! Om du kopte nan. Jag kanske bara inbillade mig det. =)
Bilder ar kul! Jag har lyckats lagga over nagra pa min blogg ocksa, sa jag ar stolt. =)
Varfor ar det ett stort, tomt falt dar? Ar det en parkering, eller en flyplats, eller nat helt annat, random?

Andy sa...

Skyltningen i kollektivtrafiken är för det mesta tvåspråkig, åtminstone vad stationerna heter. Så man klarar sig :)

Klart jag köpte Marabou-choklad ;) Fjorton tvåpack rullar... jag blev stirrad på ;)

Vet faktiskt inte vad det stora tomma är för nåt... inte parkering, inte flygplats, verkade inte ens som man riktigt kunde ta sig in till det :s Men jag misstänker att det kommer att byggas hus där... för IKEa är rätt nybyggt, och de kanske lade det på ett ställe där det inte fanns så många andra byggnader...

Anonym sa...

Min första kommentar:) tror jag
Har inte riktigt lyckats hänga med i din blogg Markus.. Tror jag innerst inne inte velat inse att du är borta och att läsa om dig i japan känns jobbigt, men men Jag saknar DIG KOM HEM
/Vinkis

Ps jag kommer följa den mer nu

Andy sa...

Trevligt att höra från dig, Vinkis :)
Jag förstår dig, jag ville inte höra nåt hemifrån jättelänge för att jag skulle sakna folk för mycket då.
Saknar dig med :)