Sidor

söndag 29 mars 2009

Bad Wolf

(random citat)

Här kommer ett förmodligen fullständigt onödigt inlägg. Klockan är sent på natten och jag kan inte sova, kan inte skriva och tror det är bäst att inte titta på film för då fastnar jag bara där hela natten. Så jag skriver här istället, så får ni läsa massa ramblings. Have fun ;)

I lördags blev det inte mycket gjort. Vi åt lunch på Mos Burger, sen orkade jag inte åka nånstans, så jag gick hem, och lät föräldrarna klara sig på egen hand.
Jag skrev hela dagen, i princip. Drygt sex sidor :) Det var skönt...

Idag var det inte heller mycket gjort. Föräldrarna åkte in till Gion medan jag sov på morgonen ;) Sen kom de tillbaka vid tolvtiden... pappa hade huvudvärk så han låg och vilade. Sen gick vi och åt lunch, och sen efter det gick vi till Joshin och de köpte en riskokare åt mig :D Bidde jag glad för, jag har funderat på om jag skulle köpa en, men aldrig orkat ;) I affären fick vi hjälp av en tjej som blev väldigt lycklig för att jag förstod lite japanska när hon förklarade hur man använde riskokaren ;)
Sen gick vi hem, och där träffade vi på Maria och hennes mamma och syster. Stod utanför huset och pratade i nästan en timme ;) Det var trevligt.
Sen gick jag upp och lämnade riskokaren, vi åkte till Omiya, yada yada yada, det var inte så intressant, vi åkte hem, fikade lite, gick och handlade mat (ris bland annat) sen gick vi hem och lagade mat, prövade riskokaren, som fungerade utmärkt. Fast de japanska portionerna ris är typ tre gånger så stora som de svenska så det var massa över när vi blivit mätta ;)
Och ja... glass till efterrätt - jättegod glass, som jag nu tänker bli beroende av. Chokladglass med chokladkaka ;)

Och nu ligger de här bredvid och kanske sover eller kanske försöker sova men blir lite störda av mitt knackande på tangentbordet. Whatever. Då får de klaga.

Jaha, det har inte hänt roligare saker än så. Dull weekend. Men vadå, vi har gjort massa saker den senaste veckan faktiskt. Senaste dryga veckan.

Imorgon ska vi upp tidigt, till kejserliga slottet. Måste åka vid nio, måste upp... fem i nio :p Men bortsett från att det är tidigt så blir det nog kul.
Efter det ska mamma och pappa åka till Osaka där de ska bo på hotell sista natten innan de åker hem.

Det är lite tråkigt att de åker hem, samtidigt som det förmodligen blir lite skönt att vara ensam igen ;) Åtminstone en stund...
Well, anyway, jag ska väl med dem till Osaka och så vandrar vi omkring där på eftermiddagen/kvällen.


Gah, det här är dåligt. Jag kan inte ens komma på några ramblings. Min hjärna är rätt dålig just nu. Bad Wolf. Nej, det var dåligt. Det med.

Mina saker går sönder omkring mig, förresten. Min externa hårddisk hittar nu inget annat än mappen som heter "Film". Och allt däri, förstås. OCh det är ju tur att den hittar filmerna, som är det viktigaste för mig, men allt annat jag hade på den har ju försvunnit. Musik, serietidningar, någon bok... skrufs.
Och min dator. Skärmen håller på att spricka, jag ska försöka limma ihop den, annars kommer den falla i två delar till sist. Och uppåtpilen har jag nu givit upp, tangenten är bortramlad och vill inte tillbaka igen så jag får trycka direkt på den lilla gummisaken därunder.
Jag ska bränna ut de filmer som fortfarande är hela på DVD-skivor, sen ska jag förhoppningsvis våga mig till affären och lämna tillbaka hårddisken, för det måste gå när den inte hållit i ett halvår ens. Och så ska jag köpa en ny extern hårddisk, förhoppningsvis en bra. Till skillnad från de två senaste jag köpt. Suck. Ingenting tycker om mig :(

Jaja, nu blev det deprimerande där. What's with me? Jag kanske borde lägga ner datorn och helt enkelt försöka sova. Som sagt, upp tidigt imorgon.

Så. Godnatt.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Nu förstår jag varför du var så trött på vägen hem från palatset. Andrée lutade huvudet mot mig, Lisbeth smög fram och tog ett kort till några japaners stora förtjusning.

Annars så lämnar vi snart Kyoto. På plus sidan nu får vi en riktig säng och ett varmt rum. Andrées lägen het är jätte kall, speciellt badrummet, huga...

På minus sidan med att åka. Det har varit trevligt här. Vi börjar så sakta kunna förstå hur en del saker funkar, och kunna röra oss i staden utan att riskera att komma vilse för evigt.

När man åker till Japan är det som att bli analfabet, bilder är dock universella. Det insåg vi inte minst när vi kollade på instruktionsboken till riskokaren. Den var författad på japanska och endast japanska. Men med bildernas hjälp och det Andrée förstod av damen där vi köpte den så gick det bra. Hoppas bara att Andrée inte får för sig att ställa klockan på den :)

Nu bär det strax av till Osaka...

mormor sa...

Nu har jag uppdaterat mig! Vilka innehållsrika dagar du bjuder din föräldrar på. De kommer säkert hem helt utschasade!
Det där med näktergalsgolv förstår jag inte riktigt. Börjar golvet kvittra när man går på det?
Nu har jag fått se körsbärsblommorna som jag efterlyst.Tack! Tjusiga träd. Finns det körsbärsträd i andra färger också! Listigt av Kinkakuji templet att utöka indrädesavgiften med en liten damm där besökarna fär försöka kasta slantar i en liten skål. Ser ut som inkomsten var god den dag ni var där.
Vacker bild på Nijo Castel!
Vad har de för kvalite på sina hårddiskar i japan? Hoppas riskokaren håller längre!!
Kram

Teza sa...

Stackars. Hårddiskar är allmänt onda har jag lärt mig. Eller, egentligen är det min lillebror som är ond, för han har fyllt hela den, och hela datorn, så jag har inte plats med något alls. Och imorgon träder IPRED-lagen i kraft har jag hört. Får se om jag hamnar i fängelse nu. ;)
Jag älskade förresetn körsbärsträden. Vet inte om jag uttryckde det tillräckligt mycket förra gången. Love, love, love. Bara så du vet. =)
Ja, då var det nog slut på mina ramblings. Ha det bra!

molly sa...

Vara uppe mitt i natten är ju... bra ;) Särskilt bra när man ska upp tidigt på morgonen. (Nej, nej, jag somnade inte alls klockan två, när jag ska upp vid sju. Jag var bara tvungen att äta när jag kom hem, och sen blev det... sent... ;) )

Din hårddisk verkar dum. Jag tycker du borde få byta den mot en ny, det måste ju ändå vara meningen att de ska hålla längre än så.

Godnatt, typ ;)

lisbeth sa...

Är hemma nu. Resan gick bra, även om anslutningen i Helsingfors var lite tajt, då flyget från Osaka var sen och säkerhetskontrollen minutiös. Pep om både pappa och mig och din hårddisk fick kollas två gånger:(
Trötta men välbehållna är vi nu hemma:)
Tack för en underbar tid i Japan. Det har varit jätteroligt att få se hur du har det, men framförallt att få träffa dig igen:)
Kram och god natt:)