Sidor

lördag 28 mars 2009

Nijo Castle, Kinkakuji och Sakura

Hej på er :) Och tack för alla kommentarer till senaste inlägget :D

Det här är nog fjärde försöket jag gör att skriva ett inlägg efter det senaste, vi får se hur det går... förmodligen blir det mest bilder, för jag är lite lat även nu. Klockan är tidigt på morgonen ;p Okej, tio över tio, men det är tidigt! Framförallt som mamma och pappa vaknade ännu tidigare och började göra ljud ifrån sig så jag vaknade. Tyck synd om mig :p

Hur som helst. Idag är det... lördag? Ja, lördag. Så jag har att skriva om... onsdag, torsdag och fredag... innehållsförteckning:
Onsdag: Nijo Castle (näktergalsgolv)
Torsdag: Kinkakuji (gyllene paviljongen)
Fredag: Gojo Castle (gamla kejsarpalatset)
Q&A

Så, nu sätter vi igång.
I onsdags, om jag minns rätt, spenderades förmiddagen på Teramachi - en av Kyotos shoppinggator. Mamma köpte en väska och massa souvenirer och sånt ;) Och så åt vi mat på den restaurang där jag fick en gratis parfait på min födelsedag - se det inlägget från 25 oktober här i bloggen ;) God mat var det iallafall, och vi åt en parfait också :)
Sen ville mamma till Nijo Castle och höra näktergalsgolven. De stängde vid fem, sista insläppet var vid fyra, så vi tänkte att vi skulle dit innan dess, såklart. Varför tänka att man ska komma dit för sent?
Så vi gick dit, började gå vid... strax efter tre nån gång... och kom fram typ två minuter i fyra ;) Så vi kom in iallafall, sen blev vi stressade att gå in i slottet, för tydligen släpptes man in senast fyra även där. Så vi gick dit. Och gick igenom slottet, lyssnade på näktergalsgolvet, läste lite random information - den lilla som fanns på engelska. Och... ja, jag har redan skrivit om Nijo Castle en gång tidigare i bloggen, i oktober nån gång. Läs där om n ivill ha en närmare beskrivning ;)
Nästan direkt när vi kom in på området så börjades det ropa ut i högtalare att det snart stängdes så vi skulle gå därifrån, och det var ju lite stressande ;)
Annars, så... de höll på att förbereda nån sorts ljusgrej på körsbärsträden, som dock ännu inte blommade. Men det var tydligen något stort evanemang somd e har där varje kväll (om jag förstod det rätt) under Sakura-säsongen.
När vi gick hem sen så stötte vi på Maria och hennes mamma, syster och Elysar, en amerikansk kompis till Signe och Maria. Stod och pratade med dem ett tag. Eller, mina föräldrar pratade med deras mamma, jag pratade med Sanna (Marias syster) och Maria och Elysar stod bredvid och pratade, typ :p
De var iallafall på väg för att titta på den där ljussaken på Nijo Castle.
Och det var väl allt jag hade att skriva där...

Torsdag
Går vi vidare till.
På torsdagsförmiddagen var mamma och pappa iväg till Gion, ett distrikt där det gamla Kyoto har blivit väldigt bevarat, till skillnad från överallt annars där massa moderna hus slås upp överallt och så. Vad de gjorde där orkar jag inte skriva om, det får de meddela i kommentarer eller så får ni inte veta det... förrns de kommer hem och berättar om det ;)
Anyway, jag tillbringade förmiddagen med att sova länge, skriva, och titta på Buffy ;) Som för övrigt är orsaken till att jag inte har skrivit nåt inlägg, åtminstone igår och i torsdags, för jag har fastnat och kan inte koncentrera mig på nåt annat ;) För de som inte vet, och inte kan lista ut det själva, är Buffy ytterligare en bra TV-serie ;) Jag har för många såna... men whatever.
Vid tvåtiden kom mina föräldrar hit igen, och sen åkte vi till Kinkakuji. Som är i princip det mest kända templet i Kyoto, hälften av alla vykort är på det templet och alla säger att man måste dit. Så vi åkte dit ;)
Så här ser det ut:
Den övre av dessa bilder är i princip samma turistbild som alla tar ;) Det är bara från den vinkeln man kan få med hela huset...
Det är väldigt fint, fast det var lite väl mycket folk där. Trångt blev det. Men iallafall.
På två ställen längs rutten man skulle gå fanns det ett ställe med en skål eller nåt, tillsammans med några shintoist-statyer, där folk stälde sig och kastade pengar. det var meningen att mynten skulle hamna i skålen, och förmodligen betydde det tur, eller gav en en önskning eller nåt annat sånt fånigt ;) Den första platsen kunde jag inte få nåt kort på, men den andra såg ut så här:Inte många som träffade skålen ;)

Sen fanns det ju naturligtvis turistshoppar också, med massa souvenirer. Jag kunde inte låta bli att köpa lite ;) Det var en kortlek med bilder som var ritade på traditionellt japanskt vis, förmodligen kopior av just gamla japanska målningar. Och så en jättefin anteckningsbok som jag förmodligen aldrig kommer använda, men som kan ligga och se fin ut nånsans helt enkelt :)

Och det var väl... allt om Kinkakuji... tror jag.

Jepp, vi går vidare: Fredag.
På fredag förmiddag blev mamma och pappa utslängda från hotellet, för det var fullt under helgen, så de kom hit vid elva och störde ;) Sen gick vi till Aeonmall. Stort stort köpcentrum som jag gick vilse i för några veckor sen. Vandrade omkring där en stund... jag köpte en jacka, en tunn jacka som jag hoppas jag kan ha när det blir lite varmare. Tills det blir alldeles för varmt, alltså ;)
Sen åt vi lunch där... sen hittade jag en Ghibli-affär :D En liten affär som sålde massor av Ghibli-saker! Små prydnadssaker mest, och puzzel! Jag var bara tvungen att köpa ett puzzel med motiv från Mononoke Hime :) Tyvärr för stort för att jag ska kunna lägga det här, så det kommer få åka hem med mina föräldrar så får jag lägga det när jag kommer hem istället ;)

Och sen så gick vi hem till mig och lämnade sakerna vi hade köpt, och sen åkte vi iväg mot det gamla kejserliga palatset. Mamma ville gå in och titta på det, men man fick bara gå in under guidade turer, som är på morgonen. Och man var tvungen att boka plats. Så vi gjorde det tills på måndag, klockan tio. Tidigt... men inte lika tidigt som klockan nio idag, då det var en japansk tur vi kunde gått på om vi ville.
Men sen gick vi omkring i trädgården istället, som för övrigt är enorm. Ett helt stort kvarter med massa grönt. Och rosa, för där fanns det några körsbärsblommor, som ni härmed kan få lite bilder på:There you go :) Visst är de fina? :) Trots att de är rosa ;)
Det kommer förmodligen ännu fler Sakura-bilder när det väl har börjat blomma ännu mer - nu är det bara några få träd. Men iallafall :)


Nu kommer vi till Q&A-delen ;) Angående kommentarerna till förra inlägget. Bortsett från tack för många och långa :D
Hrm. Teresa - om du kommer där efter att jag har slutat skolan kanske vi kan åka till Tokyo - jag har funderat på om jag ska åka hem därifrån istället för Osaka, och vara i Tokyo de sista dagarna och vandra omkring :) Om det finns pengar till det, vill säga :s
Och de vändbara sätena i tåget gjorde att alla åkte framlänges. Mamma hade bara koll på motsatt fönster så att hon fick syn på Fuji-san :) På vissa tåg kan man sen själv flytta på sätena så att man kan välja om man vill åka framlänges eller baklänges, och göra så att fyra pers kan sitta mitt emot varandra och så vidare :)
Och att vara snörvlig - man får snörvla hur mycket man vill. Men ska hålla kroppsvätskor inuti kroppen tills man kan få ut dem in privacy ;) Så förklarade mina lärare det ivf.


Så... nu avslutar jag detta... föräldrarna stör igen :o Well...
Nej, jag har inte gått så djupt in på allt detta, ber om ursäkt för det... skyller på mamma och pappa ;)

hörs :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

För att börja med torsdag så var vi till Gion. Med templet Kiyomizu-dera. Det var ett stort tempelkomplex som klättrade upp för berget. Fin utsikt över Kyoto var det när man väl var uppe. Det var mycket dåligt med skyltar på något begripligt språk, bara krumelurer.
På ett ställe betalade folk 100 yen för att gå in, så gjorde även vi. Man fick ta av sig skorna och bära dom i en påse. När vi skulle gå in visade det sig att det var en trappa som ledde ner i källaren, "very dark" var det någon som kunde säga... När man kom ner var det bara att följa ett räcke för det var kolmörkt. Efter att ha tassat fram försiktigt en stund kom man fram till en sten som var upplyst med en svag lampa. Stenen skulle man röra vid. När man gick vidare kom man raskt upp i ljuset igen. Jag undrar vad det egentligen var :)
Sen var det "som vanligt" vid sådana här tempel massor med olika sorters hus för olika ändamål. Jag kommer inte att bli expert på det här så för mig är det mest en himla många ganska gamla hus. Mycket försäljning var det också så man ska kunna få med sig något oförglömligt från turistshoppen.

När vi var på väg hem gick vi och åt på en äkta japansk restaurang. En sån där där man sitter på golvet och äter, Hittills har vi hela tiden suttit på stolar. Vi blev hänvisade till ett eget litet rum. Om det var av omtanke om oss eller dom övriga gästerna vill jag inte veta. Hur som helst maten var god, leder och rygg värkte. På det där sättet skiljer man obönhörligt ut japaner och västerlänningar...

Hur som helst så klarade vi att ta oss runt på egenhand. :)

Fredag...
Så här i körsbärsblomsäsongen måste man boka hotell tidigt. Vi missade det så vi fick flytta tillbaks till Andrée. Lite synd för det var ett fint hotellrum, Större än Andrées lägenhet :)

När vi var ute i shopping centrat här slog det mig att japanska pojkar är diskriminerade. Det finns hur många rosa affärer med tjej saker som helst. Men inget som såg pojkaktig ut. Det kanske är jag som har fördomar, japanska pojkar kanske älskar rosa hello kitty grejor...

Nu är det lördag...
Vi har mutat Andrée med en gräddbakelse till frukost så han ska hålla sig på gott humör :) Det var naturligtvis inte alls så att Lisbeth och jag ville ha en till förmiddagsfikat. Vi fick förresten en liten kyl grej med i kartongen så att bakelserna skulle hålla sig svala under transporten, omtänksamt.

Teza sa...

WOW! Sakura är verkligen, verkligen fint. Teresa loves. Och tycker det är synd att hon missar. Hakuna matata.
Mouahahaha! Jag har korrumperat dig, rekryterat dig till Bufy-sällskapet. Nu kommer du vara uppslukad fram till säsong sju. Hoppas jag. Det var i alla fall så det blev för mig. =) Förväntar mig stor disskussion per mail om allt. ;)
Vad ont att de blev utslängda från hotellet så de måste störa dig. =)
Tror det var allt från Teresa den här gången.
Fisrt they have to suck your blood. Then you have to sucj their blood. It's a whole big sucking thing. Mostly they just kil you. =)
Kram!