Sidor

onsdag 1 april 2009

Ensamhet (och lite rapport från palatset)

Hej. Här kommer lite rapporter... från början av denna veckan. Och jag varnar, jag är lite distraherad, har svårt att tänka för tillfället, och tvingar egentlige mig själv att skriva det här inlägget, för att jag har undvikit att vara social i ett par dagar nu, och måste sträcka mig ut lite grand till världen för att inte fastna i min lägenhet ensm resten av lovet ;)

Well, i måndags gick vi upp tidigt och åkte till Gojo Castle, gamla kejserliga palatset. Gick en guidad tur innanför murarna, vilket är gratis, men man måste beställa plats i förväg och ha med sig sitt pass, eller annan identifiaktionsmojs, och sånt. Krångligt, men... well...

Iallafall, det var väldigt intressant. Vi fick inte gå in i palatset, men vi gick runt det och omkring och tittade på det utifrån. Guiden var en japanska som pratade väldigt bra engelska, och jag fick reda på en hel del intressanta saker som bland annat givit mig idéer till mina berättelser :)
See, det är därför jag gillar gamla saker. Tycker om att gå omkring i gamla slott, från alla kulturer, och se det gamla på riktigt, eller hur man ska säga. Inte i museer och sånt. Iallafall, gamla saker. Det ger mig idéer om vad folk kan ha gjort där, hur det såg ut och så, för flera hundra år sedan, och medan jag tänker på det så kan jag få inspiration till berättelser. De flesta av dem utspelar sig ju liksom i sådana kulturer :)
Anyway. Moving on.
Det var lite svårt att få bra bilder där inne. Bra bilder som faktiskt kan säga er någonting som inte var där ;) Men ni kan få några stycken iallafall.
Detta är en port. Duh.
Det fanns ett antal olika portar in till palatset. En av dem var till för kejsaren. Om jag förstod det hela rätt så fick kejsarens familj - hustru och barn - komma in där om de hade kejsaren med dem, men om de kom ensamma så fick de inte använda den porten. Då var de tvungna att använda den här porten här ovanför. Och så fanns det andra portar för besökande shoguns och andra lords, och en för tjänare (vilket btw var den porten vi gick in genom), och så vidare :)
Det här är ett tak. Och takbjälkar som är vitmålade i ändarna. Det blev en rätt cool bild ;) Den vita färgen är för övrigt till för att hålla termiter och sånt borta från träet...

Och det här är Sakura, igen ;)
Jag måste bara påpeka att de nästan alltid ser finare ut på bild än man tyckte de gjorde när man såg dem ;)

Iallafall... eh... ja... nej, vi lämnar palatset. Kommer inte på mer nu.

Efter palatset åt vi lunch, sen åkte vi hem, och de packade.
Och Marias mamma kom och ringde på och bad om hjälp, för det var någon mystiskt japanska som hade kommit och ringt på dem och de visste inte vad de skulel göra ;) Maria var inte hemma... så jag gick och hjälpte till där, det var en elräkning som skulle betalas, vilket var mystiskt för de ska inte betalas direkt i dörren så där, men... well... konstigt var det.
Sen kom Tarmo, som skulle hälsa på Signe, och vi stod och pratade... sen kom Maria och Henrik, och sen kom Signe ut ur sin lägenhet ;) En hel samling blev det. Jag hämtade mina föräldrar för att de skulle få träffa mina kompisar, så här i sista minuten ;) Litet kort möte, men iallafall...

Så småningom åkte vi in till Osaka, där de som sagt skulle bo på hotell sista natten... och ja... vi kom dit, hittade hotellet (pyttelitet rum). Sen fikade vi, och sen var jag dödstrött så de skickade hem mig ;)
Åkte hem, åt mat, gick och lade mig... sen igår spenderades hela dagen ensam i lägenheten, tittade på Buffy och åt lite svenskt godis ;)
Och idag har jag varit och köpt en massa skivor som jag ska bränna ut mina filmer på innan hårddisken dör helt och hållet... så det sysslar jag med nu. Och tittar på Buffy. Jag har inte alls blivit besatt ;)

Så... nu ska jag koka ris... börjar bli hungrit :)

Seeya

2 kommentarer:

lisbeth sa...

Ja, guiden var duktig på engelska då t.o.m. jag förstod ett och annat;) Sitter nu och försöker få ordning på alla bilder jag tog på palatset och allt annat vi såg och upplevde.

Vaknade i morse och konstaterade att omställningen till sommartid inte är några problem i år;) samt att vi haft tur med vädret:)

Vi saknar dig och det känns ensamt utan ditt sällskap, men vi tänker på dig och när vi ser på korten vi tog, finns du hos oss ändå:)

Njut av ledigheten:)

Kram

Henrik sa...

Fast allt var inte bra i palatset. Souvenirshoppen var bemannad med två damer om inte var det minsta service vänliga, de var helt enkelt inte kontaktbara där de stod bakom disken och försökte se sysselsatta ut. Det var enda gången på hela resan som det inte var bra service, där man åtminstone inte försökte.

Annars så vaknade jag klockan 2 i natt och var hungrig :( (=9 Kyoto tid) det tar lite tid att ställa om klockan...

Elak Teresa som gjort dig beroende av Buffy.

Kul att riskokaren kommer till användning, kom inte och säg att du kokar riset i kastrull :)

Dagen ordverifiering: declardi
Vilket ofelbart för in mig på ämnet deklarationer. Du har fått en deklarationsblankett, vi skickar över den. Du kan ju deklarera på nätet men du behöver koderna...