Sidor

lördag 21 mars 2009

Nu har vi sett Kyoto

Idag har varit en mycket buzy dag. Som jag skrev i inlägget imorse så var det en dag ägnad åt att titta på Kyoto.

Vi vaknade som sagt sent, åt frukost, och sen åkte vi in till Kawaramachi. Gick till min skola och tittade lite på den, och sen till floden och uppför den och tittade.
Sen gick vi omkring i affärer ett bra tag. Några små affärer som jag inte varit inne i förut bland annat. Och lika bra var väl det, för det fanns massa fina saker man skulle vilja ha ;)
Och... sen åt vi lunch, på ett japanskt hamburgerställe. Den stackars japanen bakom disken blev helt förskräckt när det kom utlänningar och var väldigt osäker. Men, men. Maten kom. Mamma tyckte mycket om sin, och jag och pappa tyckte lite om våran ;) Sen gick vi till Loft, där det finns alldeles för mycket att titta på för att det ska vara behagligt för ens stackars fötter ;)
Vi tittade bara på två våningar, sen hade jag för ont i fötterna. Så då gick vi och åt crépes, och köpte med osss kaffe och te och gick och satte oss vid floden.
Det hade blivit lite molnigt, och sent, så solen stod iallafall bakom byggnaderna, så det blev lite kyligt efter ett tag...
Så då åkte vi hem. Köpte en nätverkssladd till pappas dator så han kan ha internet här ;) Och sen köpte vi massa japanskt godis ;)
Sen gick vi ut och åt, men vid det laget hade dagen börjat tära en del på mig, så jag åt bara ett tiotal majskorn i princip ;p
Sen gick vi hem igen, jag lade mig på sängen och vilade en stund... sen åt vi godis ;)
Nu är klockan kvart över elva, vilket jag tror egentligen är sent i mina föräldrars ögon, men jag är inte trött, så jag tänkte inte upplysa dem om vad klockan är ;) Har jag tur lägger vi oss tillräckligt sent för att sova länge imorgon också ;)

Imorgon ska det regna. 100% säkerhet enligt väderleksrapporten. Hela dagen. Så... 50% säkerhet att det åtminstone faller några droppar någon gång ;)
Iallafall, vi ska ta oss ner till Kyoto Station och titta på hur det går till att få biljetter till Shinkansen, för på måndag bär det av till Tokyo :D Jag vet ju inget om Shinkansens biljettsystem egentligen, men någon sorts biljett borde vi ju kunna få iallafall. Förmodligen inte en dyrare, av typen att man ser Mt Fuji när man åker förbi, men ändå ;)

Anyway. Det är väl kvällens inlägg. The cliff notes, så att säga, jag gick väldigt snabbt fram i detta beskrivande, men jag är trött. Och det där är vad vi gjorde idag. Det var mycket mer jobbigt för min hjärna än det låter som här ;)
Det är väl så det går, jag är inte van vid att göra så mycket hela tiden, och att ha folk omkring mig 24/7 är ju också rätt ovant. Men men, det löser sig :)

Godnatt :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo då nog har vi haft mycket för oss. För någon som måste finnas till hands och försöka förklara vad vi vill ha, vad det kostar och så vidare, var det slitsamt... Vi har klarat av 2 restauranger, 2 kaféer, ett crep ställe och massor av butiker. Så nog finns det anledning att Andrée är trött det är nog "lite" fler tillfällen att vässa sin japanska än vanligt.

Annars tycker jag vi är duktiga, mamma har snart lärt sig att lägga pengarna i skålen när hon ska betala. Jag kan det redan :) Annars verkar prisnivån vara ungefär som hemma, nu med den dåliga växel kursen.

Summa summarum är att Andrée är duktig på japanska. Om sen japanerna kunde prata japanska lika långsamt som de pratar engelska så skulle det nog inte vara så stora problem att förstå dom. Men nu pratar dom väldigt fort. Hittills har han lyckats beställa så vi fått det vi velat ha. Tror jag :p