Sidor

fredag 13 mars 2009

Fredagen den 13

Jepp, idag är det otursdagen... fast... jag har inte haft så mycket otur.

Inatt drömde jag en jättemystisk dröm. Jag var präst - vilket ju som de flesta av er vet är ungefär det märkligaste yrkesvalet någonsin när det gäller mig, som är livrädd för kyrkor. En katolsk präst var jag dessutom. Någon biktade sig för mig, sen kom typ FBI in och arresterade honom, fast sen var det inte FBI utan någon organisation som var elak och tänkte tysta honom för han hade nån information de inte ville få ut. Och jag ville följa efter någon sorts ledtråd som satt fast på väggen, men sen visade sig kyrkan varva fylld av folk, och jag skulle hålla nån predikning. Påven var på besök i min kyrka för första gången... och jag var tvungen att sätta på mig nån sorts jätteful kåpa, med slöja så ingen kunde se mitt ansikte. Sen skulle jag upp och prata, och jag ställde mig där och var jätteosäker och visste inte alls vad jag skulle säga. Jag började inse att det var en dröm, typ, eller åtminstone att jag inte borde vara där, för nån annan var den där prästen egentligen, och hade säkert planerat talet. Så jag tvingade mig själv att öppna ögonen för att ta mig ur drömmen... och då vaknade jag naturligtvis.
Väldigt mystiskt var det. Men väldigt intressant, jag var jätteledsen att jag var tvungen att vakna så jag inte fick vara med om resten av drömmen :(

Sen började jag skriva om den där prästen, fast lite saker ändrades, så nu har jag påbörjat berättelse nummer 98. Jag ska fira på nåt sätt när jag kommer till 100 ;) Sen ska jag verkligen verkligen anstränga mig för att inte hitta på fler berättelser, för det är alldeles för många och jag kommer aldrig kunna skriva klart allihop på bara en livstid X)


Nåja, annars... jag gick till skolan. Första lektionen hade vi Igarashi, vi fortsatte titta på Spirited Away :) Förstod inte lika mycket av den delen som förra... vet inte riktigt varför, men... iallafall.
Sen hade vi Kurita, och jag kände mig duktig under den lektionen för jag kunde svara på alla frågor utan några större problem :) Detta trots en fruktansvärd huvudvärk som satte igång väldigt plötsligt under rasten mellan de två lektionerna.

Sen blev det helg ;)

Min plan för den här helgen är att storstäda min lägenhet - en ordentlig storstädning så jag ser duktig ut när mina föräldrar kommer - om en vecka! :) Och att ta mig till Nitori och köpa futon och täcke och kuddar och såna saker så att de har nånstans att sova när de kommer.
Det senare tänkte jag egentligen göra idag, men det regnade massor hela dagen. Imorgon ska det också regna, så det blir mest städning imorgon. På söndag...

Iallafall. Vi går väldigt snabbt fram i skolan de här sista veckorna. Kurita vill gå igenom ända fram till och med kapitel 24. Vi har gått igenom 20, 21 och 22 på två veckor, och nu ska vi gå igenom 23 och 24 nästa vecka. På fyra dagar. Yeah, good luck with that. Jag menar, vi kommer inte komma ihåg det vi lärt oss de senaste veckorna när vi kommer tillbaka igen efter lovet. Går alldeles för snabbt.

Jo, provet förresten! Vi fick tillbaka det i torsdags. Maxpoäng var 100 poäng, min förhoppning var 80. Gränsen för godkänt gick vid 60. Jag fick 76. Så jag klarade mig, var lite sämre än jag ville, men jag är inte jättebesviken. Rättare sagt, då var jag rätt besviken, men nu är jag inte besviken alls ;)

Vad mer. Jo, jag fick Takeda-senseis mailadress, och har mailat de fem första kapitlena av min bok till henne nu :) Hon skickade ett mail tillbaka på japanska ;) Jag fick använda mig av en ordbok (eller en hemsida vid namn denshi jisho som är en engelsk/japansk ordbok) för att begripa exakt vad hon sa. Det var i princip att hon tackade och såg fram emot att läsa :) Och hon började mailet med "framtida stora författaren" ;)
Nån som missat att jag gillar henne? ;)
Hela klassen gillar henne, btw. Hon är rolig. I torsdags, när hon frågade varför Giliam inte varit i skolan i onsdags, svarade han att han hade gjort förberedelser inför när han åkte hem. Hon frågade när han åkte, och han svarade "i april". Då tyckte hon att det var en dålig ursäkt, så hon låtsades slå honom i magen och sa "dame, dame" - vilket fritt översatt ungefär betyder "fy på dig" ;)


Jaa... idag handlade jag en massa mat. Jag är konstant hungrig just nu, så jag behöver massor med mat. Igår åt jag pannkakor, hamburgare och nudlar till middag, och ändå var jag inte mätt när jag lade mig och dödshungrig när jag vaknde. Iallafall, idag var första gången nåt av mina matinköp har gått på över 6000yen :s Alltså ca 600kronor.
Hur som helst. Jag tsukuttade ihop ett par kalla såser, för jag har slut på bearniessås och måste ju ha nånting till fläskkotletterna :p Ena såsen, med vitlök, var riktigt god. Andra såsen, med nån sorts röd krydda jag egentligen inte vet vad det var, blev god när man blandade den med vitlöken ;)

Och btw, som mamma påpekade i kommentaren till förra inlägget, och som ni märker i stycket här ovanför, så har jag börjat blanda svenska och japanska. Och engelska, men det har jag ju gjort länge. Jag har gjort det i tanken rätt länge nu, i tal i någon månad, och nu har jag uppenbarligen börjat i skrift också. Jag ska försöka hålla det på en reasnoable level.
Och för nu kan jag ju översätta lite - i förra inlägget skrev jag "komatte irun desu ne" vilket betyder "nu har jag problem...". Här ovanför skrev jag "tsukuttade ihop", vilket är en försvenskning av "tsukurimasu", vilket betyder "göra/skapa" och används i "laga mat".

Grejen är att jag hittar meningar som låter bättre på japanska än på svenska och engelska. Precis som många meningar låter bättre på engelska än på svenska. Så då börjar jag använda mig av japanska ord, bara för att det låter bra.
Och på grund av detta kommer jag förmodligen att tala någon sorts konstigt hybridspråk ihopskuttat (än en gång tsukurimasu) av svenska, engelska och japanska när jag kommer hem, så var beredda på att inte förstå mig de första veckorna när jag är hemma i höst ;) Ni är härmed tillåtna att slå mig när jag inte makar sense ;)
Gäller även på bloggen. Slå mig (virituellt) när jag skrivit nåt konstigt ni inte förstår ;)


Och detta var väl dagens ramblings, förmodligen mest nonsens, men jag ville skriva ett inlägg, bara för att få använda rubriken ;) Jag har en bra rubrik till imorgon också :D Om jag kommer ihåg den, vill säga... vi får väl se ;)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Roliga lärare gör väldigt mycket för stämningen. Det blir väldigt mycket lättare då. Att hon dessutom tycker om att du skriver, kan det bli bättre.

Drömmar är en underlig företeelse. Har du planerat något kyrkobesök när vi är hos dig? Annars hade det varit intressant att veta vad du skulle säga till påven.

Ska bli intressant att sova på en futon. Känns det annorlunda än på en vanlig madrass månntro.

Mat är många gånger ett underskattat njutningsmedel. Ser fram emot mystisk japansk mat :)

Anonym sa...

Just nu känns denna resa som en dröm, men snart är den verklighet:o Jag får nog nypa mig i skinnet;)
Det är lugnt, inga kyrkor, men du får gärna visa oss tempel, helgedomar och andra japanska mystifikationer;) Köpte nya skor idag så nu kan jag ta lååååånga promenader och se myyyycket;)

Du gör som farmor i köket. Tar lite av det som finns och fixar något kulinariskt gott. Kul:) Säkert därför du är hungrig, för att få äta mycket av det goda;)

Härligt att provet gick så bra:) Tänk vad mycket du har lärt dig, helt otroligt bra:)

Du är en mästerkatt/kock:)

Teza sa...

Jag gillar ditt nya språk, kan också börja prata det. Eller, jag skulle, om jag kunde någon japanska. Får väl nöja mig med svengelska med lite, lite spanska ibland. =)
Jag är avis på dina föräldrar. Vill ocksa komma och hälsa på. Låter jättekul. Så det blir väl bara att tjäna massa pengar så jag hinner komma innan du åker hem. Extakt datum för hemåkning är inte bestämt än, eller hur?
Good luck with the plugg!
Bye, bye. =)

Anonym sa...

Fredagen den trettonde är överskattat. Eller underskattat. Eller... något... ;)

Det gick ju bra på provet då! :)

Engelska och svenska-blandingen förstår jag redan (använder redan själv, för den delen - kommer du ihåg bussresan till norrköping, eller vart det var vi åkte? X) ), så några japanska ord ska jag väl kunna lära mig också :D

Tss. Har du blivit kock? Du får laga mat åt mig när du kommer hem och jag fortfarande har paniköver var jag ska ta vägen i livet, tycker jag ;)

Anonym sa...

Oj, vad spännande det ska bli när du kommer hem och jag får höra ditt "universalspråk". Begriper jag inget får vi ta till teckenspråket.
Det finns inte bara Kuritalärare på skolan., utan uppmuntrande och kuliga sådana också. Festlig dröm du hade.Är det i drömmar du får alla dina uppslag till dina berättelse?
Vilket jobb du kommer att få när Lisbeth och Henrik anländer! Inte lätt att hålla reda på två vilsekomna föräldrar!Dom behöver allt ditt stöd, säger en avudsjuk mormor.
KRAM