Sidor

onsdag 11 mars 2009

Random bilder och random ramblings

Först och främst: Igår fick jag min första kommentar av en främling. Bidde jag glad för, det är alltid kuligt att veta att folk läser :) Och att folk har hittat hit på egen hand är också lite roligt :)

Nu går vi vidare.
Till skolan, går vi. Trallalalala... och väl här:
Vi hade Igarashi första lektionen idag, och vi tittade på film :D Det är så icke-japanskt så det är inte sant ;) Men iallafall, vi tittade på Spirited Away :) På japanska, utan någon text. Jag förstod ganska mycket - mer än jag väntat mig :)
Såg fyrtio minuter av filmen idag, sen svarade vi på några frågor om den delen, och sen såg vi om några delar och hon förklarade några ord och meningar. Det var jättebra :) Film är ett fantastiskt sätt att lära sig saker på, bara så alla vet det.
Sen hade vi Takeda-sensei. Vi lärde oss att be om tjänster... och under rasten sade Takeda-sensei att hon ville läsa min bok, från början! Och jag blev jätteglad och jätteförvånad och allmänt... hjälp! Och yay! :D
Problemet kom jag på när jag kom ut ur skolan - jag har ju ingen skrivare... komatte irun desu ne... Jag har ju berättelsen på USB, så jag tänkte att man kan väl skriva ut på ett internetcafé. Så jag gick till ett internetcafé, men vågade inte gå in, för det var läskigt... så jag gick till SevenEleven och tänkte skriva ut där. Men sen stod jag en stund och stirrade på maskinen och tryckte lite, satte till och med in en peng, men sen lyckades jag inte lista ut vilka knappar jag skulle trycka på. Förstod hur jag skulle göra för att få foton utskrivna, men... nej.
Jag har saknat skrivare förut... kanske ska köpa en, trots allt. Finns ett par på Joshin som kostar strax under 10000yen. Men å andra sidan är det väl egentligen inte värt det när första gången jag verkligen saknar det är ett halvår efter att jag kommit hit. Eller? Jag vet inte...
Aja, ska se imorgon om hon vill skriva ut det i skolan. Om hon nämner det igen.


Iallafall. Jag hade med mig kameran idag. Och jag tog lite bilder :) Vill ni se? Well, om ni inte vill det så är det bara att blunda nu, för här kommer de:
Den här bilden är tagen på det smala, långa huset i mitten. Jag vet inte om ni ser riktigt hur märkligt det är, men det kan inte vara mer än fyra meter brett. Det visar på hur japaner bygger sina hus. De hittar en liten tom tomt någonstans och så slår de upp ett hus som får plats där. Utan att bry sig det minsta om hur det ser ut jämfört med resten av husen omkring dem. Det är fantastiskt!

Annan bild:Det här är en cykel. Duh. Det är en pytteliten cykel som är väldigt vanlig här. Alltså, alla japaner cyklar här, men i vanliga fall använder de sig av normala damcyklar - alla. Utom de coola. Jag tycker mig minnas att coola småpojkar i Sverige också gärna cyklar på för små cyklar - de coola japanerna har tagit det ett steg längre. De har minicyklar med höga sadlar och styren, så att de inte ha knäna uppe vid hakan när de cyklar, och på det stora hela ser en aning mindre löjliga ut än de svenska pojkarna. En aning.

Moving on, en till bild:Detta är... blommor... de växer precis utanför skolan, och de är väldigt fina :)
Mer finns det väl inte att säga om det... så en till bild:
Fina vita fåglar med svarta ben och gula fötter :) Syns om ni tittar riktigt noga under den nedersta fågeln ;)
Vet inte vad de heter, men de är också fina, och de står i floderna och poserar då och då ;)

Så... det var dagens bilder, dagens ramblings, dagens inlägg :)
Ha det bra! Och kommentera, det gör mig glad!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag förstår att du blir glad när du inser att du förstår en massa, och inser att du verkligen lär dig en massa.

När det gäller boken så kan du väl be henne kopiera boken till sin dator så får hon skriva ut den själv eller läsa den på datorn. Det är ju lite lyxigt att köpa en skrivare bara för det. Sen kostar det ju en slant att skriva ut också... Men jag förstår att du gärna vill att hon får den, det är ju jätte kul att hon är intresserad. Du kan väl prata med henne själv om att du inte kan skriva ut den, hon kanske har någon bra lösning själv, typ en egen skrivare.

Fina blommor, har ni varmt också måntro? Mamma bekymmrar sig mycket om hon kommer att frysa :)

Anonym sa...

Du tycks haft en bra dag, full av glada överraskningar och att få se på film under lektionstid dessutom och Spirited Away i synnerhet:) Märkligt sammanträffande,jag såg ju den för en vecka sedan som du minns:o

Nu har du varit länge i Japan och lärt dig mycket när du börjar blanda svenska och japanska;) Vilka framsteg:)

Konstigt att japaner bygger så oestetiskt när de är så duktiga på att göra vackra föremål, presenter, tyger etc.

Riktigt fina vårbilder, med blommor och vackra fåglar. Tänk snart får jag också se detta:O

Tror inte jag kommer att frysa, men jag kanske blir blöt?;)

Anonym sa...

Takeda-sensei verkar vara en trevlig person. Hon måste ha blivit uppriktigt intresserad,av din bok. Hoppas att du på något sätt kan kopiera den åt henne.
Grattis till det fina provresultatet. Vad det några goda drinkar på baren?Vackra fåglar. Tittade i min fågelbok, men hittade ingen som liknade dem. Det kan ju bero på att min fågelbok bara visar europeiska fåglar. Det ser ut som ett slags vadarfågel i alla fall.
Snart kommer din mamma och pappa. Du får ta hand om dem. De klarar sig nog inte utan din handledning. Se till att du har en extra filt ät din frusna mamma.
Kram Mormor

Anonym sa...

Film :D Film är definitivt ett bra sätt att lära sig på. Hur går det med att skriva ut boken till henne? Har ni pratat om det igen? :)

Jag var ute igår, btw. Jag hade lovat, upptäckte jag ;) Och det var faktiskt ganska trevligt.

Jag tycker att du ska ta kort på människorna du skriver om, för jag börjar bli väldigt nyfiken på hur de ser ut... om inte annat kan jag ju se på bilderna när du kommer hem ;)