Sidor

onsdag 18 mars 2009

Kyoto Eki

(vilket betyder Kyoto Station)

Idag var en jättefin dag! Jag började gårdagens inlägg på nåt liknande sätt, eller hur? Men gårdagen hann jag ju inte se så mycket, men idag såg jag! Massor såg jag!
Okej. Det var varmt i lägenheten imorse. Jag tror inte ens jag behövde sätta på ac:n! Vilket jag annars måstat göra varje morgon för att det ska bli varmt nog att krångla sig ur täcket.

Sen när jag cyklade till skolan var det helt underbart varmt och skönt. Jag tog av mig jackan innan jag ens hunnit över första stora gatan, en minut härifrån ;) När jag kom fram till Kawaramachi (gatan där skolan ligger) så bestämde jag mig för att jag inte ville gå till skolan med en gång, så jag gick och satte mig bredvid floden och mös i solen och skrev lite grand och var allmänt glad.
Sen gick jag naturligtvis till skolan, som jag tänker skriva om efteråt, när jag har pladdrat klart om det fina vädret.
Så för tillfället hoppar vi över skolan och går direkt till efter skolan, då jag och Tarmo cyklade till Kyoto Station. Han växlade pengar, och jag kollade efter ett tåg jag kunde ta till Kansai Airport i övermorgon. I övermorgon! But, anyway, sen gick vi till McDonalds och köpte med oss hamburgare, och satte oss allra högst upp på Kyoto Station och åt och pratade och hade jättetrevligt :) Och varmt och skönt, trots att solen hade gått i moln, och trots att solen gick ner medan vi satt där. Det var som en sommarnatt. Blev en liten aning kyligt på slutet, men långt långt ifrån kallt.

Så där har ni dagens väder :) Vår!

Okej, till skolan nu. Första lektionen hade vi Igarashi, vi tittade klart på Spirited Away :) Så det var rätt soft.
Sen andra lektionen hade vi Takeda, det var också en rätt så soft lektion. Ganska enkel, kändes den. Vi gick igenom passiva verb. Som är jättekrångligt att veta när man ska använda. De används typ som "någon bröt sig in i min lägenhet" och "min lillebror åt upp min tårta" och "jag blev skälld på av mamma", så då tänkte jag att det är när man råkar ut för någonting negativt. Men sen användes det också i "jag fick beröm av läraren" och "det där skrivbordet är gjort av trä". Vilket ju inte är särskilt negativt. Utom för det stackars trädet som blev nerhugget för att bli ett bord, men... ändå.

Och under rasten i Takeda-senseis lektion så kom hon fram till mig alldeles strålande och sa att min berättelse var jättebra! :D Och att jag kunde skriva så bra trots att jag är så ung, och att jag är fantastiskt bra på engelska trots att det inte är mitt modersmål och massa såna saker :D Åh, jag blev jättelycklig! :D Och så sa hon att när jag skrivit mer skulle jag visa det för henne också :) Woho! Jag sitter och ler som en idiot och är så glad så glad nu :D

Så nu klarar jag av morgondagen även om det skulle vara så hemskt som någon sa idag att vi faktiskt har Kurita, och inte bara Tanaka. Struntar jag fullständigt i, s'deså! :)


Jo, jag har kommit på en idé till berättelse nummer 100 också X) Den är inte officiellt påbörjad ännu, men om jag fortfarande tycker om idén imorgon så :)


Och så frågorna i gårdagens kommentarer:
Bilisten bara körde vidare, jag tror inte att han insåg vad som hade hänt, eller så hade han bara bråttom och var en dålig japan...
Och cykelhjälm för vuxna existerar inte här, så ja, det vore kanske bra om det kom med en sån i packningen :)
Och cykelvägar är en komplicerad och märklig issue här. Det finns på typ fyra ställen jag har sett, speciella cykelområden på trottarer, men det är det ingen som bryr sig om. Folk går där ändå och folk cyklar även utanför det området iallafall. Och annars så är lagen egentligen att cyklarna ska vara ute på gatorna tillsammans med bilarna, men då blir ju bilarna otåliga, så man cyklar på trottoarerna ändå. När det finns trottoarer - det gör det inte på större delen av vägen jag cyklar till skolan, utan där går och cyklar man helt enkelt vid sidan av vägen...

Och för övrigt kan jag upplysa om att min hand mår bra igen nu :)


Så. Nu ska jag svara på ett mail eller två, sen ska jag nog sova... trots att det är tidigt. Jag är rätt trött, det har varit en för rolig dag ;) Men det behövdes ju för att maka up för gårdagen :)

Ha det bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad underbart det låter med sol och vår:) Även här börjar våren smyga sig på. Såg små knoppar av vårlökarna i rabatten idag. Satt i dörröppningen till altan och tog morgonfikat i solskenet efter en skön morgonpromenad. Konstaterade att jag nog skulle packa ner "hattskrället" också;)

Det strålar ett skimmer över dig. Härligt med folk som vågar ge beröm och uppskattning:) Önskar jag tillhörde dem;)

Har nu shoppat det sista och packningen är klar inkl cykelhjälm:)

I kväll avrundar vi med att gå på teater och hälsa på dina gamla kompisar i RoJ. Det kan nog lugna nerverna;)

Och i morgon bär det av:O
Känns mer spännande än skrämmande i alla fall;)

Vi ses på flygplatsen på fredag:)
Ska bli jättekul att träffa dig igen:)

Kram

Anonym sa...

Jag läst några dagars blogg, som jag nu han kommentera lite grand. För det första skulle jag också vilja drömma om godis och tårtor. Det har jag aldrig gjort!!Kan man kanske få hyra in dig som städare när du kommer hem. Det skulle behövas någon som tog itur med hustes dammråttor,Tur att cykelolyckan passerade utan större skador. Bra att handen är ok. och att Lisbeth och Henrik packar ner en hjälm till dig!!Du måste vara rädd om ditt eminenta huvud!!
Det är tydligen inte lätt att lista ut hur man ska använda passiva verb.Tala om när du klurat ut det
Vad rätt hon har Takeda-senseis.Hon har verkligen sätt vilken stor fallenhet du har för författandet!!
Ta hand om mamma och pappa. Dom behöver dig!
Kram Mormor.

Unknown sa...

Nu har vivarit och tittat på ROj:arna. Bra som vanligt, dom lyckas alltid få rätt personer på dom viktiga rollerna. Ja tog några bilder bara för att odla ev hemlängtan :)

För övrigt har jag just fattat på riktigt att jag är på väg till Japan. På riktigt. Det har varit stressigt.