Sidor

tisdag 30 juni 2009

Nio månader

Nu har jag varit här i nio månader :) Eller rättare sagt imorgon är det nio månader sedan jag kom till Japan :) Och idag är det tre månader kvar innan jag åker hem.

Hjälp vad tiden har gått fort egentligen. Kan inte alls förstå att det är så lite tid kvar nu. Lite tråkigt. Framförallt för att jag har så mycket jag vill hinna göra innan jag åker hem juh :o
Och jag har faktiskt lärt mig en del också. Idag när vi var uppe och betalade hyran satt det en japan där, en kille som jobbar på Eado, och han började prata med oss. Jag är ju som bekant blyg så jag pratade inte, men jag förstod precis vad han och Tarmo pratade om hela tiden :) Då kände jag mig jättebra.

Vi har fått två nya elever i klassen, förresten. Två ryska killar, Vladimir och Ilya. Vet inte så mycket om dem än, vi har inte sagt ett ord till varandra ;) Men de har tydligen varit i Japan förr, pluggade på Nihongo Center för ett år sedan också. Och det är allt jag vet...

Hmm... idag var en rolig dag i skolan ;) Trots att jag bara sov ungefär en timme igår natt, så jag var egentligen dödstrött. Men ändå... kommer inte riktigt på nåt exempel, men det var en kul dag.
På Katsumis lektion gjorde vi nån övning som gick ut på att man var i par, ena parten skulle läsa en lapp och sedan förklara för andra parten vad det stod där. Jag var med Loca. Han förklarade riktigt bra för mig, men sen när vi skulle göra övningen igen och jag skulle läsa en annan lapp... jag läser uppenbarligen mycket långsammare än de flesta, för jag hann inte ens läsa klart lappen. Okej, förmodligen för att jag ville läsa hela och förstå vartenda ord, vilket däremot tar mig lite tid. så jag hann inte läsa sista meningen. Lite trist, men... whatever.

På den lappen fick vi iallafall reda på att lördagen den 25 juli ska vi ha BBQ-party vid Biwako (en sjö som ligger utanför Kyoto) :D Och vi har hört lite rykten om hur detta gick till förra året. Bland annat att det plötsligt blev bestämt att alla skulle bada, så eleverna bar ner Kurita i vattnet XD Vill hemskt gärna att det händer igen i år ;) Vill hjälpa till X) Och Maria har lovat att filma om det händer igen ;)
Men iallafall. Vet egentligen inte mycket mer än att vi ska dit den dagen :)

Idag, förutom att betala hyran, gick jag och Tarmo och Maria till McDonalds efter skolan och satt och flummade i nån timme. Det var trevligt :)
Tarmo har för övrigt bestämt att han ska klippa mig i helgen, för han hade en dröm om att jag hade klippt mig själv, eller låtit nån annan klippa mig eller nåt, och blivit jätteupprörd, så nu ska han se till att det inte händer ;) Och... vi pratade om att gå tillsammans och köpa varsin denshi-jisho också, för vi vill båda ha. Fast han har inte bestämt sig för om han ska ha en denshi-jisho eller en Nintendo DS med ett denshi-jisho program ;) Får väl se.

Och annars borde jag egentligen just nu skriva en uppsats om snabbmat, men det är ett så jäkla tråkigt ämne så jag vet inte vad jag ska göra. Jag har funderat på ungefär vad jag ska skriva, men jag har verkligen ingen motivation till att sätta mig och faktiskt göra den. Kanske för att klockan är halv elva och jag som sagt har sovit en timme sedan igår morse. Det börjar bli alldeles för jäkla varmt för att sova... :(
Nu är det förresten regnperiod på riktigt. Enligt väderleksrapporten ska det inom hela the foreseeable future regna varenda dag. Vilket är både bra och dåligt. Jag tycker som sagt om regn, fast jag vill helst kunna cykla till skolan... vilket jag iofs kan göra i regn, jag har blivit riktigt bra på att cykla med paraply, men ändå. Lite besvärligt är det.

Och nu ska jag sluta skriva på det här och sova. Det får gå som det går med uppsatsen. Kanske skrivs den imorgon innan skolan. Kanske skrivs den inte alls, som hälften av alla andra uppsatser jag borde lämnat in. Jag är jättedålig på att lämna in dem. Men som sagt, ge mig roligare ämnen! Jaja, jag vet, det är läxor, de suger ibland (rätt ofta), men man måste faktiskt göra dem ändå, för de är en del av pluggandet, och jag lär mig faktiskt även av de tråkiga läxorna. But that doesn't mean I have to like it!
Nu är jag fånig. Sorry. Trött.

Bort från det ämnet. Sova var det. Nu, omedelbart.

godnatt

vi hörs

potatis

och nyårsafton

(flummig)

(egentligen tänkte jag svara på mail medan jag ändå satt och skrev detta, men orkar inte. Förlåt. Lovar att göra det imorgon)

okej

ska vi prova igen?

godnatt

vi hörs

:)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Bara 3 månader tills vi får hem dig igen :)

Vill se en bild på klippet :)

lisbeth sa...

Nio månader och en ny stjärna på det japanska språket, är född:) Grattis:)

Hoppas regnperioden är över till ni ska på party, annars riskerar ni bli blöta oavsett ni badar eller inte;)

Så det ska bli en ny "Andréelook". Mycket spännande att få se resultatet:)

Du kan ju alltid skriva om mammas skräpmat, saltad rabarberpaj t.ex.;)

Sov gott!

Kram:)

Molly sa...

Methinks att det är bra att du svarar på mejl imorgon istället, för nu har jag svarat på ditt ;)

Jag har också bakat rabarberpaj :D Utan salt dock. Och jag ska nog äta lite av den nu, kanske. Snart X)

(Det är nästan morgon hos dig. Hehehehe. Ja, jag är också lite flummig. Har haft en flummig kväll. Har haft en flummig vecka X) )

Uppsatser om tråkiga ämnen suger :D Jag minns alla spanskauppsatserna som jag (faktiskt oftast) skrev om jättetråkiga ämnen :D Fast till slut hade jag en taktik som gick ut på att skriva ungefär samma sak i alla oavsett ämne, så då gick det bättre ;) (Det jag skrev var ungefär att jag ville flytta utomlands och varför det var bra, vilket faktiskt går att få in nästan vad det än är meningen att man ska skriva om :D )

Molly sa...

Åhnej.

Om man söker på StorYBook på google för att man blir intresserad och vill veta vad det är, och sen trycker på den första sidan som kommer upp, vet du vad man upptäcker då?

Sidan är gjord i Joomla! :o

Vet du vad Joomla är? Det är det jävla programmet jag var tvungen att ägna ett år åt att lära mig på webbdesignen. Jag trodde att jag hade lämnat det bakom mig nu, men tydligen inte. :p

(Också - HAHA! :D Du cyklar med paraply! :D Hur kunde jag inte tänka på det förra gången jag läste det här inlägget? XD )

Teza sa...

Haha, flum! Flum är kuligt. X)
Och jag håller med Molly, cckla med paraply! Vilken syn. Hihi. =)
Och när du nu har blivit klippt måste du skicka bild så jag vet hur du ser ut. Känner mig oupdaterad. =)
Kort kommentar, men desto längre mail, så klaga inte! ;)