Sidor

onsdag 17 juni 2009

Follow the white rabbit.

(Citat ur filmen The Matrix, för er som inte vet. Jag är för fantasilös för att hitta på nåt eget att skriva, det här inlägget har ingenting med vita kaniner att göra) ;)

Vi har börjat bli lite sociala igen här, kan jag tala om. Kanske för att Eado har anställt en människa på heltid. Och jag har aldrig skrivit Eado här eller hur? Det är Guest Houset som Tarmo och Henrik jobbiade på förut. Tarmo slutade ju för några veckor sen, det tror jag att jag har nämnt. Och eftersom både Henrik och Yoshi (nämnde jag att Yoshi jobbat där också?) ska sluta nån gång i sensommaren så bestämde de sig för att heltidsanställa en japan, så nu... eh, Henrik och Yoshi och de andra som jobbar där fick bara jobba lite då och då, väldigt sällan, och nu tror jag inte Henrik jobabr där alls längre.
Men jag är inte helt säker, jag har inte frågat ut dem ordentligt om det hela ;)
Iallafall, det innebär att vi har lite mer socialiteter för oss (wow, det anses vara ett ord? aja), så igår (tisdag) tittade vi på film :) Jag, Henrik, Tarmo och Maria alltså. Vi såg The Forbidden Kingdom, en film med Jackie Chan och Jet Li. Som är två jättekända kinesiska skådespelare, båda gör kung fu-filmer, men det här är första filmen de gör tillsammans. Och jag är usel på att förklara, eftersom jag egentligen inte har en aning om vem Jet Li är, och jag hade innan bara sett två filmer med Jackie Chan (Shanghai Noon och Shanghai Knights, western-filmer med Owen Wilson också), så det här är vad jag har uppfattat av kompisar som är mer into sånt här ;)
Filmen var helt okej. Inte fantastiskt bra, men inte usel heller. Rolig, naturligtvis ;) Det är en sak jag vet om Jackie Chan - han gör oftast filmer med komikinslag.

Hur som helst. Hum... idag, onsdag. Skola, som var helt okej. sista lektionen var flummig. Eller, klassen var rätt flummig, iallafall i det hörnet där jag satt, och under sista halvtimmen kunde jag inte koncentrera mig alls. Dessutom lär vi oss nåt jättejobbigt just nu. Ehm... att säga typ "som alla vet är barn söta" (eller högljudda, som jag skrev istället). vilket man säger med samma meningsuppbyggnad som "saxar är till för att klippa saker med". Hur sjutton är det logiskt? Inte alls på svenska. På japanska är det... en liten liten aning mer logiskt, men inte mycket.

Imorgon ska vi hålla tal, jag och Loca och Israel ska prata om Monster Parents, som jag skrivit om förr. Har förresten börjat titta på en japansk serie som heter just Moster Parents. Den är jätterolig ;) 11 avsnitt, handlar om en advokat som blir anställd av... nåt skolrelaterat... Education Board? Vet vad det heter på japanska nu men det hjälper ju inte er X) Hur som helst, hon blir anställd för att tackla problemet om jobbiga föräldrar, och... well... vill ni ha exempel?
Nu senast var det en pappa som tyckte att hans dotters lärare var för snygg så han borde tvingas plastikoperera sig för att bli fulare, annars skulle hans utseende distrahera klassen. Och han hade skrivit i en av hennes böcker "jag tycker om att du lagt ner så mycket arbete på det här", vilket på japanska om man bara läser sista delen av meningen skulle kunna tolkas som "jag älskar dig". Och bla bla bla, pappan var extremt överbeskyddande.
Och så var det en mamma vars son hade lekt med ett annat barn i en park under en söndag, och skadat benet, som insisterade att det var skolans fel, och att det andra barnet borde tvingas vara hemma från skolan under tiden medan hennes son blev frisk. Och han hade inte ens ont i benet längre, men hon envisades med att vänta på resultatet av nån scan.
Och så vidare... det är alltså inte en dokumentär, utan en påhittad serie, men enligt vad jag har läst finns faktiskt såna där föräldrar på riktigt. Seriously... konstigheter.
Eh, men iallafall. Serien är bra, även om japanskt skådespeleri är fånigt ;) Och jag förstår en hel del av vad de säger :o Jag tittar med engelsk text naturligtvis, annars skulle jag inte begripa mycket, men jag känner igen meningsuppbyggnader, och vet vad de säger även på japanska :) Stolt :)

Förresten fick jag paket igår! Två stycken, ett från mormor och morfar och ett från mina föräldrar :D Innehållande svenskt godis, så nu överlever jag nog en stund till :) Och alvedon så jag överlever huvudvärkar också. Har just tagit ett par av tabletterna, faktiskt ;)
Iallafall, tack så jättemycket :D Bidde väldigt glad :)

Glad blev jag också förra veckan när jag fick 4000kronor av CSN. Och igår när Tarmo och Henrik upplste mig om att vi kommer få 16 eller 17000 kronor vid nästa utbetalning istället för 12000 :) Vet inte om det är lån eller bidrag de lägger till pengar på, men i vilket fall som helst har jag mer pengar, så jag är glad :)

Jag har också nästan bestämt att jag inte ska ha ett nytt huvudprojekt på ett tag nu. För jag koncentrerar mig mycket bättre på skolarbetet när jag inte har det ;) Pluggar utanför skoltid iallafall, vilket ju är en rätt bra grej.
Dessutom kommer jag inte spontant på nåt att skriva i nån av de tre projekt jag har funderat på att koncentrera mig på. Så jag ska vänta en stånd, nåt par veckor eller så iallafall, och skriva på lite random saker under tiden, och sen bestämma mig.

Hmm... jo, det är väldigt varmt här. Måste jag påpeka för att någon upplyste mig om att ni i Sverige har den sämsta försommaren på typ 30 år eller vad det var ;) Här äör det 27 grader varmt i princip varje dag, soligt och fint. För en gångs skull tycker jag rätt bra om det. Huvudvärkarna har gått över nu (skriver jag nu när jag har huvudvärk, men jag tror inte den här beror på solen), jag kommer ihåg att ha med mig vatten varje dag, numera till och med två flaskor, för första flaskan dricker jag upp nästan innan skolan börjat. Cyklar ju fortfarande till skolan ;) Och blir solbränd också, det är jag inte van vid. Men nu är jag faktiskt brun på armarna :)
De negativa sakerna: Mitt hår gör mig jättevarm i nacken, men det har jag löst med kepsen tills Tarmo kan klippa mig :)
Och jag behöver shoppa fler korta och svala byxor. Men det ska jag göra... imorgon, tror jag.

Jag ska köpa en denshi-jisho också. Elektronisk ordbok. Borde jag ha gjort för länge sen, men jag har inte kommit mig för det. Nu måste jag snart, annars blir det nästan onödigt sent. Nästa vecka, har jag bestämt mig för att jag ska ta mig nånstans och köpa en. Ska se om jag kan få med mig Tarmo, han har också sagt att han ska köpa en i månader. Hrm, ni märker att jag och Tarmo även en och en är mycket bra på att göra verklighet av planer, eller hur? ;)

Aja, vi hörs. Jag ska sova nu :)

4 kommentarer:

Teza sa...

Läskiga föräldrar. Finns det alltså såna i verkligheten? Glad att jag inte jobbar i japanska skolan. =)
Känner igen det där med planer. Så gör jag också, är lite irriterande. =)
Hmm, vad dålig jag var på att kommentera idag då. Sorry, skyller på... eh, inte ens det kunda jag komma på. Jaja, ha det bra i alla fall, där i sommaren. =)

Unknown sa...

Du och Tarmo hör ihop på något sätt :) Annars så går jag med jacka på och fryser lite grann. I måndags när vi var på kyrkogården hade jag långkalsonger på mig, det är inte vanligt i juni...

Har du lyckats lista ut hur en sådan där ordbok funkar nu?

Synd att inte grabbarna har något jobb längre. Men dom får väl leva på CSN...

lisbeth sa...

Kan du säga "som alla vet är gamla bilar elaka"? Skulle åka till Åland i morgon bitti var tänkt, med en nyservad bil, men tji fick jag:( Pappa hämtade den från verkstaden efter jobbet idag. Åkte och handlade, men när vi kom hem upptäckte vi en misstänkt blöt fläck under bilen, som bara blev större och större:( Dripp, dropp under bilen:s
Pappa ska åka till verkstaden i morgon och vara "Monster Kund" :(

Mhm, tror inte CSN ger bort pengar, man får nog vackert betala tillbaka:(

Så bra att paketet kom fram:) Blev lite fundersam när kassörskan började vimsa om det skulle vara tulldeklaration eller inte.

Planer är alltid bra:) Om de sedan genomförs är en annan sak;) Får se om vi kommer till Åland till midsommar, som planerat;P

Du ska i alla fall ha en glad midsommar:)

Molly sa...

Hmm. Skum meningsbyggnad. Fast det kanske blir som "Barn är till för att vara högljudda" då typ? X)

Hehe. Heter människan Loca? Bästa namnet - det betyder galen på spanska ju :D

Min pappa stal mina enda korta byxor att ha som träningsbyxor :o Så nu har jag tagit hans ;) De är jättemassa för stora, men whatever - jag är bara glad att det var så varmt här idag att man behövde kortbyxor :D