Sidor

torsdag 4 juni 2009

Det var en gång...

Eh... torsdag idag. Det var en väldigt flummig dag i skolan. Jätteflummig. vi var bara tio personer där ;) Och jag satt mellan Loca och Sha-san och vi hade jättefåniga diskussioner. Sha-san studerade mina halsband och försökte påstå att det inte fanns drakar nån annanstans än i Kina (eller rättare sagt att det var en kinesisk legend, hon försökte inte hävda att drakar fanns på riktigt) ;) Och sen diskuterade vi vad det är för sten delfinerna dansar runt. Jag kom inte ihåg vad det var den hette :s Så vi diskuterade det... kom fram till att det inte var emerald iallafall ;)
Och så konstaterade Sha-san att jag inte pratar särskilt mycket. Och frågade varför, och jag svaade att jag inte tycker om att prata. Och hon frågade om jag föredrog att vara ensam framför att vara med folk, och jag svarade ja. Då blev hon jättechockad - satte händerna framför munnen och stirrade på mig. Sen bad hon Loca ställa frågan till mig på engelska, för hon trodde inte att jag förstått den. Han ställde frågan igen, och jag sa ja igen och han sa att han också hade behov av att vara ensam då och då och hon blev ännu mer chockad. Kineserna är roliga X)
Och så... ja, det var massa andra små diskussioner vi hade. Hade lite med Go-san också, och hon blev förvånad över att jag inte hade hela min framtid planerad ;)

För övrigt måste jag skriva typ tio sakubuns (där blev det japanska - uppsatser heter det på svenska) i helgen, annars måste jag sitta kvar efter skolan på måndag och skriva dem. För jag har varit dålig på att lämna in dem. Har bara lämnat in fyra stycken. Så nu ska jag skriva rent dem, och skriva några nya. De jag överhuvudtaget vet vad de är för några. Det är ju flera stycken lektioner jag inte har varit med på, så jag vet inte vad de uppsatserna är för något.
Men vafan. Vi får väl se hur det går helt enkelt.

Och imorgon är jag inbjuden till kineserna. Okej, massa folk är inbjudna till kineserna. Att umgås och äta kinesisk mat. Och jag kommer inte gå dit. Borde vara mer social, men det är en massa folk jag inte känner, alla måste prata japanska, och risken är ju stor att jag inte tycker om maten (ni känner mig och mat), och tänk om de blir förolämpade då... och så vidare. Så nej, det blir inte av. Om jag inte känner mig jättemodig imorgon. and even then... well, no.

Så helgen ska spenderas med att vara duktig, skriva sakubuns, plugga kanjis, städa lägenheten behövs, och skriva på mitt projekt, som för övrigt är nästan klart nu. Skriver på sista kapitlet nu :) Eller näst sista, men sista är redan skrivet, så ;)

Men först har vi en skoldag imorgon. Kanjitest, men jag känner mig rätt säker på dessa kanjis så det gör inget. Lite mer orolig är jag inför att stå inför klassen och prata om top-ten-listan på länder med mest folk. Japan ligger på tionde plats. Kina först, sen Indien, sen Amerika, sen... eh... kommer inte ihåg alla andra :p Jag och Juan och Mikael ska hålla det lilla talet tillsammans. Och jag vet inte riktigt vad vi ska säga. Men jag har faktiskt ett par tre meningar nedskrivna som jag kan använda om de andra inte har nåt, vilket... well, chansen är stor. Men det löser sig.

Och det var väl det kanske... hörs :)

3 kommentarer:

lisbeth sa...

Delfinen ska simma/dansa runt din månadssten som jag, tills alldeles nyss, trodde var opal, men efter att ha googlat så vet jag inte vad som gäller längre:o Opal eller rosa turmalin??? Inget av dem stämmer med den gröna färgen som du har. Dock fann jag att läsa detta om turmalin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Turmaliner

så det kan ju vara en grön variant av denna sten och då är det en mycket passande månadsten tycker jag:) Lika färgrika är ni båda två X)

Du närmar dig första delmålet i ditt projekt:o Spännande:)

Spännande ska det också bli i morgon när Christian redovisar sitt ex-jobb.

Lycka till med dina sakubuns och kanjitestet och jag håller tummarna för er båda i morgon:)

Kram

Teza sa...

27 grader? Du, just nu är jag avundsjuk, har frusit som en hund idag. Som en hund? Varför i hela friden säger men så? Fryser hundar mer än andra djur? Eller vad? Och om du har läst mitt mail vet du att jag är flummig idag, so never mind me. =)
Din kines är ju läskig. Och jag försår det där med att inte komma på nån bra ursäkt för att säga nej. Man vill ju inte bara säga nej rakt upp och ner. (ett annat konstigt uttryck, btw)
Är det bara 109 dagar? 108 nu då. Coolt! Ska bli så kul!
Ok, nu har jag skrivit massor av grejer i mailet, så jag är all out of words. =)Ha det så bra!

Unknown sa...

Nu är det väl så här att du har bara 100 dagar på dig att lära dig älska asiatisk mat. Så det är bara att kasta sig ut :)

Sverige är inte med på topp 10, bara så du vet.

Har inte Teresa sett en hund som står och skakar? Fast egentligen vet jag inte om dom fryser eller om det är något annat fel på dom.

Thomas hade examen i Onsdags vi firade med en räkkryssning. Vi var i land på en liten holme som heter Björnholmen och ligger granne med en bekant ö som heter Ramsö.

I dag har vi varit och lyssnat på Christian när han presenterade sitt X-jobb. Det var ett imponerande jobb han gjort.