Sidor

torsdag 11 juni 2009

Massor av skolprat

Igår kväll skickade Takeda-sensei ett mail till mig. Där hon bad om ursäkt för att hon inte sett att jag inte tyckte om rollspel innan, och sa att det ska ju vara roligt att plugga, frågade vad för övningar jag kunde tänka mig att göra, och bad mig jättesnällt att komma till skolan idag :)
Och idag på hennes lektion när hon såg att jag var där blev hon jätteglad :) Och sen under rasten sa hon att hon varit rädd att jag inte tyckte om att plugga alls längre, så jag fick försäkra henne om att det bara är rollspelen som är så jobbiga.
Btw så vet jag egentligen precis varför rollspel är jobbiga. För jag undrade också hur det kommer sig att jag har såna problem med dem när jag faktiskt har spelat teater utan några större problem sen jag var liten, men det har med improvisation att göra. Jag smiter ofta från de övningarna på RoJ också. Det jag får panik av är att inte veta exakt vad jag ska göra. Under en teaterföreställning har jag ju blivit regisserad, jag vet exakt vad jag ska göra, vilket gör det mycket lättare. Dels att göra just det och dels att improvisera om det behövs.

Hur som helst. Angående hemfärden. Jag har läst tillräckligt mycket om avbokningar och grejer för att känna mig rätt säker på att de inte blir jättearga om jag inte använder min hemresebiljett. Bara jag avbokar den, vilket jag ju får göra nån gång strax efter att jag kommit hem till Sverige, på något vis. Enda jobbiga är att det ingenstans står nåt om att man kan avboka halva resan, utan de pratar hela tiden om "biljetten" som om det bara är en.
Och ja... 12000 kronor är också mycket pengar, men det går inte att få det så mycket billigare än så. Billigaste flighten jag hittat (som jag kan tänka mig att ta också) var på 9000, så jag kan tänka mig att betala de ungefär 2500 extra för att få sällskap ;)
Och det verkar inte vara någon fara att boka på en svensk sida med Japan som avreseland. Möjligen kan det göra det hela lite dyrare, men jag misstänker att det inte finns några japanska sidor ;p

Vad mer från kommentarerna... Jo, det finns en film som heter Fullt hus (på engelska Cheaper by the Dozen). Har den hemma, den handlar om en familj med tolv barn. Så såpass fullt hus hoppas jag att det inte blir hemma i höst ;)

Mer om denna dag. Skolan var väldigt rolig faktiskt. På Ookawachi-senseis lektion skulle vi läsa varandras sakubuns. Och, eh... jag var i samma grupp som Go-san och Loca. En kines och en itelienare som dock är väldigt väldigt intresserad av kanjis, så gissa hur jag kände mig dålig när jag inte kunde läsa hälften av vad de skrivit ;p
Men sen pratade vi om problem i japanska skolan. Mobbning, skolkning (månadslång frånvaro från skolan alltså), och sånt. Och sen fick vi välja vilket problem vi tyckte var intressantast. Och jag är så trött på att diskutera mobbning så jag valde "monster parents" istället ;) Vilket betyder "monsterföräldrar" och innebär föräldrar som hela tiden klagar på skolan. När deras barn gör illa sig i skolan så skäller de på lärarna, och när barnen får dåliga resultat är det lärarnas fel och så vidare.
Så jag, Loca och Israel ska leta reda på information om monsterföräldrar och sen ska vi hålla tal om dem nästa vecka ;)

Och jo, när vi pratade om problem i japanska skolan så försökte Israel övertala Ookawachi-sensei att kanji är dåliga att man borde skriva allt med katakana istället. Vilket tyvärr inte fungerar alls. Japanska skriftspråker är nämligen så baserat på kanji att det är omöjligt att läsa och förstå en text helt och hållet skriven med hiragana och katakana.

Imorgon har vi prov. Så jag ska plugga till det ikväll. Sen ska jag överleva morgondagen i skolan och sen ska jag ha en skön helg. Jag har fått alldeles för lite sömn i veckan, har varit jättetrött hela tiden :(
Och i helgen ska jag skriva klart min bok, hoppas jag :D Och sen försöka bestämma mig för vad jag ska ha som huvudprojekt härefter... om jag ska börja skriva på bok två, eller på nåt helt annat. Ska nog inte försöka skriva rent hela första boken med en gång iallafall, det behöver vänta så jag kan få lite distans från det hela. Så det blir nog inte bok två med en gång heller... aja, vi får väl se, ska ju först och främskt skriva klart den här boken :)

Och nu ska jag hänga upp min tvätt så jag har kläder att ta på mig imorgon, plugga till provet och göra Katsumis läxa.
Vi hörs :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Takeda-sensei bryr sig väldigt mycket om dig det är väl bra. Sen är det väl inte helt lätt att hitta på andra övningar.

Det värsta som kan hända är väl att du inte får tillbaka några pengar på den biljett som inte används. Jag tror inte dom kommer att tvinga dig att åka tillbaka till Japan :)

Lycka till på provet.

lisbeth sa...

Vilken underbar och förstående lärare Takeda-sensei verkar vara:)
Önskar att fler var så.

Nej, bevare mig väl, inte tolv barn:s Det räcker med de två som är hemma just nu;) Några ungdomar till, som bott själva och vet vad eget hushåll innebär, de är inga problem:) Problemet kan dock bli en "monstermamma";p

Ha en skön helg:)

Teza sa...

Jag tycker om Takeda-sensei. =) Verkar som en mycket bra lärare. Henne ska du vara glad för. ;)

Yay! Sällskap. =) Har fortfarande inte lugnat ner mig helt för att du har lyckats fixa så du kan komma med samma flyg. ;) Glad, glad. =)

Har du snart skrivit klart din nästa bok? Du är otrolig. Jag är bara lite, en gnutta, pyttelite, avundsjuk. ;)

Dina uppsatser låter som sånt vi fick göra i spanskan i nian. Inte var det kul, inte. Men filmer är det ju i alla fall kul att skriva om. Eller TV-serier... ;)

Ses om 98 dagar!