Sidor

måndag 8 juni 2009

Godis!

Tänkte jag egentligen på i helgen, men nu kom jag ihåg det när jag skriver också. Jag har slut på svenskt godis! Märk väl att jag är jätteduktig, det tog slut förra helgen, godiset mina föräldrar hade med sig när de var här. Två månader tog det!
Anyway... det gjorde mig deprimerad i helgen när jag inte hade nåt svenskt godis. Och med detta vill jag ha sagt: Ni får hemskt gärna vara snälla och skicka lite mer svenskt godis till mig *blink blink* :)

Aja, idag var jag i skolan igen. Hmm... jo, Maria har skaffat sig en cykel (fått en) så idag cyklade vi till skolan :) Vääääldigt långsamt... vilket inte är ett dugg konstigt eftersom det var väldigt länge sen hon cyklade, men ändå. Det var japanskt takt.
I skolan lärde vi oss... det japanska ordet för vampyr ;) kyuuketsuki heter det ;) Skrivs med tre kanjis, vet inte vad det första betyder, men det andra är blod och det tredje är demon. Det var egentligen demonkanjit vi skulle lära oss idag ;)
Imorgon är det kanjitest. Så ikväll ska jag plugga sånt. Hur irriterande är det inte då att jag håller på och dör av huvudvärk just nu? Och har slut på tabletter... har snott av Maria på sista tiden... också en sak jag gärna skulle vlija ha mer av - Alvedon :s

Har förresten börjat fundera på hur jag ska skicka hem saker och ting... vissa saker känns det nästan som om jag borde kunna börja göra det redan nu... är faktiskt mindre än fyra månader kvar här :s Gah! Men ändå. Gäller några gramla textböcker, några av alla böckerna jag köpt här... och lite för varma kläder, som jag funderar på vilka av alla jag egentligen behöver skicka hem och vilka jag kan slänga. Koftor och sånt. Men vi får väl se... tar säkert en stund innan jag faktiskt kommer mig för att skicka det hela...

Men jag skrev om skolan egentligen. Och då måste jag nu nämna en av våra kineser, som jag stör mig på väldigt mycket. Enda kineskillen. Ri-san heter han. Jag stör mig på flera saker hos honom. Dels att när han läser högt så läser han alltid jättesnabbt och jätteotydligt så jag begriper inte ett ord av vad han säger. Fler kineser som läser snabbt, men de har iallafall tydligare röster och pratar högre så jag begriper dem. Och så irriterar jag mig på att han aldrig verkar kunna svaret på nån fråga. Istället vänder han sig hela tiden mot Kaku-san som sitter bredvid honom, och så får hon viska svaret till honom och sen säger han det högt. Blir jag jätteirriterad på.
Och apropå fåniga kineser. Idag fanns det en exempelmening i boken där det stod att det blir vanligare och vanligare för killar att ha långt hår. Och Kubota-sensei frågade Go-san vad hon tyckte om det, och Go-san svarade att det var dåligt. Och vi frågade varför och enda hon kunde komma på då var att "det är kvinnligt att ha längre än axellångt hår". Vilket jag tyckte var fånigt, jag gillar när killar har långt hår :o Och önskar att jag kunde se bra ut i långt hår :( *snyft* tyvärr ser jag inte bra ut i långt hår... har aldrig gjort det heller... men, men. Jag gillar när killar har långt hår, anyway. Gillar när tjejer har kort hår också... kanske är jag som är lite konstig? ;)
Tarmo ska klippa mig förresten... eh... nån gång i framtiden ;) Han har planer på en frisyr som jag tycker verkar jättesnygg :) När han ritar den iallafall ;) Förhoppningsvis är den snygg på mig också :) Och förhoppningsvis blir det av, ni vet ju hur jag och Tarmo är med vårt planerande ;)

Vad annars... har jag sagt att jag har köpt ett nytt puzzel? ;) Håller på och lägger det nu... och är smart och börjar med den tråkiga himlen för en gångs skull. Motivet är ett japanskt slott... vet inte vilket slott det är, men det är fint iallafall :) Nästa motiv blir förmodligen Kinkakuji :)
Har funderat på hur jag ska få hem puzzlen också... det jag har lagt färdigt är ju ihoplimmet, så det måste jag lägga på nåt sätt så att det inte böjs och går sönder... tänk vad bra det hade varit om jag haft ett par träplattor jag av nån anledning ville ha hem ;)
Så nu vet jag inte om jag ska limma ihop det här puzzlet när det är klart eller om jag ska ha sönder det och ha med mig limmet hem, så får jag lägga det en gång till och limma ihop det hemma ;)
Vilka problem jag har va...

Ett annat problem är att jag känner att jag vill göra nånting. Alltså, jag vill åka nånstans jag inte varit förut, eller på länge, se nåt nytt, hitta nåt roligt att ta kort på för jag tycker det är tråkigt att inte lägga upp några bilder på bloggen, och bara allmänt... göra nåt annorlunda... men det vet vi ju hur bra jag är på, eller hur... funderade på om jag skulle ta mig till Gion-distriktet nån gång typ i helgen... för jag har ju faktiskt fortfarande inte varit där, och det är väldigt dåligt efter att ha bott i Kyoto i åtta månader. Kyomizudera också. Ska vara fin utsikt därifrån. Och till och med mina föräldrar har ju varit där. De har varit nånstans i Kyoto där jag inte har varit. Så kan vi ju inte ha det ;)

Aja, nu ska jag sluta pladdra... lägga mig och vila huvudet en stund. Så jag kan plugga kanjis sen.

Hörs :)

4 kommentarer:

mormor sa...

Hej! Idag har jag lyckats komma in på min krånglande dator och kunnat förlustat mig med att läsa flera dagars blogg.
Har du jagat ut det läskiga "odjuret" som störde din natt sömn? Hoppas det! Du är flitig som vanligt och avverkar den ena skriftliga uppgiften efter den andra.pluggar kanijs och jag vet inte allt! Skönt att "kallperioden" är över så du slipper frysa i ditt kylskåp till rum,Tänk att det bara är 4 månader kvar innan du är hemma igen!!
Brist på godis!!! Så hemskt! Det måste jag göra något åt!

lisbeth sa...

Slut på godis och slut på Alvedon. Finns det något sammanhang? Har hört att man får ont i magen av mycket godis;)

Håll i cyklarna så inte cykeldemonerna kommer och knycker dem;) Finns det något kanjis för det ordet tro? :o

Du har lite att ordna innan hemresan förstår jag, så din ambition att börja i tid låter väldigt förståndigt:)

Är Ri-san väldigt osäker på japanskan, så han döljer det genom att prata snabbt och otydligt tro? Att han dessutom inte kan svara på frågor utan att få hjälp verka tyda på det. Synd att han inte vågar erkänna det om det är så, för då slipper man irritera sig på honom:(

Nytt hårmode på gång igen? Få se om du kan rekommendera din "frisör" eller om du är en bättre själv ;)

Är det ett stort puzzel? Lättast är nog att transportera puzzel i bitar, men kanske inte så roligt att bygga upp igen:(

Ta kartan och stick ut på äventyr:) Kyomizudera kan rekommenderas, men blunda för alla månglare på vägen dit:) Det blir dubbelt så dyrt om det ska fraktas hem till gamla Sverige också;)

Pappa pluggar också. Han har TVÅ tentor denna vecka.

Önskar er båda lycka till:)

Kram

Unknown sa...

Synd om dig som bara har torkad fisk och socker godis att äta på... Värre är väl Alvedon brist. Vad knaprar man för huvudvärkstabletter i Japan?

Hoppas Kanji testet gick bra. Själv skriver jag en tenta i morgon. Men jag är inte speciellt orolig. Gjorde en gammal tenta nu på kvällen. Jag klarade den på 1 1/2 timme, vi får 4 timmar på oss på tentan. Det var den tentan som jag missade när vi var i Japan.

Försök hitta någon bra båt frakt så kostar det kanske inte så mycket. Förstår att det är en hel del som du inte vill skiljas från.

Det finns många sätt att dölja att man inte kan eller tror att man kan. Läsa fort så ingen hinner rätta en kan ju vara ett :) Förstår att du irriterar dig på honom men du borde nog strunta i det i stället. Jag menar att inget blir bättre för att du irriterar dig på honom. Du bara slösar med energi på honom till ingen nytta.

Varför måste man ha en åsikt om långt eller kort hår? Vad som passar beror ju ändå på vem man är, och det man trivs i passar alltid bäst. Hoppas du får en fin frisyr som är lagom lång...

Passa på och ta dig runt och turista innan det blir för varmt.

Teza sa...

Vampyr! Jag ser att ni lär er viktiga, bra ord på det där stället. ;)
Bara så du vet så är det Air France som flyger åt Japan Airlines, så du kan ju pröva dem också. De LÄR ha internetbokning. ;)
Ja, tjejer i kort hår är bra. ;) Och jag håller med om att många killar ska ha långt hår. En av huvudpersonerna i boken jag läser hade jättefint, svart hår, men nu har han klippt av det. =( Snyft. Stor tragedi.
Stackars som inte har nåt godis. Själv har jag just slutat med mitt sockerstopp, så nu ska jag äta MASSOR av godis. ;)