Sidor

fredag 19 juni 2009

Glad midsommar

Har ni en riktigt traditionellt regning midsommar hemma i Sverige? ;) Här har det varit varmt och fuktigt, men inget regn. Till skillnad från igår, då det kring fem kom ett riktigt oväder med ösregn och åska. Som jag stod ute i i tjugo minuter och blev dyngsur innan jag insåg att det kanske bara var en halvbra idé... men, men, jag blev inte förkyld iallafall, vilket jag var rädd för ;)

Idag, hur som helst. Cyklade till skolan. Satt utanför skolan och pluggade kanjis som vanligt. Och Kurita kom ut, och berömde mig för att jag pluggade, och för att jag skrev snygga kanjis. Snyggare än han skrev, påpekade han ;) Och det kändes inte alls som fjäskande för att det skulle komma folk från Blueberry ;)

Anyway. Sen kom skoldagen. Katsumi först, för schemat var lite omflyttat eftersom svenskarna tydligen var där hela dagen typ. Hennes lektion var helt okej. Sen hade vi Kubota, med kanjitest som jag tror gick riktigt bra, och ännu mer tränande på mystisk meningsuppbyggnad...
Det hände inte så mycket intressant under lektionerna, helt enkelt ;)

Efter lektionerna åkte vi upp till sjätte våningen. Där fanns det mat, och dricka, och massa svenskar ;) Det var lite olika... typ en från Blueberry egentligen, resten var... eh, jag vet faktiskt inte riktigt vilka de var ;) Folk, helt enkelt. Pratade lite med Johan från Blueberry, som vi träffat förut när vi var på deras kontor och anmälde oss till kursen. Berättade lite om skolan... att Kurita är läskig till exempel ;) Men att skolan annars är bra och vi trivs :) Och så pratade jag en stund med en kille vars namn jag fullständigt glömt bort, han kom från nån liten by intill norska gränsen nånstans. Och han var riktigt trevlig, vi pratade lite om att plugga japanska, lite om anime och sånt och sf-bokhandeln ;) Och så vidare.
Sen pratade jag och Maria lite med en tjej som hette... Linnea kan det ha varit... nåt liknande iallafall tror jag. Men det var bara i ett par minuter eller så, sen var det dags för dem att gå. Så vi var bara där i en timme ungefär.
Fast trevligt var det, och vi fick gratis mat och sånt :)
Och medan vi var där berömde Kurita mig igen, pratade med den smala läraren och berättade för henne att jag pluggade mycket kanjis ;) Och så sade han att vi var bra på japanska :)
Och så hade jag en riktigt trevlig konversation med Kubota-sensei och Katsumi-sensei :) De frågade vad jag skulle göra när jag kom hem, jag sa att jag tänkte plugga vidare, plugga skrivande. Och så frågade de om jag och Maria träffades i Japan och jag talade om för dem att vi träffades i gymnasiet. Och de frågade om Maria gick klädd likadant i gymnasiet som hon gör nu ;) För de som inte vet så har Maria en rätt speciell klädstil... eh, vet inte vad man kan kalla den, men iallafall, den är annorlunda (på ett bra sätt). Och de blev jätteförvånade när jag svarade ja. Man får inte ha en annorlunda klädstil i japanska skolor ;) Okej, japanska skolor har ju iofs oftast skoluniformer, men även där de inte har det så får man inte gå klädd i konstiga kläder ändå, för de är konstiga ;)

Annars... jo, jag måste ju berätta om detta. Det var nå¨n av Kubota-senseis lektioner i veckan, där hon frågade vad jag ville bli när jag blir stor, typ ;) Och jag svarade att jag ville bli författare, och hon sa att "men det är du ju redan." För jag har berättat att jag har en bok publicerad, för att de ska bli lite imponerade här ;) Och jag svarade att "jo, men det är inte så många som har läst den." Försökte förklara att den inte blivit publicerad i särskilt många exemplar. Och hon skrattade och konstaterade att jag ville bli en känd författare ;)
Vilket iofs är sant, det är ju det jag vill satsa på. För att kunna leva på det :) Men ändå ;) Hon tyckte tydligen det var jätteroligt ;)


Aja... klockan är mycket nu... men jag tänker inte sova i tid idag, det är fredag, jag får vara uppe länge, sådeså ;)

Men, men. Vi hörs :)

4 kommentarer:

lisbeth sa...

Vilken trevlig "Blåbärsfest" ni kom på, med gratis mat och dryck. Och du pratade med flera stycken trevliga personer också:o Kul:)
Det är bra att du tränar på att mingla, för som författare kan man hamna på flera realiseparties;)

Festligt med klädstilar. Vad tycker de om din? Den är ju också lite udda, eller va i alla fall:)
Själv har jag tömt klädkontot och investerat i lite nya "udda" kläder för egen del. De fick faktiskt MVG av pappa;)

Midsommar på Åland var inte regnig. Började i dimma men klarnade upp till kvällen. Idag är det sol:)

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg:)

Kram:)

Teza sa...

Klart det regnade på midsommar. Vad skulle det annars vara för väder? Iofs jobbade jag hela dan, så det gjorde mig inte så mycket. ;)
Bluberry-festen tyckte jag verkade kul, känner mig social idag. Mysko, jag vet. ;)
Och ja, känd författare ska man ju vara, annars blir det jobbigt. =) Och inte börja alla sina meningar med "och", för det är fel har jag hört. ;)
Nu ska jag till jobbet. Ha det bra!

Unknown sa...

Du är bra det vet vi. Det var säkert viktigt för Kurita att säga positiva saker så du du blir positivare till skolan. Sen är det ju lite synd att han inte kunde säga mer sånt när ni hade honom som lärare. Det hade gjort er ännu positivare till skolan.

De är bra att tala om för Blueberry vad som kan förbättras. Dom har faktiskt lite makt som kund, dom kan ju enkelt skicka eleverna till en annan skola.

Är man van med japansk skoluniform så är ni naturligtvis underliga fåglar. Det är klart dom är nyfikna. Du är ju faktiskt författare redan men du kan ju bli lite mera känd. Det blir ju ännu inte några kravaller på galan när du ger dig ut på promenad :)

Unknown sa...

Du går naturligtvis på gatan menade jag. Galorna kommer sen :)