Sidor

onsdag 10 juni 2009

100

Idag är det 100 dagar kvar tills skolan slutar! Woho! Eller ja, nu är det till och med 99 dagar kvar :)

Och jag har kollat på flygbiljetter hem. Förra rapporten var ju att det var svindyrt, nu har jag kollat hur det blir om jag köper en tur- och returbiljett istället, och då kostar det under 12 000 kronor! Hur tänker de egentligen? Så jag ska boka biljett snart, jag måste bara först lista ut hur det egentligen är med avbeställningsgrejs. Hur jag gör, om jag får göra det utan att behöva betala en jäkla massa pengar, och så vidare... Och är det nån som vet hur jag borde göra med adressen jag skriver på beställningen? Ska jag skriva min japanska adress eller den svenska? Hatar min japanska adress, vet inte hur jag ska skriva den i de svenska mallarna... suck...

Men iallafall.

Idag skulle vi ha rollspel i skolan. Jag fick panik. Blev förvirrad, visste inte vad jag skulle göra, så jag började gråta och var tvungen att gå ut ur klassrummet. Och jag kände mig jätteelak, för det innebar att min grupp var tvungen att planera om det hela för att kunna spela upp utan mig.
Men jag är iallafall glad att det är Takeda-sensei vi har rollspel med. Hon är en av de mest förstående lärarna. Jag vet inte vad jag hoppas på ska hända nu. Det ideala skulle vara om jag kunde få slippa rollspel överhuudtaget, för de ger mig bara ångest. Även om jag önskar att jag kunde klara av dem bättre än jag gör. Men jag vet inte om jag vågar ta risken, är ju bara elakt om jag ska göar det där mot min grupp varje gång.

Imorgon borde jag lämna in ytterligare tre eller fyra sakubuns. "Min väg till skolan" och "mitt jobb" och "mitt lands utbildningssystem" och... kanske nåt mer... jo "japanskalektionerna". Vill inte skriva den sista. Vill inte skriva de andra heller. Mjufs. Tråkiga uppgifter. Varför kan vi inte få den där vi ska skriva om filmer istället? :o Det kan jag skriva tre nördiga papper om, jag lovar. Längtar tills vi kommer dit...

Och på fredag har vi prov igen. På kapitel 4 i Kubotas bok. Tror jag kan klara av det. Måste dock plugga lite extra, för jag har missat några lektioner. Men jag tror det löser sig :)

Nästa fredag är det fest förresten. Det kommer folk från Blueberry, språkreseföretaget de flesta av svenskarna har rest hit med, och tittar på skolan. Så då ska vi som åkt med dem prata med dem och säga bra saker om skolan ;) Och jodå, jag har bra saker att säga... ska bara säga att Kurita är läskig, och har fått elever att börja gråta. Och de som bor på Robins ska såga sin hyresvärd ;) Jag, däremot, ska säga att jag rekomenderar att bo med Sakura (mina hyresvärdar) :) Åtminstone i det huset jag bor, kan ju inte säga mycket om andra lägenheter :)
Anywa. Vi ska vara kvar i skolan efter lektionerna och prata med dem och de ska se skolan och Kurita sa nåt om "exmpellektioner" och sånt. Och så får vi mat och dryck också ;)

Förresten är det väldigt många som har bestämt sig för att stanna ett tag till här och fortsätta plugga på Nihongo Center. Tarmo ska stanna, och för den delen nästan alla svenskarna i klassen verkar det som. Än så länge vet jag bara med säkerhet att det är jag och Maria som åker hem i september. Och Henrik, med största sannolikhet.
Är väl egentligen inte så konstigt att de vill stanna. Jag vill ju som sagt komma tillbaka hit, för jag gillar Japan. Däremot vill jag isf typ gå på ett universitet, och det blir om några år. Nu vill jag först och främst hem till Sverige igen, dels för att träffa folk, men framförallt för att jag vill sätta igång min utredning och gå igenom en operation och få byta kön helt och hållet fysiskt och lagligt och sånt. För det kan jag säga börjar kännas mer och mer desperat, kanske för att jag befinner mig i ett land där det är sån stor skillnad mellan kvinnor och män, det märks mer här. Och, well... jag vill verkligen få det gjort.
Så, som sagt, det dröjer i och med det minst två år, förmodligen mer, innan jag kan göra nåt sånt här igen. Men det ska göras igen. Kanske i Japan, kanske nån annanstans... får se :)

Aja, vad hade jag mer att skriva... jag har lite idétorka just nu :( Alltså, apropå skrivande - jag kan inte skriva ordentligt längre. På mina berättelser. Jag har en massa idéer och folk i huvudet, men dels nästan inga av dem för mitt projekt, utan en massa andra random tankar. Och även det har jag jättesvårt att få ner i text. Det är väldigt tråkigt. Men jag hoppas att det löser sig snart.

Regnperioden har börjat, förresten. Regn, regn, regn, regn... hela dagen idag, och nu ska det regna mer eller mindre konstant i en månad, säger de. Till och med jag kommer nog tröttna till sist ;) Men men. Det innebär att jag i helgen ska ge mig ut på en liten shoppingrunda. Som sagt, behöver ett nytt par skor, om inte annat. Kanske till och med ett par som är lite vattentäta. Kommer förmodligen slänga mina gamla gympaskor snart :o De är så trasiga att de till och med är obekväma att ha på sig numera :( (more so than shoes in general, that is...) Så de kommer åtminstone inte hem till Sverige, det är ett som är säkert. Tygskorna däremot, är fortfarande bra :)
Herregud, jag skriver om skor... what's wrong with me? :s

Hrm, nu går vi vidare. Inte för att jag egentligen har nånstans att gå... ska borsta tänderna och sova snart... och förhoppningsvis vakna tidigare imorgon än jag gjorde idag och igår. Igår fick jag slänga mig ur sängen och klä på mig och sånt när telefonen ringde på mig att jag borde cykla iväg till skolan :s

Okej, vi avslutar detta nu. Tror inte jag har nåt mer att skriva. Och har jag det får jag skriva om det imorgon istället.

hörs :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

12000 mycket pengar det med. Kan man boka på den svenska sidan När man har Japan som avreseland?

Synd att det är så problematiskt med rollspel. Du gillar ju teater i vanliga fall. Man kan undra vad som skiljer egentligen.

Intressant när ni ska prata med Blueberry. Glöm inte att ifrågasätta det dom skrivit om alla utflykterna...

Du borde ju kunna komma med förbättringsförslag när det gäller din lägenhet också. Tex insektsnät så du kan ha dörren till balkongen öppen. Och tydligare anvisningar om sophanteringen.

Trevligt att du inte stannar längre. Du har ju som sagt lite att uträtta här hemma. Och regn period har vi här hemma också, det ska regna i flera dar.

lisbeth sa...

Skickade iväg ett brev idag som kanske kan muntra upp tillvaron, både i skolan och under regnperioden:)

Har varit shoppingväder här hemma också. Provade ett par byxor i large, som jag inte fick över rumpan:( Men däremot passade ett par i storlek small:o

Det blir fullt hus i höst. (Finns det inte en serie/film som heter så?) Äntligen kommer huset till heders igen;)

Du är efterlängtad och varmt välkommen hem. Ditt rum väntar på dig, liksom vi:)

Kram

Meroigo sa...

Hejsan, jag hittade din blogg och läste att du går på samma skola som jag ska gå på. Därför kändes den rätt så relevant för mig. :>

Men det här...
"Och de som bor på Robins ska såga sin hyresvärd ;)"

Vet du några detaljer och exempel varför den hyresvärden är så dålig? :O Jag hade ju tänkt att bo där... :/ Robins är ju helt billiga...