Sidor

måndag 28 september 2009

TTT

Vilket just idag inte är en förkortning på The Two Towers, utan på Tokyo, Tagning Tre :p För jag kände mig på humör för dålig humor ;)

Detta inlägg kommer mest bygga på bilder, för jag orkar inte beskriva allt i detalj. Det hände massor, nämligen ;)
Vill ni läsa mer kan ni gå till Teresas blogg ;) Vet inte exakt vad hon skriver, men det är mer än jag tänker göra, iallafall, så ni får väl undersöka :)

Hur som helst, här kommer mina bilder:

1. Hostel
Ja, den här muren fanns i närheten av vårat hostel ;) Den var målad hela vägen, mycket mer än så här, men den här hade ett så gulligt träd, så ni får titta på den :)
Hostelet var förresten helt okej. Rummet vr typ dubbelt så stort, om inte tre gånger så stort, som det jag och Maria bodde i ;) Och det låg mycket mer centralt, och enda egentliga minustecknena var att sängen knarrade jättemycket och att AC:n lät väldigt mycket ;) Men hur som helst, definitivt ett ställe jag skulle bo på igen om jag kommer till Tokyo och vill bo billigt i några dagar :)

2. Disneyland
Detta är bron man går på från stationen till Disneyland, och jag tänker gissa att det huset där framme är Disneyland Hotel ;)


Och detta är Disney-slottet :) Bild tagen inne på Disneyland, såklart, och... tja, vad annat ska jag säga :p


Det här är en barnvagnsparkering, och en kö.
Köandet i Disneyland: GAH!
Bara, så ni vet :)
Vi åkte fem olika attraktioner. Först ett tåg, vilket är kön det här kortet är på. Det var ett western-tåg, man fick se lite indianer och djur och... tja, lite annat :p Där stod vi i 40 minuter i kö.
Sen en båt, djungelbåt, och tittade på elefanter och flodhästar och krokodiler och så vidare (nej, inga av djuren var riktiga, såklart). Till den minns vi inte hur länge vi stod i kö, men det var också länge. Tror typ 80 minuter, men jag är inte säker.
Sen åkte vi Splash Mountain, som var typ... stockarna, kan man väl jämföra den med. Åker i vatten och sen nerför ett vattenfall ;) Till den stod det att kön skulle vara 130 minuter, men i själva verket stod vi där i nästan tre timmar. Gah!
När vi kom ut därifrån gick vi och åt våfflor, sen var klockan... vet inte, kring åtta? Och vi åkte Pirates of the Caribbean, som hade en kö på vara tio minuter ;)
Sen åkte vi spökhuset, den stod det att kön var 80 minuter lång på, men vi stod inte där i tjugo minuter ens, så det var ju bra :) Fast medan vi stod i spökhuskön började de skjuta fyrverkerier så vi missade dem :( Det var tråkigt... men, men, spökhuset var coolt ivf :) Nightmare Before Christmas, naturligtvis ;)

Tyvärr fanns inte Indiana Jones :( Bara familjen som förstår hur ledsamt det är, det var favorit-attraktionen när vi var på Disneyland Los Angeles för... nio år sen är det väl? Hur som helst, i Tokyo finns Indiana Jones på Disney Sea, vilket är en annan park som man måste ha en annan biljett för, så jag fick inte åka den igen :( Men, men...


Aja, här har vi japaner som lär sig att paddla. Det såg jättefånigt ut X)


Och här har vi en flotte, som man åkte ut till... Tom Sawyers ö eller nåt liknande. Vet inte vad det var, men det var trångt på flotten ivf :)


Och här har vi en bild jag är riktigt stolt över. Det är samma slott som där uppe, fast kring niotiden på kvällen och taget direkt nerifrån ingången.


3. Ghibli-muséet
Nu är vi alltså på dagen efter. Söndag. Igår :) Och vi åkte till Ghibli-muséet. Det här är en bild tagen utifrån, innan vi gick in. Inne på muséet fick man inte ta några bilder, men det var jättehäftigt. Man fick se mini-modeller på hur det såg ut när de ritade, och massa skisser och sånt... och så fanns det naturligtvis en shop, där jag köpte fem stycken kortlekar ;) Ja, jag samlar på kortlekar.


Den här roboten kommer från Laupta - Castle inte Sky. En av Ghiblis filmer. Ja, för er som eventuellt inte har koll så är Ghibli en filmstudio, de gör jättefina japanska anime-filmer (tecknade filmer). Spirited Away och Howl's Moving Castle kanske är bland de mest kända i Sverige... just nu går väl Ponyo i Sverige tror jag? Eller så har den nyligen slutat gå, jag vet inte säkert ;) Har ingen koll på Sverige X) Det är hur som helst en söt film, jag såg den här för några månader sedan, den rekommenderas :)
Okej, tillbaka till roboten, den stod på taket på Ghibli-muséet. Och jag fick med fyra stycken japanska barn på bilden också ;)


Det här är en bild på ingången till muséet... vad mer ska man säga?


Och det här är en brunn, vars vatten inte går att dricka, men ändå :p



4. Harajuku
Fortfarande på samma dag, vi åkte till Harajuku efter Ghibli-muséet. Och om ni inte minns vad Harajuku är så får ni läsa om inlägget om min förra Tokyo-resa ;)
Den här gången fick jag lite fler bilder på folk i coola kläder :) Vi lyckades hitta vart de håller till egentligen :p
Det här är en... okej, jag tror att det är en tjej, hon hade mask på sig så det är svårt att vara säker :p Och bilden talar väl för sig själv :)


Detta är iallafall definitivt en tjej. Hon stod och posade för en annan fotograf så jag passade på att sneaka ett kort ;) De hade inget emot att bli fotograferade, well, det är väl mycket det de kommer dit för... att bli sedda och fotade ;)


Här har vi en grupp folk i konstiga kläder... tyvärr var detta under fel tid på dagen, ljuset var helt fel för att få särskilt skarpa bilder, men jag gjorde mitt bästa... :)

Köpte mer kläder i Harajuku också ;) En väst, och ett bar byxor, som är precis samma stil som de svarta jag köpte förra gången, fast de här är lila-rutiga-glittriga ;) Well, folk får se när jag kommer hem, har ingen bild på dem... de är nerpackade i väskan just nu :)


Aja, sen åkte vi till Tokyo Station, åkte till Kyoto, åkte hem hit, sov tills klockan var typ ett, sen åt vi lunch, sen städade vi lite, sen åkte vi in till Kawaramachi och jag köpte en katana och sen åt vi Yakiniku och blev jättemätta och sprängdes nästan, sen åkte vi hem och satte oss och skrev blogg ;)

Ja, jag köpte en katana. Det är ett japanskt svärd, för er som inte vet. Dock inte skarpt ;) Det stod specifikt i affären att de får åka med på planet, bara man lägger dem i incheckningsbagaget :) Och de är inte särskilt tunga, och jag hade plats i väskan, så jag köpte det. det är jättefint :) Och kostade bara 2700yen :)

Och nu ska jag städa badrummet, och sen ska jag kontrollera en gång till att allt är packat, sen ska vi titta på Dollhouse och äta glass och grädde och godis, om vi orkar... men jag har glass och grädde kvar så jag vill bli av med den :)
Och sen ska vi sova, och sen vid elva imorgon blir vi utslängda ur lägenheten. Yikes. Då ska vi åka in till Osaka, ta oss till vårt hotell, och sen... eh... jo, i Osaka hoppas jag att vi ska äta keeki tabehoudai, ja. Och så kanske till en doujinshi-affär... Teresa ville faktiskt se att det fanns, har hon sagt ;) Eller nåt liknande har hon sagt... men, men... vi får väl se.

Jo, vi var på en bokaffär i Tokyo, innan vi gick till Ghibli, och det var ganska mystiskt. Vi hittade barnavdelningen, för jag skulle visa hur Harry Potter ser ut på japanska, och sen när man vände sig om så hittade man Yaoi-avdelningen. Bara på hyllan bredvid barnböckerna. Det kändes lite sjukt ;)

Aja, nu skulle jag avsluta. Får se om det kommer fler inlägg innan jag kommer hem :) Kanske sista inlägget, kommentera!

Hörs :) Från/i Sverige om inte annat :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det var sannerligen ingen risk att ni åkte er sjuka som i LA. Men hur stod ni ut med köandet...

Massor med fina bilder, det var trevligt. Annars så väntar vi på dig nu :)

Ha det bra och njut av de sista timmarna i Japan :)

lisbeth sa...

Vad mycket du har upplevt och varit med om. Du får vara beredd på att många här hemma är nyfikna och vill höra om dina äventyr när du kommer hem:)

Ni var ståndaktiga som stod ut att köa i TRE timmar. Imponerande:o

Kul att ni kom till Giblimuséet. Det känns som väldigt japanskt:)

Vi väntar otåligt på att få hem dig och se din nya ekipering och coola stil;)

Jag har frächat upp ditt rum och alla "gosedjur" väntar med spänning på att få träffa dig och Dolle igen;)

Ni får ta tillvara de sista skälvande timmarna på den japanska kontinenten. Snart är ni åter i den svenska vardagen, som dock inte är grå, utan har massor att erbjuda av guld och gröna skogar:D

LÄNGTAR efter dig:)

Kram:)