Sidor

fredag 18 september 2009

Och så var det över!

Halleluja! Idag (igår egentligen, klockan är sen) hade vi sista skoldagen :D

Första lektionen var inte en lektion. Vi hade kanjitest, men jag kommer inte få reda på hur det gick på det, för hon rättade dem inte under dagen :( Aja. Sak samma.
Efter kanjitestet lekte vi resten av lektionen ;) Pictionary (tror det heter så? rita bilder på whiteboarden och så ska de andra gissa vad det är som ritas?), och så att få ett ord och ge ledtrådar så ska andra gissa vad det är för ord... och att läraren sa typ "nånting svart" och så skulle man skriva upp nåt svart, och hoppas på att ingen annan skrivit upp samma ord ;) Det var väldigt roligt ;)
Sen fick Kubota-sensei en present av David - en docka som hade gjorts på internet efter ett foto på Kubota-sensei ;) Den var jätterolig, hade wobblande huvud och hon var klädd som typ Wonder Woman eller nåt X) Och så tog vi gruppbilder igen, men Kubota kunde inte lista ut hur min kamera fungerade så jag fick ingen sån bild :( Men, men...

Andra lektionen hade vi Katsumi, där pluggade vi faktiskt lite grand, men inte särskilt mycket. Sen lyssnade vi på en sång och sen var det dags att dela ut diplom till oss som ska åka hem eller av annan anledning sluta klassen nu. Jag, Vladimir, Mikael och Juan som ska åka hem, och David som börjar på en annan skola.
Det var lite pinsamt, för man skulle gå upp och få diplomet och sen sade Katsumi åt oss att hålla ett tal :s Jag sa typ... "jag kan inte hålla tal, men... det var jättekul (att gå i samma klass som er), tack så mycket."
Sen skulle klassen typ ställa frågor eller säga nåt till en, vilket också var jobbigt ;) Men David frågade efter namnet på min bok, Katsumi-sensei frågade efter namnet på huvudpersonerna och sa att "ja, alla här vill ju ha en signerad kopia" ;) Och bad mig skicka en kopia till Nihongo Center när den plublicerades ;) Vilket jag faktiskt har funderat på att göra, men... får se :p Jag vet iallafall att jag ska dedicera boken till Takeda-sensei, bland annat, för det är faktiskt tack vare henne jag skrivit klart första boken :)

Anyway. Sen var skolan slut!!! Fantastiskt!!!
Hmm... ja, det är skönt att inte behöva plugga på ett år nu. Jag kommer inte sakna det... kommer sakna lärarna lite grand, och några av klasskompisarna...
Gah! Förresten! Vi fick ju såna här kort där man skulle skriva små hälsningar till klasskompisarna? Till oss som skulle sluta, alltså. Och Bibi-san, hon som jag varit paranoid över att hon varit klängig på mig så mycket, vet ni vad hon skrev i mitt kort?
"Andrée (hjärta) suki desu!"
Vilket betyder "jag tycker om dig!" :s
Creepy! Okej, lite smickrande :p Men creepy ;) För det används även i sammanhanget "jag älskar dig" så nu är vi mer eller mindre övertygade om att så är fallet. Vilket är... gah, jag vet inte X) Ska sluta tänka på det, inte som att jag kommer träffa henne igen ändå ;)

Iallafall.

Nu byter vi håll.

Jag har skickat hem saker idag. Det blev via båt, för jag hade över 30kg böcker att skicka hem. Det är närmare 70 stycken. som jag inte har plats för i bokhyllorna hemma, men det löser sig alltid. Får börja ställa böckerna i två rader antar jag ;) Iallafall, kommer till Sverige om 1-3månader... kanske som en födelsedagspresent till mig själv om jag har tur? ;) Eller en julklapp om jag har otur X) Okej, har jag riktig otur kommer det inte alls...
Henrik fick tillbaka sitt paket idag, som han skickade förra gången vi var och postade saker. Inget kul. Framförallt som om de skickar tillbaka dessa paket hit kommer ju ingen komma och hämta dem :s Men jag hoppas att om de av någon anledning inte skickas hem till Västerhaninge skickas de till Henrik och Yoshi ;) Jag skrev deras adress som redelivery, för jag hade ingen annan på mig, och hade glömt att be om lov att skicka det till nån annan släkting eller så ändå... Visserligen var det till den hans paket inte kom fram, men... ändå, ser ingen anledning till att de inte skulle komma till Västerhaninge, eller att avin skulle försvinna eller whatever... så det går bra :) Annars blir jag jätteledsen, för det är massa böcker, och så min yukata och nohohonsoku och... massa anat roligt som jag kommer bli deprimerad om jag inte får tillbaka :(
Anyway. De hade inga speciella kartonger/påsar/whatever... M-bags som de hette på internet. Det stod där att det skulle finnas så man kunde skicka böcker och annan "printed matter" i stora kvantiteter, men det gjorde det inte :( Så jag blev tvungen att köpa två stycken kartonger där... men, men...
Ja, dyrt blev det. Trots att jag skickade det med det billigaste alternativet :( 21000yen. Det mesta jag blivit av med på en och samma gång under hela vistelsen i Japan :s Ohwell.
Det enda det betyder är att jag förmodligen måste låna pengar av mina föräldrar iallafall :( För sen ska jag ha pengar att betala räkningar, vi kommer få ge Sakura pengarna när de kommer och inspekterar lägenheterna när vi flyttar. Så det är en hel månads elräkning, och en halv månads gasräkning, plus gasräkningen jag kommer få innan, och sen måste jag betala två månaders mobilräkning när jag säger upp abonnemanget, och så pengarna Sakura tar för att slänga stora saker åt oss... gah! Och jag som tyckte att jag hade gjort plats för massa oförutsedda utgifter... fast det var ju innan jag lånade ut massa pengar till Maria.
Anyway. Jag ska titta närmare på min budget och ta reda på exakt hur mycket jag kan tänkas behöva... både nu för den sista tiden i Japan och den första tiden i Sverige, eftersom jag inte vet när jag kan få tillbaka pengar från Maria... kommer säkert bli ett par tusen... mjufs... jag som ville vara duktig :( Och hatar att låna pengar ;p Men, men, vad kan man göra...


Aja, efter att vi varit på posten - vi var där i typ en timme, om inte mer, för mina paket var jättebesvärliga och jag var tvungen att komma tillbaka till disken och väga flera gånger, och köpa extra kartong och whatnot. Gav nog den stackars tjejen bakom disken magsår :s Men, men. Glad att det inte var i Sverige iallafall, där hade de blivit jättesura och klagat på att man inte förberett sig innan man kom dit ;p Jag har blivit cynisk mot Sverige. Måste nog revidera mina åsikter lite när jag väl kommer hem misstänker jag ;)
Men hur som helst, efter posten har jag och Maria bakat. Och kommit fram till ett projekt vi ska skriva på seriöst tillsammans. Och Henrik har lånat min dusch, för det han har spenderat dagen med är att flyttstäda sin lägenhet ;) Så han ville inte duscha hos sig :)
Det vi bakade var en äppelpaj, som vi ska äta imorgon, när vi har picnic :) Vi vet inte riktigt hur den kommer gå till egentligen, men det löser sig ;)
Sen vid elva typ gick jag in till mig, har plockat undan alla saker från golvet, så imorgon ska jag sopa golvet också så jag kan lägga ut min extra futon där så Henrik kan sova på den imorgon :) Och så Teresa kan sova på den från och med söndag ;)
Och jag har fyllt en och en halv soppåse med skräp, för nu efter att ha betalat så mycket för att skicka hem saker har jag blivit mycket brutal i mitt slängande ;) Flera styckna gamla skolböcker och några sudoku-böcker och en guidebok och en massa bra-att-ha-saker, är nu förpassade till soppåsarna.
Försöker dock se till att behålla det jag verkligen kommer behöva nu sista tiden. Inte glömma att jag ska bo kvar i tio dagar till, med gäst ;) Men det kommer vara en rätt tom lägenhet ändå, detta, alla småsaker, prydnadssaker och sånt är borta... okej, det allra mesta iallafall. Inte riktigt allt. Har en affisch kvar på väggen, och en karta, och tre kalendrar... och en kalender på bordet, som jag glömde när jag skulle skicka detta senaste paket med småsaker :p Jag kommer nog skicka ett till paket så småningom, ett litet, med flyg. Kanske. För jag har som sagt den kalendern, ett par gosedjur, min cykelhjälm, och lite andra random småsaker... som jag inte behöver här... okej, det enda jag behöver hemma är hjälmen, men jag har inte lust att låta den ta upp plats i packningen på flyget :p Men vi får väl se...

Jjordbävning :D Okej, jordskalv ;) Alldeles nu. Balkongdörren lät lite och sängen darrade lite kort, knappt att jag ens är säker på att det var ett jordskalv på riktigt ;) Men det kändes så, och det är roligt :)

Okej, tillbaka till detta... inte för att jag har mycket mer att skriva, egentligen... och klockan närmar sig två på natten, så jag ska avsluta och sova, för imorgon måste jag upp tidigt och städa mitt badrum :( Har fortfarande inte gjort det, för det är tråååååkigt! Och äckligt ;p Men det ska vara fräscht när jag har gäster boende här, såpass är jag iallafall uppfostrad ;) Så imorgon innan Henrik flyttar in ska jag städa det :)

Så. Godnatt :)

Hörs.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det är klart att dina grejor inte kommer tillbaks, Västerhaninge är ju världens medelpunkt :)
Fantastisk du har ett helt gäng fans trots att du inte givit ut någon bok ännu. Hur ska det då gå när den kommer ut P)
En avslutning där alla ska säga snälla saker till varandra, kanske lite väl snälla...
Jag har en 5 krona i bakfickan jag kan maila den :)
Vi kanske ska ställa upp tvättmaskinen i ditt rum så kan du få ett jordskalv varje gång den ska centrifugera. Så du känner dig hemma menar jag.
Nu är klockan halv 6 din tid så nu ska jag gå och lägga mig. God morgon :)

lisbeth sa...

Du har gjort ett fantastiskt jobb och imponerande studieresultat. Grattis:) Måste kännas underbart att ha klarat av denna utmaning. Ledigheten är inte att förakta heller även om du har mycket att stå i inför avresan:)

Ja, städa är tråkigt, men väldigt skönt när det är gjort;)

Nu får du ta hand om dina gäster och njuta av de sista dagarna som "fri fågel" i Japan:)

Alla älskar vi dig, för den du är:)

Kram:)

Teza sa...

Sista kommentaren! Låter domedagsaktigt, men det är nog bra. Eller nåt. Jag är lite speedad, så whatever. ;)
Böcker är bra. jag har för mycket böcker med mig TILL Japan. Vilka problem vi har. =) Men jag skyller på skolan, för de tycker att jag måste ha två källor till min tenta. Mysko. ;)
Tror allt är rätt klart nu, jag flyger om mindre än 24 timmar. Lite Australien-flashbacks, men nu är det ju faktiskt någon om möter mig, så no worries. ;)
Jordskav är coolt. Får se om jag säger det när jag har varit med om ett. ;)
Ok, sova eller nåt ska jag nu. Snart sitter jag på flyget. Det blir mycket flygande för mig i år. Mysko. ;)
Ses!