Sidor

tisdag 29 september 2009

Osaka

Hej, nu sitter jag på hotellrummet i Osaka, och tänkte att jag skulle passa på att skriva ett litet inlägg :)

Ehm... ja, vad ska jag säga. Jag är på väg hem från Japan! Om 24 timmar sitter vi på planet! :o Hjälp... okej, jag har inte fattat det riktigt än egentligen, men... ohwell... konstigt känns det.

Idag har varit en märklig dag...

Okej, igår kväll ringde nån från Sakura och frågade om jag hade sagt upp el- och gasgrejerna till lägenheten, vilket jag inte gjort, för det trodde jag att de skulle göra. Och han hade massa besvär med att försöka få mig att göra det själv. Han tyckte jag skulle fråga nån om hur man gör, men jag har ju ingen kvar här som kan hjälpa mig med det... besvärligt... så jag förklarade det för honom, och till sist sa han att jag skulle ha pengar när jag skulle ut ur lägenheten, och sen la vi på... och allt detta skedde på jätteknackig engelska... när han bad mig ta reda på hur man gör sa han: "Teach it to someone." Vilket egentligen betyder motsatsen, men som tur är kan jag de japanska meningsuppbyggnaderna och begrep vad han ville X)

Sen imorse, vaknade vid tio, började slänga saker... min soppåse räckte naturligtvis inte, var tvungen att gå och köpa lite fler. Men, men. Sen ringde nån från gasbolaget vid halv elva, och sa att de inte kunde komma till klockan elva, och bad mig betala senaste räkningen (vilket jag redan gjort), och frågade om det fanns nån annanstans de kunde skicka räkningen, men det fanns det ju naturligtvis inte. Så till sist gav han upp det.

Vid kvart över elva kom han från Sakura, tittade lite på lägenheten, ville ha 2400yen för att de skulle slänga mina stora saker, och sen var det över... och jag var i ungefär tjugo minuter inte nervös.

Men sen gick vi till Softbank, för att jag skulle avsluta mobilabonnemanget. Och jag lyckades göra det, trodde jag, men sen skulle de dra pengar från mitt konto, och det gick ju inte för mitt gamla kort funkar ju som sagt inte. Och jag fick inte betala kontant av nån anledning, så sen var vi tvungna att krångla massa för att byta till mitt nya kort. Tog typ två timmar. Och det var jättejobbigt, sånt där är väldigt mycket inte bra för mig alls. Satt på Mos Burger under de där två timmarna medan de krånglade, och den första halvtimmen, eller kanske timmen till och med, satt jag och hyperventilerade för att allt var så jobbigt. Inte kunde jag äta heller.
Men sen gick vi tillbaka, vi lyckades byta till mitt nya kort, så nu ska det dras pengar därifrån. Det enda jag fortfarande undrar är vad det egentligen var för pengar. Jag förstod inte riktigt det. Det här var ju helt på japanska, och min japanska är inte riktigt avancerad nog för sånt här... men det skulle dras "varje månad", jag räknade med att det ska dras tills det har gått ett år sen jag startade kontraktet. Vilket var i början av november har jag för mig. Så... hoppas det är så... och om det inte är så och det fortsätter dras får jag väl... eh... vet inte vad jag gör då. Men då har jag folk omkring mig som kan hjälpa till och ge mig idéer iallafall.

Aja, när detta var gjort var klockan redan kvart över två. Egentligen skulle vi vara på hotellet här i Osaka klockan två, men det var inte det viktigaste i världen, inte som att de skulle neka oss rummet om vi inte kom när vi sagt :p
Men vi åkte till Osaka... till stationen Doubutsuen-mae, där hotellet skulle ligga. Tyvärr hade jag glömt att skriva upp vägbeskrivningen, så när vi kom hit fick vi lite problem.
Det här området är fö. fullt av hotell. Vartannat hus, om inte mer, är ett hotell, och jag överdriver inte, jag lovar.
Aja, jag gick in på en Lawson och frågade om vägen, de var jättevänliga och svarade, och sen kom vi fram... okej, först hamnade vi på fel hotell. Vi hamnade på Hotel Chuo, när vi skulle till Hotel Chou Oasis, men de visade oss rätt därifrån så sen löste det sig :)
Så vi checkade in, och kom upp till rummet... som är jättefint och stort och trevligt :) Har tyvärr inga bilder till det här inlägget, men ni får lita på mig :)

Sen åkte vi till Ebisucho, en station härifrån, åt middag (okej, det var det första jag åt överhuvudtaget på hela dagen, men det var nästan middagstid, så...), och gick till K-books. Doujinshi ;) Jag var tvungen att köpa några tidningar, för jag är en dålig människa :p Men ändå :) Jag har ju faktiskt massa kontanter jag måste göra mig av med nu. 10 000 yen. Okej, jag ska bli av med mynten ivf, sedlarna kanske man kan växla in i Sverige sen... inte för att det blir mycket, typ 500kronor kanske, men iallafall. Det är ju faktiskt ganska mycket, om man tänker efter. Jag ska vänja mig vid svenska pengar igen, 500kronor är mycket mer än 500 yen ;)

Aja. Imorgon ska vi åka härifrån vid nio, till flygplatsen, sen flyger vi iväg tio i tolv :o omg...

Så okej, det här är nog sista inlägget från Japan. Give me comments ;) Why do I bother asking, really... men ändå, nu vill jag höra av folk som läst bloggen :o Om inte annat för att tala om att ni läst, för jag vet att det är fler än de som vanligtvis kommenterar, det är bara tråkigt att inte veta hur många fler :p
Aja, inget tvång.

Nu ska jag avsluta, gå och duscha, sen ska vi titta på film och äta godis hela kvällen :) Eventuellt kanske man äter nån sorts vettig middag också, vi får väl se ;)

Hörs :)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Det är klart att man glömt något när man nu måste avsluta allt samtidigt, det bara är så :)

Sen går ni och lägger er it tid. Annars kommer du att var ett knappt levande lik när du kommer hem...

Fast det är klart en sista riktig japansk middag innan man åker är väl ok. Utesluter alltså fullständigt hamburgare. Inte ens en "Mc hot dog classic" är ok, bara så du vet.

Unknown sa...

Du kommer vara ett levande lik när du kommer hem iallafall, man blir det efter att ha flygit så länge ;) Kul för dig att du kommer hem den här veckan, det ryktas om att det ska komma snö... ;)

Det verkar ha varit en besvärlig dag, i vilket fall :o Fast det blir ju så, allt sånt där som måste fixas är jobbigt redan i Sverige, jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara på japanska. (Jag vaknade igår av att pappa försökte prata med com hem i telefon "Ja hej, jag skulle vilja prata om det här räkningen, vår tv har ju inte fungerat sen i början av maj... står det juli? Jaja, iallafall, så har jag fått ett brev - varför låter du så skeptisk? Hallå?" X)

Pfft. 500 är mycket pengar, vettu. Iallafall för oss som inte har så mycket jobb ;)

Du kommer hem :D Snart :D

Anonym sa...

Tackar för all trevlig läsning från japan! Har varit mkt intressant!
Jag har följt dig sen jag sträckläste din blogg i flera timmar i våras :)
Känner flera som också läst delar av ditt bloggande.
Mvh Robin Persson Värnamo

Ps blogga gärna lite när du kommit hem.

lisbeth sa...

Nog börjar kylan krypa sig på, men du är varmt välkommen hem:)

Däremot är alla eventuella fripassagerare, typ Vidrigheter, inte välkomna, så dem ger jag kalla handen:( De förpassas till frysen;p

Ibland är det bra att inte förstå och vara en "korkad utlänning". Du slapp sluträkningen för gasen, om jag förståd dig rättX) Och ett kort kan man alltid spärra och skaffa nytt, om det börjar dras felaktiga summor:)
Kan förstå att det för stunden, dock känns olustigt med alla "överraskningar":(

Skönt att ni fick ett trevligt hotellrum denna sista natt under Japansk himmel. Och snart kan vi se dig på den svenska himlahorisonten och få träffa dig på svensk mark:D

VÄLKOMMEN HEM:)

Kram:)

Lilly sa...

Hoppas att flygresan går bra!

Kram kram

mamma sa...

Pratade just med mormor och morfar i telefon. De befinner sig i ingemansland utan internet, dvs Finntorpet;) Så de kan inte läsa din blogg eller lämna kommentar innan du är hemkommen. Men de kommer till Arlanda och hälsar dig välkommen hem igen:)

Kram:)

mormor sa...

Oj oj oj, Vilken avslutning på din japantid!!Så kul ni måste haft på Disnyland trots de långa kötiderna och på museét! Va mycket krångel med alla slutbetalningar, men det klarade du jättebra!!!!!
Vi ses på söndag!
Kram