Sidor

torsdag 24 september 2009

Och snart är det Tokyo igen

Hellu.
Klockan är 20:54, och jag sitter och väntar på att det ska bli dags att åka till Tokyo. Om en timme ungefär. Och Teresa sitter och läser och eftersom jag inte har nåt bättre för mig så tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg :) Det blir förmodligen rätt innehållslöst, men ändå...

Idag kom Maria in kring elva, när hon blev utslängd ur sin lägenhet. Hon behövde inte heller betala några kvarblivna el- eller gasräkningar, så om jag har tur behöver jag inte heller göra det. Yay :D Betyder att jag har lite mer pengar än jag trott jag skulle ha :) Eller... eh... pengar är komplicerat just nu, tänker inte älta det hela här, så... whatever ;)
Och de tittade visst inte så noga på hennes lägenhet heller, huruvida hon städat eller inte, alltså, så jag är glad, det betyder att jag bara behöver plocka undan alla saker och sopa och damma av och så :)
Har hängt upp mina tråkiga gamla gardiner nu också och slängt mina fina :(
Har bara en soppåse kvar... där ska en futon, tre kuddar, flera lakan, en soppåse och... lite annat... få plats. Skrufs. Hoppas det går, annars blir det besvärligt för mig. Men, men.

Har börjat packa min resväska också. Tror det är en bra bit kvar till 20kg, så jag kommer inte få nån övervikt på den ivf, det är ju bra :) Om jag inte köper jättemycket tunga saker i Tokyo, men det ska jag låta bli ;)
Upptäckte att jag inte hade skickat hem min jacka också. Det var ju rätt klantigt av mig. Men, men, får ha på mig den på planet, det gör ju inget, innebär bara att jag har fler fickor att stoppa saker i ;)

Anyway, det var dagen jag skulle berätta om...
Vi åkte in till stan och åt lunch på ett kaiten-sushi-ställe. Man sitter vid ett rullband och så åker sushi-bitar förbi på det och man plockar på sig det man vill ha ;) Jag åt inte mycket... sushi är inte gott, åt bara typ tre små bitar... nej, två och en halv... och det var inte fisk på dem ;) Men, men
Efter sushin gick vi till ett ställe som ligger där i närheten som säljer en hel massa parfaiter. Alltså, jättemassa, typ 200 olika sorter ;) Och åt efterrätt där, det var jättegott :)
Sen gick vi omkring på Teramachi och Shin(vaddennuheter), gatan som ligger bredvid Teramachi. Tittade i affärer, jag köpte ett par strumpor ;) De är jättefina :) Teresa köpte lite souvenirer och sånt :)
Och sen... åkte vi hem, jag och Teresa gick och åt igen, för jag var naturligtvis hungrig eftersom jag bara ätit en parfait ;) Sen satt vi och bara... gjorde inte så mycket... tills klockan var typ halv åtta eller så och Elyssar kom för att hämta Maria, som ju ska sova i hennes lägenhet inatt. Och så hjälpte vi dem att bära saker till stationen, varifrån de tog en taxi hem till Elyssar, för Maria hade med sig en massa saker så de hade inte fått med sig grejerna annars.

Och sen har jag packat lite mer, tagit ner alla saker från väggarna, utom en karta över Kyoto, som ska ner så fort jag skrivit klart det här. Och... så väntar vi som sagt på att det ska bli dags att ta sig till Kyoto Station för att ta bussen till Tokyo :)

Anyway. Tokyo skriver jag om när vi kommit hem därifrån, såklart :)
Planerna är, i kortversion:
Komma dit på fredag morgon, åka tunnelbana runt runt tills saker öppnar så man kan äta frukost/lunch, checka in på hostelet, och kanske åka till Akihabara eller andra roliga ställen om vi orkar.
På lördag åka till Disneyland :D
På söndag åka till Ghibli-muséet och Harajuku, sen ta bussen tillbaka till Kyoto igen :)

Sen är planen att komma till Kyoto på måndag morgon, sova, städa.
Lämna lägenheten klockan elva på tisdag, avsluta mitt mobilabonnemang, åka till Osaka och checka in på hotell, och så ska vi äta på keeki-tabehoudai (äta hur mycket tårta/kaka man vill) hoppas jag, om jag hittar dit ;)
Och sen flyger vi hem 11:50 på onsdag.
Gah!


Okej... lugn lugn... nu ska jag gå igenom lägenheten efter fler saker jag kan lägga i soppåsarna som ska slängas ut på måndag morgon när vi kommit hem ;) Så det blir lite mindre i den stora dagen efter.

Godnatt.

Hörs efter Tokyo :)

3 kommentarer:

lisbeth sa...

Inget innehållslöst inlägg det här. Mycket upplysande tycker jag. Välplanerad avslutning på Japanvistelsen:)

Det var nog meningen att du inte skulle skicka hem jackan. Den kan vara bra att ha när du kommer hem mitt i natten. Vissa mornar har det varit +6grader när jag gått till jobbet:)

Du kom till en sushibar till slut:o
Ytterligare en erfarenhet rikare:)

Du väntar på avfärd till Tokyo, jag väntar på avfärd till Trosa.

Vi hörs på måndag:)

Ha det så bra i Tokyo och ta det försiktigt med Indiana Jones;)

Kram:)

mormor sa...

Nu är du proffs på att städa. Jag tror att jag ska hyra in dig.Här behövs det städas!!!Proffs är du också på att orientera bland tåg och tunnelbanesystem.!!Kul att Threse har kommit. Vilken intensiv Tokioresa ni ska göra. Jag förstår att du är en perfekt guide. Lyckliga Threse! Nästa gång vi hörs så blir det troligen på Arlanda.
Kram

Unknown sa...

Hoppas ni haft det bra i Tokyo.
Visst är det läskigt att behöva slänga, synd på gardinerna. Tycker det svart-röda var snyggt. Städa så mycket du tänkt. Det duger säkert. Det är ju inte så stort när allting är utplockat och slängt borde det ju inte vara så krävande.
Jackan kan du behöva när du kommer hem, det är mindre än 10 plusgrader på natten.