Sidor

torsdag 3 september 2009

(Ingen rubrikfantasi)

Idag är jag inte i skolan igen. Jag vaknade imorse och det kändes som om någon hade stuckit en pinne genom mitt öga ner i min nacke. Med andra ord nackspärr och huvudvärk bakom ögat. Så jag stannade i sängen i några timmar tills jag kunde röra mig igen. Sen fick jag massage av Maria, som inte heller är i skolan som vanligt, så nu känns det bättre, bara lite ont i nacken och huvudvärken kvar.
Tror det stämmer att det är hemkomsten som spökar i mitt undermedvetna, för jag drömmer nästan jämt och Sverige och folket hemma. Tyvärr inte alltid på bra sätt; kan meddela att hälften av min familj har dött i mina drömmar. Var bland annat det jag låg och grät över när jag vaknade härom veckan. Och så har jag drömt att alla hatat mig när jag kommit hem, och att ingen kom och mötte mig på flygplatsen, och att jag gick vilse i Gamla Stan när jag letade efter sf-bokhandeln... och alla möjliga såna hemskheter, det har inte varit roligt alls. Blä för det undermedvetna säger jag bara.

Aja. Dagen tänkte jag först spendera med att städa lite grand och rensa saker, och välja ut vilka böcker som ska skickas hem och sånt, sen hade jag ingen lust med det längre, så nu ska jag försöka vara ambitiös och plugga till provet vi har imorgon. Whish me luck!
Massa prov så här i slutet. Ett imorgon, en redovisning på onsdag, ett prov nästa fredag och sen ett jätteprov nästa tisdag. Lite smått panik har jag här, och jag svarar med att stänga av och inte bry mig, för det känns rätt hopplöst :s Vilket ju bara kommer göra det hopplöst, så jag har härmed påbörjat en ond cirkel :p

Igår var jag i skolan, dock. Eh, vi var inte jätteduktiga. Jag, Tarmo och Bibi skulle förbereda vår redovisning, men Bibi satt bara och lekte med sin dator och mina bilder, Tarmo satt och jobbade på presentationen, men jag visste inte vad jag skulle göra så jag bara satt där, typ.
Sen på andra lektionen pratade vi bland annat om världsproblem och vad man kunde göra åt dem.
David, amerikanen, föreslog att man skulle förbjuda alla vapen. När vi sat och diskuterade det i små grupper; han, jag och Go-san, så reagerade Go-san genast med;
"Men så kan man ju inte göra! Folk tycker om vapen."
Varpå jag och David stirrade undrande på henne och hon fortsatte;
"Killar tycker om vapen..."
Så jag gissade att det hon menade var att småpojkar tycker om att leka krig, typ, och jag försökte låta bli att skratta åt henne :p
Sen när David sade samma sak inför hela klassen sa läraren att:
"Men Amerika gör ju jättemycket vapen."
På vilket David svarade: "Ryssland gör mer vapen."
Varpå Ilija, en av ryssarna sa: "Men vi får inte använda vapen själva."
För vilket jag tänker:
Visst, det är bra att de inte får bära vapen allihop som amerikanerna får, men det här var krig vi pratade om. Att Ryssland gör vapen åt andra så andra kan kriga gör ju ingenting bättre.
Så där visste jag inte riktigt vem jag skulle tycka var fånig, men det fanns någonting fånigt i situationen... vems fel det var hade kanske visat sig om den hade pågått mycket längre, men den avbröts där.

För övrigt fick jag en elräkning igår också, som var på nästan 5700yen, och då blev jag ledsen :( Min budget hade räknat med att den skulle vara typ 2000 mindre än så, så nu har jag fått tweaka min budget lite och hoppas att det hela blir bra ändå ;p

Snart är det bara två veckor skola kvar! :D Sen kommer Teresa :D Sen kommer jag hem :D Och sen måste jag ta tag i livet igen :(
Ja, jag tänker nämna detta väldigt mycket i fortsättningen, jag går omkring och längtar och oroar mig hela tiden nästan ;) As evidenced by my subconsious, which of course places the worry in the wrong places, but still... :)

Henrik blir förresten utslängt ur sin lägenhet redan den 19, trots att han åker hem den... eh... 22 tror jag. För de är lediga här den 20-23, så kan inte komma och inspektera då. Lite jobbigt för Henrik. Vet inte vad som bestämts, men han ska bo hos Maria de sista nätterna tror jag, kanske hos mig 19-20. Sen efter det skulle det bli för trångt om Teresa ska sova här också ;)

Och jag har blivit av med min cykel, fast på ett positivt sätt - Gabbi ska få den när jag åker hem :)
Och Tarmo har accepterat min riskokare, och överblivet ris, om jag förstod rätt ;)
Så nu är det en kotatsu kvar, som jag verkligen ska försöka ge till nån, om inte annat till Joel. Och en bokhylla. Sen en massa köksprylar också, men... well, Sakura har sagt till Henrik att det är okej att lämna möbler och grejer i lägenheten, så det kanske gäller för såna småsaker också... men får väl se vad som händer.

Nu ska jag försöka bestämma vad jag ska ha till middag. Äta middag. Äta glass. Dricka massa massa vatten. Och plugga. Och om pluggandet misslyckas; titta på Babylon 5. En till TV-serie jag blivit besatt av ;)

Vi hörs :)

6 kommentarer:

lisbeth sa...

Lugn, lugn. Vi lever i högsta välmåga:) Ditt rum står och väntar på dig och alla dina böcker väntar på att bli avdammade;) Vi möter dig på flygplatsen och blir du försenad sover vi på bänkarna i ankomsthallen tills du kommer:) Sf-bokhandeln ligger kvar där den alltid legat och blir du vilsen är det möjligen dygnsrytmens fel;)

Du är en riktig "jultomte" som glädjer dina vänner med cyklar, riskokare, kotatsu m.m. Är ju jättebra att sakerna kan återanvändas av andra behövande:) Kan ju inte vara fel att lämna husgeråd till nästa hyresgäst. Var ju något ni saknade när ni kom,så det måste ju underlätta mycket för vilsna nykomlingar:)

Vi räknar dagarna...bara 27 dagar kvar:D

Kram:)

Unknown sa...

Maria är snäll som pysslar om dig :)
Det där med prov är väl som alla andra skolor man måste avsluta med ett prov. Fast man kan ju undra varför när man inte får betyg. Vore jag rektor skulle jag ägna mig åt att fjäska för eleverna så de talar väl om skolan när dom kommer hem. BBQ var väl kanske ett försök...

Det är klart att det kostar att köra AC:n hela tiden. Det är pest eller kolera. Pengar eller värmeslag.

Det blir trångt. Men vi klarade det ju åtminstone några dagar. Har du kollat att dom inte är lediga en vecka eller så när du och Teresa åker hem?

Unknown sa...

Riskokare XD

Förlåt, jag kom på nåt sätt av mig. Riskokare XD

Jag har jobb-pluggat idag. Pluggat på hur kassan fungerar och skrivit en lapp så att folk ska fatta ;)

Och jag skulle gärna lugna dig på alla punkter om hur det kommer bli hemma, men... det är faktiskt fullt möjligt att du skulle gå vilse på väg till sf-bokhandeln *hostmedborgarplatsenhost* X) *springa och gömma sig innan markus hinner bitas*

mormor sa...

Hej! Va bra vi hördes på "skypen" i dag!!
Kam

Teza sa...

Eeep! 15 dagar kvar tills jag åker! Gulp.
Ok, nu när vi fått det ur världen kan jag ju gå vidare med kommentaren. ;)
Vad snäll du är som ger bort riskokare till höger och vänster. Är inte de dyra? Eller det kanske bara är här, där lär det ju vara rätt vanligt. =P
Gud vad jobbigt med så många prov. Suck för den taktiken. =) Själv ska jag skriva min första uppsats tills på tisdag. Får se hur det går. =)
Gå vilse i gamla stan? Omöjligt! Ska jag säga som gått vilse på söder typ tre gånger. Men det är annorlunda! ;)
Ok, nu ska jag nörda mig. Ses!

Teza sa...

And yes, I said "eep". =)