Sidor

torsdag 17 september 2009

Imorgon

Ja, imorgon är det sista skoldagen :D Äntligen :D

Jag har just skickat iväg två mail på japanska, btw ;) Ett till Kurita, för han ville att man skulle skicka typ kvitto eller kopia på biljett hem till honom, så jag gjorde det. Det jag skrivit var typ "Andrée här. Skickar flygbiljetten. Det är skrivet på svenska, men det går väl bra?" ;)
Och andra mailet var till Takeda-sensei. Vi hade henne för sista gången idag, och David gav henne en bukett blommor :) Hon blev jätteglad, och ville ha kort på sig och David och blommorna - japaner gör ofta så ;) Så jag fick ta kort på dem, och sen på hela klassen med henne :) Och sen tog Viktor kort på oss, så jag fick vara med på fotot, fast efter ett sånt kort dog min kameras batterier ;)
Jag tycker om min kamera, för batterierna håller jättelänge - jag tror jag det var fyra månader sedan jag laddade de här, om inte mer. Tyvärr blir jag då lika förvånad varje gång batterierna faktiskt tar slut ;) Men de sitter på laddning nu så jag har en fungerande kamera imorgon :)
Iallafall, mailet jag skickade till Takeda-sensei innehöll de här bilderna. Det var ännu kortare, det stod bara "hej, jag skickar dagens bilder här" men ändå ;) Jag kunde inte komma på nåt mer, och vi har inte fått lära oss riktigt hur man skriver mail på japanska heller... insåg jag idag... lite tråkigt, men men :)
Takeda-sensei har för övrigt tjatat på mig om att jag måste skicka bok två till henne när jag har skrivit klart den ;) Ska jag absolut göra för det är fortfarande jätteroligt att hon vill läsa :D Och David och Loca har sagt att de vill ha signerade kopior när den blir publicerad X) Yeah, som om jag fortfarande kommer känna dem när (nej, inte om) detta nu händer, men ändå, det är alltid roligt att höra ;)

Första lektionen idag var jättelugn. Vi skulle göra klart vår guidebok, men Tarmo hade vår grupps grejer och han var försenad. Jätteförsenad, vi ringde honom halv två och då var han fortfarande hemma och gjorde klart det sista ;) Skolan börjar kvart över ett :p Men det gjorde inte mig nåt, förutom att Ookawachi-sensei frågade mig om och om igen "när kommer Tarmo?" och jag svarade: "jag vet inte, men han är på väg, han sa att han kommer!" ;)
Och... Viktor, Anders och Kaku-san var inte klara riktigt heller, gjorde färdigt under lektionen, och Ilja (jag vet att jag stavar det namnet olika varje gång, men jag vet inte hur det ska stavas på riktigt så) och Ri-san var inte klara överhuvudtaget, och kommer förmodligen inte bli det heller. Är min tro ivf... men vi väntar för deras skull till imorgon med att kopiera klart och sätta ihop boken. vilket är lite tråkigt, tycker jag, jag ville att vi skulle göra klart den idag, men... kände att jag inte hade någon rätt att säga nåt, för jag har faktiskt inte gjort minsta lilla jobb på detta ;) Inte ens min presentation skrev jag själv, det gjorde Tarmo åt mig X) Så jag höll tyst och lät de andra bestämma...
Hoppas dock verkligen att det blir klart imorgon, för jag vill ha en sån guidebok faktiskt :) Bara för att, liksom :p
Poängen var att under absolut hela första lektionen, mellan kvart över ett och fem i tre, sen under rasten så till fem över tre, satt jag och skrev. Utom när jag pratade med Tarmo i telefon och hjälpte Viktor och Anders med det komplicerade *host* programmet Paint och svarade på Ookawachis oroliga frågor ;) Men ändå, satt och gjorde helt andra saker än att vara ambitiös :p

Andra lektionen var rätt lugn den med... var som sagt Takeda-senseis sista lektion. Den innan var Ookawachi-senseis sista lektion med oss, och det var rätt tråkigt för henne tror jag, för ingen lyssnade nånsin på henne... i slutet sa hon typ: "Ingen lyssnar på mig. Men det gör inget, för det är det ju aldrig nån som gör." ;) Kändes lite hemskt, man vet aldrig med japaner om de menar såna saker eller inte, för det ingår väldigt mycket i deras humor... okej, det gör det i svenskars också, men japaner ser likadana ut när de skämtar som när de är allvarliga, om de inte är typ jätteförbannade... så det är besvärligt. Men men...

Anyway, gjordes inte mycket intressant under andra lektionen... alla var rätt flummiga så det var en rolig lektion iallafall ;)


Och imorgon är det sista dagen, som sagt :) Fast Kubota-sensei är ond och ska ha kanji-test med oss sista dagen :o Ska titta lite på kanjisarna nu, men kommer inte vara ambitiös på det... herregud, test sista dagen, så kan man ju inte göra? Men, men...

Imorgon sista skoldagen, på lördag picnic med Henrik, Tarmo och Maria, på söndag kommer Teresa, och på måndag kommer Gabbi och Alissa och hämtar min och Marias cyklar, för de har blivit lovade dem ;)

Skrev jag förresten att jag pratade med Joel i... går? förrgår? Eh... i förrgår måste det ha varit jag pratade med honom. Om huruvida han ville ha min kotatsu och så... tror jag skrev nåt om det, men det kan vara en inbillning. Iallafall vill han inte ha den :( Påstår att han inte är särskilt frusen av sig... vadå, det är inte jag heller, vilket ni alla vet, men det var ändå skönt att ha en kotatsu. Och så har han redan börjat fundera på hur han ska bli av med saker när han åker hem :o Det finns något sådant som att planera för mycket i förväg, uppenbarligen ;)

Men, men, vi har fått reda på att om vi har massa stora saker vi inte kan bli av med så kan de slänga dem åt oss. Om vi lämnar det i lägenheten, och ger dem 800yen per sak. Slänger man det själv kostar det 400yen, men då måste man ringa och hålla på, så det orkar vi inte med ;) Och jag har bara tre stora saker - två bokhyllor och kotatsun - så det blir inte så dyrt, och det är värt att betala lite mer (dubbelt så mycket) för att slippa göra nåt jobb själv ;)

Men... jo, vi kom inte iväg till posten idag. Det blev sent, och Henrik hade inte tillräckligt mycket pengar, och vår tejp var nästan slut, så vi ska dit imorgon istället.
Jag har för mycket böcker!!! Min ryggsäck är nu överfull med böcker, en hel kartong också, och min skolväska. Jättetungt! Framförallt ryggsäcken, för där ligger de enda inbundna böckerna jag har ;) Bland annat de sju Harry Potter-böckerna :D De fyra sista är uppdelade på två böcker vardera på japanska ;p Men ändå... Jag var faktiskt tvungen att köpa dem, för det är coolt att ha dem på japanska, och det har jag tänkt sen jag kom hit, jag har varit bestämd... faktiskt redan innan jag kom hit, redan när vi började planera, att jag skulle köpa HP på japanska. Sen att jag planerade dåligt så jag fick ont om pengar nu i slutet är ju en annan sak ;)

Aja, nu ska jag avsluta här, ni har fått dagens dos av random ramblings (tihi, allitterationer) och nu ska jag sova :) Eller först ska jag skriva ett mail till, på svenska, sen ska jag sova...
Hörs :)

2 kommentarer:

Teza sa...

Hihi, mail på japanska. Det är ju coolt, ju. =) Lite konstigt att ni inte fick lära er sånt, det är ju rätt användbart. :O
Sista dagen! Det har gått ett år nu. Helt otroligt, måste jag säga. Var tog tiden vägen? Visst, jag var i Australien, men det var bara en fjärdedel av tiden. Hmm. Mysko, helt enkelt. ;) Fast iofs har du varit borta rätt länge. :)
Nice att få en gratis cyckel. Det är inte varje dag man får det. ;)
Det är inte möjligt att ha för mycket böcker. Utom när man ska frakta dem runt halva jorden, förstås. ;)
Nu är jag nästan färdigpackad med allt som jag inte behöver imorgon och på lördag. Snart kommer jag! =)

lisbeth sa...

Så Kurita vill vara säker på att ni alla åker hem;p Om ni inte hade biljetter hem vad tänkte han göra då månne? Bjuda på en hemresa eller?

Typiskt japanskt att avsluta sista dagen med en kanjitest:s Men du brukar ju fixa sådant oavsett du pluggat eller ej:)

Joel får skylla sig själv, vill han ha inte ta emot din kotatsu, så får han väl sitta och frysa i vinter:(

Ibland är det värt pengarna för att slippa onödigt stök, finns tillräckligt mycket att fixa ändå inför avresan:)

Nu ska ni ha så trevligt på er picnic på lördag och till Teresa önskar jag en trevlig resa:)
Undrar om det går att jämföra Australien med Japan? Kanske man kan få en rapport så småningom;)

Ha det så gott:)

Kram:)