Sidor

tisdag 8 september 2009

Gah!

Säger jag bara. Jag var inte i skolan idag, och kommer inte vara det imorgon heller, med största sannolikhet, för jag får verkligen nästan panikångest så fort jag tänker på den där jäkla redovisningen som ska hållas imorgon. Och Tarmo känner typ likadant, så... nej, det blir nog inget av det. Hoppas över det, ignorerar, och hoppas att lärarna (och Bibi) inte hatar oss alltför mycket pga det... Om vi inte känner oss jättemycket bättre imorgon.

Idag har jag tänkt att jag skulle städa mitt badrum, jag började till och med, men sen blev jag distraherad...
På kvällen sen tittade vi på film igen, jag, Henrik och Maria. Har nu sett klart hela season 2 av Torchwood och season 4 av Dr Who :D Lite tråkigt också för nu är det inte så mycket kul kvar ;) En julspecial och påskspecial av Dr Who, och så season 3 av Torchwood, som är... well, bra ända till slutet då allt bara går åt helvete. Blä på dem säger jag bara.

Imorgon ska jag, om jag inte går till skolan, istället plugga på kapitel 10 i boken, för det har vi prov på på fredag och om jag inte är i skolan imorgon har jag missat genomgångarna av hela kapitel 10 utom typ en halvtimme i fredags X) Usch vad det kommer det bli det sämsta resultatet på ett prov någonsin ;) Men vafan. Det löser sig också.

...

Okej, egentligen hade jag inte tänkt skriva ett inlägg idag, men så såg jag en fråga i kommentarerna till gårdagens inlägg och tänkte att jag lika gärna kan svara på den nu när jag ändå inte har nåt bättre för mig :)

Så:
Nej, det är inte den Sakura jag bor på. Vet inte ens mycket om det där stället, aldrig hört talas om det. Kan dock säga om läget, att det ligger relativt bra till iallafall. Imadegawa ligger rätt långt norrut från skolan, men det verkar rätt nära Karasuma-tunnelbanan. Om man åker ner till Shijo med den tunnelbanan (vilket väl tar fem minuter eller så) har man sen en gångväg på kanske femton minuter till skolan (kan inte lova det heller, jag brukar cykla den vägen, det tar väl fem minuter för mig, men jag cyklar rätt fort). Alternativt så kan man byta tåglinje och åka en station till Kawaramachi så hamnar man typ fem minuter från skolan.

Det här är hemsidan till mina hyresvärdar: http://ayado.net/english/stay.html
Jag bor på "Heights Sugi" det första alternativet under "Introduction of long-term stay accomodations" om man scrollar ner lite. Jag betalar dock inte så där mycket i hyra, det var billigare när jag flyttade hit :s Anyway, det är iallafall fina och väldigt behändigt belägna lägenheter :) En minuts promenad till stationen, typ åtta minuter med tåg till Kawaramachi. Och med restauranger på andra sidan gatan och en enorm mataffär inte tio minuter härifrån.

De flesta av mina klasskompisar bor på Robins Hiyoshigaoka: http://www.ips-robins.co.jp/en/hiyosigaoka-gaiyo.shtml
Det är enligt rapporterna smått skabbiga lägenheter, men absolut inte obeboeliga, fina omgivningar även om läget är lite halvtaskigt, det ligger en bra bit från skolan, och hyresvärden är jätteläskigt ;) Har aldrig varit där annat än att olagligt parkera min cykel på deras cykelparkering en gång ;)

Många av kineserna bor på andra av Robins ställen, typ Mibu eller Nishikoji (tror jag), men enda anledningen jag kan se till att vilja bo där är att man slipper alla andra utlänningar och får prata japanska oftare för att kineserna inte kan engelska ;) För jag har inte hört mycket gott om själva lägenheterna, de är små och man har varken eget kök eller badrum, utan delar allt sånt... vilket... well, det är inte lockande i mina ögon, men to each their own :) Är inte hundra procent säker på vilka av ställena där som fått vilka rykten egentligen, jag lade aldrig namnen riktigt på minnet... men kort sagt är Robins alltid det billiga alternativet, och det ställe där det bor flest av Nihongo Centers studenter ;)

Annars bor Tarmo på Kitano Heights (samma hyresvärdar som jag), har jag för mig fast... hans lägenhet ser inte riktigt ut som exemplet där på hemsidan, om inte mitt minne sviker mig helt. Men hans lägenhet är något billigare än våra (för oss nu, nu verkar priserna ha ändrats som sagt, så jag ska inte lova nåt), lika fina, har finare omgivningar fast ligger också lite mindre praktiskt till.

Flera andra klasskompisar har hittat ställen via Kansai Flea Market och det är ofta väldigt prisvärda och praktiska ställen, fast jag kan tyvärr inte vara till mycket hjälp i hur det gick till eller hur den där sidan ens fungerar, för jag har inte orkat försöka mig på den på allvar :)

Och detta är det jag kan ge så här på rak arm. Hoppas det är till någon slags hjälp iallafall :)


Nu är klockan två på natten så jag ska släcka och somna, om jag har tur...

Hörs :)

5 kommentarer:

lisbeth sa...

Undrar om din kropp börjar ställa in sig på nordisk tidszon? ;)

Nu har de som tänkt sig till Kyoto hittad din blogg också. Kul att den uppskattas och väldigt bra att du kan ge dem lite tips på boende mm.:)

Förövrigt så blev du inte biten men kanske distraherad...;)

Kram:)

Teza sa...

Idag börjar säsong 5 av Supernatural. Och du har inte kollat klart! =) Ok, du kanske har det, men i så fall har du inte upplyst mig. Jag har i alla fall en fin plan som går ut på att jag inte vill kolla på ett avsnitt åt gången, så ska samla på mig några innan jag börjar. Det jobbiga är ju då att man kan få spoilers... Mjufs, vet inte hur det ska gå. =)
Ok, slut på nördandet. =) Den där redovisningen verkar jobbig, särskilt om man inte känner sig förberedd. Och nu är det ja bara nån vecka kvar av skolan! Snart slut, snart ska jag dit. Allt är väldigt snart. ;) Gulp.
Ses!

Anonym sa...

Hej!
Tack så hemskt mkt att du tog dig tid att svar mina frågor, uppskattas verkligen,Tack för tipsen!

mormor sa...

Ringer igen när vi kommer hem från fjällen,
Kram

Unknown sa...

Jag vet inte om det är självklart men det bör nog påpekas att japansk boendestandard inte når upp till svensk. Men egentligen så förstår man kanske det när man läser din blogg om kyla, värme och smådjur.