Sidor

måndag 14 september 2009

Förkylning

Eller något liknande iallafall. Imorse när jag vaknade hade jag hosta, yrsel, och feber. Inte mycket feber, typ en grad över vad jag brukar ha i Sverige, men det sägs ju att man får högre kroppstemperatur när man reser till ett varmare land, så jag vet inte riktigt vad jag ska lita på, för jag har inte tagit rea på min normala japan-temperatur.
Men hur som helst. Jag var jättesur på det, och fick tvinga mig själv att inte gå till skolan. För det innebär att jag missade stora genomgången inför morgondagens stora prov. Men jag har läst igenom boken lite, och ska fortsätta med det ikväll, och hoppas på att jag klarar mig ändå.
Under dagen började jag må bättre... efter att jag ätit och druckit ungefär en och en halv liter vatten var yrseln borta, hostan har inte varit jättehemsk, och jag känner mig inte febrig längre. vilket gjorde mig lite sur, för det innebär att jag hade kunnat gå till skolan, tycker jag ;p

Men, men. Hade förmodligen bara mått dåligt hela dagen då...
Istället har jag som sagt pluggat lite, skickat Tarmo ett mail med bilderna till vår guidebok, försökt skriva lite men inte kunnat koncentrera mig på det...
Och jo, mitt bankkort har kommit :D Skulle komma på onsdag eller torsdag sades det, men det låg i brevlådan redan idag ;) Så då blev jag lycklig, gick och tog ut massa pengar och köpte Harry Potter-böcker ;) Har nu 1, 2, 3 och 4. De sista tre ska jag köpa imorgon (jag vågade inte köpa alla böckerna samtidigt, för jag är fånig X) ) så jag kan skicka hem dem. Ja, det är egentligen lite onödigt, jag tvivlar på att jag nånsin kommer kunna läsa Harry Potter på japanska, men jag är nördig och det är viktigt för mig att ha dem ändå ;)
De ska skickas hem, tillsammans med alla andra böcker, typ på torsdag... kommer kosta massor detta, misstänker jag, men vi får väl se exakt hur mycket. 30kg böcker kostar 24100yen att skicka (typ 2000kr) med Economy Air. Vilket är det billigaste snabba alternativet, kostar typ hälften så mycket för Surface mail men då tar det 1-3 månader innan det är framme och så länge kan jag inte vara utan mina böcker ;)
Sen har jag ju... typ ett till paket att skicka, som inte är böcker, utan mest prydnadssaker :) Och sen har jag massa saker att slänga, mest kläder som jag inte orkar ha med mig hem... och köksprylar...
Vi har fått reda på att vi inte får lämna nånting i lägenheterna som inte fanns där från början. Så jag har en kotatsu och två bokhyllor att bli av med, de får väl antingen slängas eller ges bort till någon... vi får väl se, helt enkelt. Måste flirta med Joel och seom han vill ha nånting ;) Och om han kan tänka sig att ha mina sopor i sin lägenhet i en dag efter att jag flyttat ;)

Batteriet på min laptop har för övrigt dött :( Eller... det håller i typ en halvtimme. Vilket bara är en till anledning att skrota den när jag kommer hem. Eller låta den stå på mitt skrivbord och vara nedladdningsdator, och länk till skrivaren och såna småsaker tills jag köper en ny dator som är kapabel till detta ;) Vilket inte kommer ske på ett tag... har ju trots allt en annan dator som fungerar relativt bra hemma :) Och jag tänker inte köpa en ny dator förrns det är en ny, bättre version av Windows på de nya ;p

Men hur som helst.
Imorgon är det prov.
På onsdag ska vi äta middag med klassen efter skolan.
På torsdag ska vi skicka iväg paket.
På fredag är det sista dagen i skolan!
På lördag ska vi ha picnic.
På söndag kommer Teresa!
Och sen får vi se hur de resterande tio dagarna i Japan ser ut ;)

Hjälp, tiden har gått jättefort... GAH! PANIK! Inte riktigt egentligen, men lite stressad är jag så här i slutet :s
Ska lämna detta... plugga lite mer, sen sova och imorgon ska jag till skolan oavsett hur jag mår.

Så... grattis på födelsedagen till Karro, upptäckte jag när jag tittade i kalendern idag :) Många födelsedagar, imorgon är det Maria och Teresa... tre födelsedagar på två dagar är mycket, sådeså ;)

Aja, vi hörs :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Men du ska väl hålla dig frisk nu sista veckan. Men det är väl bra att du känner dig bättre nu.

Bra med bankkort men du behöver väl inte tömma kontot för det :)

Harry potter borde du väl kunna vara utan en stund, Du tänker ju ändå ta hela livet på dig att läsa dom :)

Ömtåliga saker får du packa ordentligt, glöm inte det. Tänk på att dom landar hårt. För övrigt är det väl bara att beställa sophämtning av grejerna. Lite synd är det men ändå enklast kanske.

Den laptop du har hemma funkar alldeles utmärkt, bara du lämnade den i fred ;)

Teza sa...

Harry Potter på japanska! Hur coolt som helst ju, klart du ska ha dem. ;)
Bara en vecka kvar! Eller ännu mindre, till och med. Helt otroligt. =)
Finns det inga second hand-butiker i Japan? Det går emot min natur att låta dig slänga fullt fungernade saker. ;)
Hihi, skicka hem böcker! Älskar böcker. (Fick bara nån impuls att upplysa om det ifall någon inte hade fattat det annu. ;)) Om jag har nån plats kvar i väskan på vägen hem kan jag ju ta något. Men räkna inte med det, jag ska shoppa loss. ;)

lisbeth sa...

Du har nog bara fått en släng av begynnande resfeber eller nått;)
Tänk, bara 15 dagar kvar innan vi står där på Arlanda och väntar:o För du gör väl inte som en sköterskas dotter gjorde i lördags? Hon kom hem två veckor tidigare, (från Australien, där hon pluggat i ett år) än vad som var sagt, bara för att överraska;) Då missar du ju mottagningskommittén:(

Ibland blir man glatt överraskad av postens effektivitet för bara 12kr. Det gick tom snabbare än vad express utdelning för ca 120kr skulle göra;) Sen är ju du ganska snabb på att länsa kontot också. Det är kanske inte så överraskande;)

Men du är effektiv ändå, och har snart samlat på dig flera upplagor av denna fascinerande serie, HP:) Du är inte ensam om att vara samlare och böcker är mer intressant, än att samla på tomtar eller spargrisar:)

Kostar gör det dock, men den Japanska posten kanske är lika effektiv som den svenska med den billigare varianten av frakt???
Man kan inte riktigt lita på hur lång tid det tar. Första paketet vi skickade från Åland till dig skulle ju också ta flera månader på sig, men du fick det efter en vecka i alla fall:D

Stort grattis till Maria och Teresa i morgon:)

Och lycka till på provet i morgon:)

Kram:)

Anonym sa...

Tack, tack, tack för grattiset! Jag är djupt imponerad av att du håller koll på andras födelsedagar. Själv blandar jag ihop datumen på mina barn!

Jag har levt i bloggcelibat väldigt länge och inte följt någonting av någon, men Lisbeth sa att du hade en hälsning till mig här så jag var tvungen att kolla. Jag har fullt i både i huvud och händer så jag hänger inte med i bloggandet, men jag räknar med en redig redogörelse för de senaste 12 månaderna om några veckor. På svenska, tack! :)

Ha en skön sista tid i Japanienland. Hoppas du att redan har kryat på dig från förkylningen.

Kram!
Karolina