Sidor

fredag 2 januari 2009

あけましておめでとうございます

(Rubriken: akemashite omedetou gozaimasu. Tror att mellanrummen ska vara där iallafall. Hur som helst så är det japanska för Gott Nytt År) :)

För nu ska ni få en rapport om den japanska delen av mitt nyår. Den första januari.

Tio över ett vaknade jag, fjorton minuter över ett dog batterierna på min mobil, och kvart över gick jag hemifrån och hoppades på att jag inte skulle behöva telefonen. Som tur var gjorde jag inte det heller ;)
Jag åkte till Kyoto Station, var där tjugo i två och gick upp till taket. Det är fruktansvärt högt upp. Tolv våningar upp tror jag att jag kom fram till att det var. Och jag tog kort på utsikten därifrån:
Taget genom glas, så ignorera speglingarna :) Detta är iallafall en del av Kyoto stad :)

Speglingarna, om ni misslyckades med att ignorera dem, är bambu. Det fanns nämligen en trädgård, eller vad man ska kalla det, där uppe på taket.
Riktigt fin. Fast säkert ännu finare när blommorna blommar på riktigt och man inte fryser ihjäl om man stannar i blåsten där uppe i mer än ett par minuter ;)

Iallafall.
Klockan två kom Masae. Vi gick ner till bussarna och tog en buss till Shimogamo Shrine. Vi satt och pratade på bussen, jag visade henne lite bilder, och vi missade nästan att gå av ;) Masae kom på var vi var när alla andra hade gått av och dörren nästan skulle stängas. Det var lite jobbigt att stå där och plocka fram pengar att betala med. Tur att jag var med en japan, annars hade jag bara känt mig som en dum utlänning ;)

Iallafall, vi kom av bussen, och gick till det shrine vi skulle till. Och så fort vi kom i närheten var det massor och åter massor av folk. Väl där inne var det också övermassa med folk. Till skillnad från överallt annars i hela Kyoto, med undantag av alla andra Shrines ;)

Längs vägen precis innan vi kom fram till själva byggnaderna fanns det massor av stånd där det såldes massa olika mat. Det jag kände igen var korvar, crepes och någon sorts grillspett. Resten var olika stekta grönsaker och nudlar, misstänker jag, och allehanda annat japanskt ;) Smakade ingenting av det, tyvärr, men... jaja.
Kunde ta någon bild heller, för det var verkligen fullt med folk. Så fullt att det var oerhört svårt att röra sig annat än rakt fram, och jag vågade verkligen inte försöka stanna för att ta något kort ;)
Gjorde jag först när vi kommit ut därifrån, till ett litet område där det var något mindre folk:

Detta var.. ja, vad tror jag, ungefär hundra meter? Kanske lite till... vet inte riktigt men ungefär ;)

Hur som helst, där vi stannade var i en kö som gick till en fåntän-grej. Om ni minns från när jag var uppe och vandrade på berget? Sådana man ska tvätta händerna i innan man går in i ett shrine :) Så det gjorde vi... det var iskallt vatten, så jag blev väldigt glad när vi gått in på området och det fanns en eld man kunde värma händerna på:
Där stod vi en bra stund och tyckte det var skönt med värmen :) Vädret var nämligen rätt kallt (8grader varmt eller så), och regnigt.

Men iallafall, sedan gick vi vidare därifrån. Till ett litet tält, där det såldes en varm dricka med ris och ingefära... vi köpte en varsin kopp:
Det var riktigt gott faktiskt :) Påminde lite grand om Ålandspannkaka ;)

När vi hade druckit upp det gick vi in genom en till port, där det också befann sig en massa människor. Det första vi såg var en lång kö som såg ut att gå till ett stånd. Sedan gick vi runt och hittade en till lång kö som gick till den inre delen av shrinet, dit det egentligen var man skulle för att be. När vi hittat den kön följde vi den bakåt för att hitta var vi kunde ställa oss, och det visade sig att dessa två köer var samma. Med andra ord en jättelång kö ;)
Det tog dock inte så lång tid att komma igenom den. Den rörde sig hela tiden, så efter tio minuter eller så kom vi in på det inre områder :)
Där var det riktigt trångt. Man rörde hela tiden minst tre andra människor med någon del av kroppen ;)
Vi trängde oss fram till lådan där man ska be.
Det man gör är att slänga ner pengar i lådan (det kan vara allt från tio yen till tiotusen, som jag såg en man ge), klappar händerna två gånger och står sedan tyst och ber. En del står bara någon sekund, en del står i minuter. Masae stod rätt länge.
Efter det gick vi vidare till andra lådor. Det fanns speciella som man skulle gå till en särskild låda beroende på vilket kinesiskt stjärntecken man har. Jag gick fram till lådan för de som är drakar och apor (jag är drake om någon inte visste det ;) ) och gjorde samma sak där. Eller, slängde pengar, ringde i en klocka, klappade två gånger i händerna och stod tyst en stund. Ja, jag fuskade och bad egentligen inte, eftersom jag inte visste vad jag skulle be om, typ ;)
Iallafall, sen gick vi vidare till lådan för möss, där Masae upprepade proceduren :)
Efter det tittade vi lite på stånden som fanns där inne, där det såldes prydnadssaker för varje stjärntecken. Jag ville köpa en pil (bågskytte-pil) men de var babra för kor, typ, så jag lät bli ;) Det hängde en bild på en ko alltså. Dessutom var det ju för mycket folk så det var svårt att faktiskt komma fram och betala för saker.

Däremot fick jag ett papper med spådom på ;) Det fanns lådor som man skakade på, och så vände man dem upp och ner så att en pinne kom ut ur ett litet hål. På pinnen stod ett nummer (22 för mig) och sedan gick man och köpte ett papper med rätt nummer, och på det pappret fick man en spådom ;) På japanska naturligtvis, så Masae fick översätta åt mig, så gott hon kunde. Nåt om att mitt pluggande skulle gå bra, det var bra att resa och att någon skulle fria till mig under året X) Vi får väl se ;) Jag hoppas på att det första stämmer iallafall :p

Sedan gick vi ut ur det trånga stället, till det lite mindre trånga stället ;)

Detta är en bild på alla människor som köar in till eller kommer ut ur det jättetrånga inre stället :)
Här kan jag också passa på att peka på den lilla kvinnan längst till höger, och mannen till vänster, som båda har ansiktsmasker. En utbredd missuppfattning är att de har dem på sig för att skydda sig från avgaser eller så, men så är det inte. De har dem på sig för att de är förkylda, och inte vill smitta andra :)

Iallafall... när vi kommit ut därifrån gick vi in till en liten affär där jag köpte ett mobilsmycke med en drake på ;)
Sedan lämnade vi shrinet överhuvudtaget och gick vidare ut i världen ;)

Vi gick omkring lite till, hamnade vid ett tempel som var jättetyst, inga andra människor där. Masae hade bott där i närheten en gång i tiden, hon visade vilken lägenhet. Sedan hamnade vi vid Gojo (palatset där kejsaren bodde när Kyoto var Japans huvudstad :)
Det var ett fullständigt enormt område med en fullständigt enorm byggnad:
Och inga människor alls. Nästan. Det var jag och Masae, vi såg en cyklist, fem personer som rastade sina hundar, tre joggare och kanske två andra människor. Det kändes jättetomt.
Men det var ett fint område, som jag ska tillbaka till när det finns sakura (körsbärsblommor), för då ska det vara fantastiskt fint. Naturligtvis massa mer människor, men ändå ;)

Vi gick hela vägen från den norra delen till den södra, och sedan gick vi vidare nerför Karasuma dori. LÅNGT gick vi. Väldigt långt, till sist hade vi gått ungefär 8km när vi äntligen kom till Kawaramachi och jag kunde åka hem.
Jag kan upplysa er om att det är väldigt besvärligt att säga hejdå till japaner. Vi stod i en kvart efter att jag köpt min biljett och tyckt att vi bestämt att jag skulle åka, innan jag äntligen kunde gå. Det finns liksom inte att man bara säger "hejdå, vi hörs senare" med en japan ;)

Men, men, till sist kom jag hem iallafall. Och jag var dödstrött, fastän klockan bara var sex.
Så resten av kvällen är inte så intressant.



Idag är väl lite smått intressant. Det var nyårsrea så jag tänkte att jag skulle ut och shoppa. Jag gick först och främst till Joshin, elektronikaffären. Där köpte jag ett tangentbord, en musmatta och en elvisp :) Jag funderade på en massa andra saker också. Högtalare, Ipod, mikrovågsugn... men jag kunde inte bestämma mig för några högtalare jag gillade, Ipod kändes onödigt när min Mp3-spelare faktiskt fortfarande fungerar, och mikro var man tvungen att prata med folk för att få tag på så det kunde jag inte göra... för sådant kan jag inte uttrycka på japanska ännu :p

Sedan gick jag hem och var hungrig så jag åt en liten cup noodle, och tänkte att jag skulle ge mig ut till centrum för att se vad som fanns för kul där. Men så ville Maria umgås, så... det blev inget av med det. Men, men...

Så vi satt och skrev till klockan tio. Med en paus medan jag åt middag.
Man måste förresten tänka lite när man använder det här tangentbordet ;) Det ser ju naturligtvis inte ut som ett svenskt. åäö finns inte på det, på knappen för + och ? står det = och _ osv. Det blir ju rätt när man trycker på knapparna, och som tur är behöver jag oftast inte titta på tangentbordet iallafall, men vissa saker är besvärliga ändå. space (mellanslag) är mycket mindre än jag är van vid, shift-knappen (som gör stor bokstav) är liten på höger sida och stor på vänster, mot tvärtom på svenska tangentbord, och back space (som tar bort bokstäver) är en normalstor tangent, alltså inte så stor den är på svenska. Lite besvärligt. Men jag vänjer mig :)

Jaja. Nu är klockan tolv så jag ska gå och lägga mig...

Men först ska ni få se ett par bilder jag visst inte kunde få in nånstans där uppe:
Nyårsdekorationer. Denna står på samma plats som den stora julgranen fanns förut.
Och de här hängde på massor av dörrar.

Jag frågade Masae, men hon kunde inte beskriva vad de var till för, bara att de hade med nyår att göra... hon berättade vad de senare hette, men jag kommer inte ihåg det ;)


Oh, btw, var det någon som försökte ringa mig igår kväll? Torsdags alltså. Kring tjugo över nio svensk tid? Klockan var tjugo över fem på morgonen här så det var därför jag inte svarade ;) Jag låg och sov sött och vaknade inte :)


Iallafall. Godnatt :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett annorluda nyårsfirande och så intressant att läsa. Mycket folk att trängas med. Jag förstår att man aldrig behöver känna sig ensam i Japan. Kul att höra sanningen om munskydden. Jag är övertygad om att spådomen om dina lyckade studier kommer att slå in!!!

Unknown sa...

Starkt att du fixade trängsel, det brukar ju inte vara din favoritgren. Du behöver nog lite träning på att umgås med med alldeles för många människor och samtidigt komma på den lysande iden att det vore gott med en matbit. När körsbärsträden blommar är nog alla människor vid kejsarens tempel i stället :)

Har du inte lyckats ha sönder din MP3 spelare ännu! Inte ens lurarna? Nå jag det blir väl fler tillfällen att shoppa. Hade dom inte svenska tangentbord, vilken överraskning. Men jag har faktiskt självplågare på jobbet som sitter med ett engelskt tangentbord, så det är väl ingen ovanlig last.

Fina bilder. Jag saknade en kamera som din i dag när vi var ute och gick i skogen på Åland. Det var inte trångt, vi träffade en inföding och en hackspett. Men det fanns massor att fotografera, det har kommit ca 1 dm snö och var jätte vackert. Isen passade också på att lägga sig, om den kommer att ligga kvar får vi väl se, men fint var det.

Teza sa...

Puh! Jag ar klar! Och sitter och snackar med dig pa msn, sa det ar egentligen en aning onodigt att skriva kommentar, men det ar kul, sa jag gor det i alla fall. =)
Busy, busy. Kul att det varkar funka med din japanska, och att hon inte ar sa laskig.
Nu ska jag se vad du skrver pa msn. See ya!