Sidor

lördag 10 januari 2009

Kotatsu

Tihi, idag är jag glad, för jag har köpt en kotatsu :) Och jag är ännu gladare för att den kostade mycket mindre än jag hade förväntat mig, så jag har mer än hälften av julklappspengarna kvar :D Fler julklappar! Nu måste jag bara lista ut vad jag ska köpa ;) Men, men, kotatsu.
Henrik och Yoshi följde med mig till Nitori - möbelaffären i närheten här - och hjälpte mig hitta en, och bära hem den :)

Och nu ska jag försöka beskriva en kotatsu. Vi kan börja med att visa en bild på min:
Som ni ser, två filtar, en ligger på golvet, och en typ i bordet. Mellan två skivor. Och under det hela finns det ett värmeelement. Så där sitter man på en filt, under den andra, och är massa varm :) Gör jag just nu ;)

Och som ni också ser så tar det upp en hel del plats, så jag har varit tvungen att möblera om rummet lite grand. Flytta på bokhyllan:
Så nu har jag böckerna i huvudänden av sängen, nära och bra :)

Och där uppe i hörnet ser ni vulkanbilder :) Här kan ni få se alla:

Så nu har jag lite bilder på min vägg... rummet känns nu mer... rumaktigt ;) Och det är trevligt :)

Och så... angående jobbet :)
Jag kommer förmodligen inte börja jobba redan i mars, mest för att jag tvivlar på att jag kommer kunna tillräckligt mycket japanska då. Något vi iofs får se när det väl är dags.
Och frågorna jag fick:
Man kan välja själv vilka tider man vill jobba - man kan jobba typ 18-24 om man vill osv, kan jobba på förmiddagar också om man vill. Problemet är att det är rätt dålig lön, så jag vet inte om jag tycker det skulle vara värt det om man inte jobbade så länge i taget. Dessutom är det förmodligen lugnast att jobba på nätterna - då sover ju folk så man slipper få så många frågor ;)
Och om man sover så gör man det i ett annat rum än just receptionen, med stängd dörr osv, så japanerna vet inte att man sover när de knackar ;) Alternativt så ringer de :)
När det gäller arbetsuppgifter är jag inte säker på vad det är. Svara på frågor som jag skrev i förra inlägget, förmodligen ta emot folk som checkar in och så, men jag tror inte att det är mycket mer än så...


Nu har jag ont i huvudet så nu ska jag duscha och gå och lägga mig. Imorgon är det bowling som gäller :)

Vi hörs!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också ha en/ett filtelement :o Den verkad mysig ju. Och det är kallt här. Massa kallt. Jag har flytt mitt rum och satt mig i köket där det är färre fönster för kylan att komma in genom ;p

Bilder från bowlingen. I'm just saying ;)

Jag har konstaterat en sak förresten. Minns du när du konstaterade att jag inte hade nån skrivarknöl på långfingret? Jag vet varför - jag har den på ringfingret istället, för jag håller min penna konstigt ;) Jag insåg det idag, när jag fick ont i den ;)

Anonym sa...

Mysig koja:) Snälla gossar som hjälper dig. Lyckat köp och fortfarande pengar kvar:)
Rummet börjar påminna om ett visst rum här hemma;)

OK om du är lite ledig i mars om du skulle få oväntat besök:o

Tråkigt med huvudvärk. Hoppas du mår bättre i morgon.

Ska hälsa från farmor. Vi var och hälsade på idag och hade "julgransplundring":) Pappa "dansade ut" julen till uppsamlingsplatsen för julgranar. Han dansar bra, trots ryckskott;)

Teza sa...

Coola bilder! I like!
Och jag vill inte ha ett filtelement, men det ar ju bara jag. Som sitter har i tropiska varmen och tackar ... inte gud, men nagon, for ac. Ac ar en bra sak. =) Men jag kan tanka mig att det ar valdigt skont att ha en i din lagenhet, som verkar brottsligt ovarm.
Good luck with the bowling! Jag vill ocksa se bilder!

Anonym sa...

I dag behöver vi ingen kotatsu här hemma. Det har regnat i natt och är +6 grader. Snön är borta :(

Det är väl trevligt att julklapps pengarna räcker lite längre...

För övrigt så är det orättvist att Japan har en röd dag i dag. "Vuxen dagen" kallas den :)