Sidor

torsdag 22 januari 2009

Polislåda

Idag var jag och anmälde min cykel stulen. I en liten polislåda. Vilket alltså är ett pyttelitet ställe bemannat med två poliser, dit man kan gå för att anmäla saker stulna eller borttappade, eller lämna in saker man hittat, osv.
Signe kom med mig för att hjälpa mig få fram det jag ville säga. Var inte så svårt. Svårt blev det först för att jag var tvungen att själv skriva en massa saker på det läskiga formuläret. typ, var cykeln blivit stulen, och min adress, och vad jag gör i Japan och grejer... fick skriva det mesta av det med normala bokstäver som tur var, men jag blev tvungen att få en del hjälp ;)
Iallafall. Nu är det gjort. Hoppas att få tillbaka den. Och ärligt talat, den är gammal och rostig och ful så jag kan inte förstå varför nån skulle vilja behålla den ;)
Men... vi får se. Ska vänta med att köpa en ny cykel tills det slutat regna iallafall. Som det nu är regnar det nästan varje dag så man vill ändå inte cykla till skolan.
Och när jag köper ny cykel (eller får tillbaka min gamla) så ska jag omedelbart köpa ett bättre lås. Sådeså.


Nåja, vi lämnar det ämnet. Och hamnar på skolan istället.
Egentligen hade jag planerat att skippa en skoldag den här veckan för att sitta på egen hand och maka sense av alla konstiga saker vi lärt oss på sista tiden. Och komma ikapp med lite läxor och så vidare.
Och igår tänkte jag att jag skulle göra det idag, men sen vaknade jag vid halv åtta imorse och hann göra lite saker på morgonen, så jag tänkte att jag borde klara av skoldagen också.
Vilket jag är glad för nu. Tanakas lektion var besvärlig, för jag var jätteförvirrad och förstod inte alls vad han förväntade sig av mig. Men sen blev Kuritas lektion väldigt rolig :) Han hade med sig fyra japaner - studenter som pluggade för att bli japanskalärare. De höll korta små tal för oss och sen pratade vi med dem i grupper hela resten av lektionen. Det var jätteroligt :)
För under lektionerna pratar jag aldrig frivilligt inför klasskompisarna, jag ställer inte frågor om jag inte blir direkt bedd om det och inte ens alltid då. Men när jag satt så där med tre andra så hade jag inga problem alls med att prata, även när jag inte var helt säker på vad jag skulle säga. Det var bara en normal konversation, typ. Jätteskönt, nu vet jag att jag kan :) Och förhoppningsvis vet Kurita också det, för han stod bredvid och lyssnade och tog kort ibland :p

Sen efter lektionen så berättade han att de där fyra har examination den 31januari, och att de behöver fyra elever som ska vara där och bli lärda av dem, som en del av deras prov. Och kommer man dit får man betalt för det ;) Typ 1500yen eller nåt sånt. Skulle jag nog gärna vilja göra, men vi får se, det var fler som sa ja, så vi får se vilka Kurita väljer ut. Är han ond och väljer besvärliga elever ligger jag nog högt upp på listan ;)

Hehe, idag var det förresten nån i klassen som sa att han gärna skulle vilja ha Asbergers för då skulle han ha lättare att lära sig saker... hjälp vad lite folk vet ibland ;) Klart... jag visste ju inte bättre innan jag fick min diagnos, så jag ska inte säga nåt :)

Iallafall, angående att stanna hemma från skolan. Vet fortfarande inte om jag gör det imorgon eller inte. Får se hur jag känner mig imorgon. För jag har känt hela veckan att jag blir tröttare och tröttare, och jag vill inte riskera att det blir för mycket mitt under en skoldag. Har jag ju redan varit med om.

En sak är iallafall säker, jag ska aldrig ha ett heltidsjobb. Usch vad jag aldrig någonsin skulle klara av det... :s


Nåja. Nu är klockan mycket iallafall... jag ska försöka sova.

Godnatt på er.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken dag du haft! Massor, av från början mindre roliga saker, som blev till MYCKET bra saker:)

Polisanmälan, skolan, insikten att du faktiskt kan, men ffa revanchen gentemot Kurita. Fantastiskt.
Vore ju kul om du kunde tjäna lite pengar på din "besvärlighet";)

Förstår att det är mycket som händer omkring dig och att det tar energi. Tror du känner dig själv bättre och bättre, så du kan säkert avgöra när det är dags för en "time out".

Här hemma är det flera som har tagit "rast, vila";)
Thomas har varit hemma från skolan i tre dagar nu pga febersjuka och idag ligger pappa för ankar med huvudvärk, halsont och frossa.
Själv har jag min vanliga huvudvärk att släpa på, men jag måste se till att jag kommer till jobbet i morgon, för det är jag som ska bjuda på fredagsfralla. Annars blir det inte nådigt;)

Dessutom ska jag träffa Ulrika och kanske Monica på lördag och bl.a. prata om Japan:)

Hoppas vädret blir bättre snart, för regn och som här snöslask är inte det "kuligaste" vädret;)

Nu har jag storstädat Fredriks gamla rum så nu återstår bara...*suck*...många till.

Önskar dig ett skönt veckoslut:)
Kram

Anonym sa...

Här händer det grejer ser jag; cyklar som försvinner; japanskor med jätte bågar; gubbar i maskiner och jordskalv :) Spännande!

Här i E-tuna händer det inte så mycket, försöker mest prata med studievägledaren och samlar info om eventuella utlandsstudier.

Kul att få prata med lite inhemska personer och känna att det går bra. Det brukar vara så man lär sig bäst också (iaf jag), att prata med folk. Är inte riktigt haj på hur mycket pengar 1500yen är, men att få pengar för att få lära sig saker hade jag inte sagt nej till.

Det verkar gå bra detta; Keep it up! :)

/Christian & Lilly

Unknown sa...

En blankett måste vara det perfekta verktyget att terrorisera utlänningar. Ofta är de ju obegripliga även om man kan språket :)

Det är väl trevlig när skoldagarna har positiva överraskningar med sig.

Nu är det kaffe och sedan mera sova, inte fisk ännu :(

Anonym sa...

som vanligt kul att läsa din blogg.Det är full turbo på din vardag! Hoppas du får tillbaka cykeln och att du får bli en av de fyra "provelevern", Det låter som man kunde lära sig mycket på den undervisningen. Då kommer du bli än skickligare på det knepiga språket, japanska!!
Kram

Teza sa...

Yay! Polislada. =) Mycket kulig ord, maste jag saga.
Sorry att mina kommentarer har sinat, jag ar en dalig manniska som inte kommer at internet. Du far sla mig nar jag kommer dit. =)
Coolt att kunna halla igang en konversation pa japanska, det ar inte illa det.
Ta en dag ledigt, det later bra, tycker jag. Ledigt ar kul. Jag kanske till och med lyckas fa ett jobb dar man faktiskt ar ledig tva dagar i veckan, vem vet? Hoppas pa det.
Dagens uppgift var att skriva en lagom lang kommentar, bara sa du vet. ;)