Sidor

onsdag 14 januari 2009

Jordskalv

Hallå där :)
Idag blir ytterligare ett kort inlägg, för allt jag har att säga är att jag i morse upplevde mitt första jordskalv ;)

Vid tjugo över sju på morgonen låg jag halvvaken, och vaknade lite mer av att sängen darrade lite grand och slog mot väggen, och jag undrade om det var en jordbävning. När jag sedan kom till skolan visade det sig att jag inte var den ende som undrat över samma sak - hela klassen funderade på det, så vi konstaterade att det faktiskt varit en jordbävning ;) Eller jordskalv - särskilt stort var det ju uppenbarligen inte :)
Men det var lite coolt i alla fall ;)

Som sagt, annars har jag inte mycket att meddela. Jag är lite förvirrad över att det är onsdag idag, eftersom jag bara gått i skolan två dagar den här veckan, så jag tycker att det är tisdag... men det är iofs trevligt ;)
Och imorgon stänger Random Walk! Eller imorgon är sista dagen de har öppet, rättare sagt... så dit ska jag efter skolan, och så ska jag köpa böcker och kläder. Tröja iallafall. Pengar, pengar pengar...


Jo förresten, jag har en sak till att säga, apropå pengar.
Jag vet inte om jag har beskrivit hur man köper biljetter till tåget här. I korta drag.
Det finns en karta som beskriver hur mycket det kostar beroende på hur långt man ska åka. Härifrån till skolan kostar det 150yen.
Under kartan finns det maskiner, i vilka man stoppar in pengarna, trycker på vilken sorts biljett man ska ha, och så får man en liten biljett, och växel om man stoppat in för mycket pengar.
Biljetten tar man sen med sig, stoppar in i spärrarna, den åker igenom och man får tillbaka den på andra sidan, sen behåller man den tills man kommit fram då man stoppar in den i spärrarna för att komma ut.

Så hur som helst. Idag hade jag inte jämna pengar, så jag stoppade in en tusen yen-sedel. Då sade maskinen något jag inte förstod och ett litet utropstecken blinkade på skärmen. Sen började någon prata från en högtalare i maskinen, och jag blev förvirrad... hade ingen aning om vad jag skulle säga, och jag hade förmodligen inte kunnat säga det på japanska ändå. Så jag stod där och kände mig som en dum utlänning en stund, och sen öppnades en lucka bredvid maskinen och en gubbe stack ut huvudet. Han frågade om jag hade pengar i maskinen, jag nickade, och han fixade det hela åt mig...

Det var också en upplevelse. Och den var inte ens fullt så jobbig som man kunde tänka sig :) Lite under tiden naturligtvis, men det var mest för att jag en stund undrade om jag hade blivit av med sedeln för alltid. Annars... well :)

Så... lite längre inlägg än jag tänkt mig... stackars min tumme, som har ett djupt hack i sig efter ett gräl med en kniv i förrgår och nu har råkat bli använd fem gånger under detta inlägg :(

Ska gå och plåstra om den igen nu... sen ska jag dricka en kopp te, ta min tablett, och sen är det dags att sova :)

Godnatt!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Spännande med ett litet jordskalv :) Märkligt med automater med gubbar i, det borde SL också ha...

Man ska inte gräla med knivar. Man ska skära sådant som behöver skäras, inget annat. Datorer är bättre att gräla på, dom är oftast mer förtjänta av det också :)

Anonym sa...

jordskalv? o_O

Jag känner igen biljettsystemet, i London har de något liknande... Dock så såg jag inga gubbar i maskinerna :p

mjo, man ska se upp med knivar... Själv tappade jag en dator på mitt finger idag när jag jobbade, så någon stackars MediaMart-kund riskerar att få tillbaka en blodfläckad dator...

Anonym sa...

Olustigt med jordskalv:s
Roligare med gubben i väggen:) och du förstod honom och fick pengarna tillbaka:o Tjusigt:)

Sista köpfesten i bokaffären i morgon:( men jag hoppas du hittar någonting roligt och att du hittar en varm och go tröja också:)

Stackars tumme *blåser*. Dumma kniv:(
Ta väl hand om dig och tummen:) och även din dator, så den inte blir ledsen och börjar trilskas med dig;)

Andy sa...

Hehe, jordskalvet var mest kul. Som sagt det var ju rätt litet - inte ens starkt nog för att välta min hårddisk som annars lägger sig ner för minsta lilla :) Kommer det mycket starkare kan jag tänka mig att det blir lite läskigare, men ett så där litet var kul :)

Där ser man, men ska inte bråka med datorer heller, de kan också attackera.. :p

Anonym sa...

Du klarar av allt från rollspel till krånglande spärrautomater!!!Strålande!!!! Lycka till med köp av böcker och tröja och plåstra om tummen!
Kram

Teza sa...

Vet inte om du laser kommentarer sa har langt ner, men jag skiver anda. =) En gubbe i en lada! Haha, det ar som uttrycket att det sitter en liten japan/kines i all elektronik och haller igang den. Roligt!
Och jorskalv ar coola, s alange de inte forstor halva stan. Sjalv har jag cykloner att oroa mina foraldrar med. =)